• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skaffa och bo i husbil i Stockholm - behöver få tips och förslag

F

F.d. 22605

Guest
Hej,

Jag bor i Stockholm och funderar på att köpa en husbil för permanent boende året runt då detta känns som ett rimligare alternativ till en bostadsrätt.

Jag har inga som helst krav på husbilen förutom följande:
1) Säkerhet - att husbilen är så säker och riskfri som den rimligen kan bli.
2) Skydd - att boendet är så skyddat från stöld och skada som möjligt.
3) Standard - att boendet är fritt från lukt, skadedjur och att jag kan sköta min hygien.
3) Pris - lyx är helt ointressant, och livslängd likaså. Pris är viktigare.

Min plan är följande:
1) Skaffa körkort.
2) Köpa en billig veteranbil (kontrollerad för fukt).
3) Serva och rusta upp bilen för att försäkra mig om dess säkerhet.

Jag skulle även vilja göra dessa saker som engångsinvestering:
1) Klä och måla om interiören och tona rutorna.
2) Måla och lacka exteriören.
3) Sätta in inbrottslarm, fönstergaller och kassaskåp.
4) Installera gaslarm, brandlarm och luftavfuktare.
5) Köpa elverk och extrabatterier, samt bensindunkar.

Mina frågor är:
1) Hur mycket kommer ovanstående att kosta mig totalt om man enbart räknar det nödvändigaste, om jag siktar på en så billig prislapp som möjligt?
2) Hur mycket kommer det att kosta mig totalt, om man inkluderar bonusinvesteringarna som jag nämner ovan?
3) Hur länge kan jag fricampa innan jag måste "ladda upp" el och vatten på en betald campingplats?
4) Utöver priset för själva husbilen, hur mycket kostar det att underhålla den? Måste man betala skatt, försäkring, service osv? Vad är årskostnaden för detta?
5) Vad är bensinkostnaden för en husbil om man kör den några mil i månaden?
6) Har jag fått med allt det nödvändiga?
7) Tycker ni att min idé är rimlig, eller har ni ett bättre förslag på hur man kan få ett billigt husbilsboende?

Tack på förhand. :)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Skaffa och bo i husbil i Stockholm - behöver få tips och förslag

Hej
En bostadsrätt i Stockholm kostar väl motsvarande en ny premiumhusbil...
Om man kollar på blocket så finns det i Stockholm tiotals husbilar för ca 50 000 kr. Skavanker på bostadsdelen kan man oftast ordna själv men motorreparationer, typ kopplingsbyte, kostar pengar om man inte själv är en erfaren mekaniker. Utvändig lackering blir också dyrt om man inte gör arbetet själv.
Luftavfuktare behövs inte, husbilar har bra ventilation. Bränsledunkar är kanske också onödigt. Däremot kan man skaffa solceller för underhållsladdning så man slipper köra elverket, i alla fall sommartid.
Man kan fricampa obegränsat om man har elverk. Tömma gråvatten och toalett kan man göra på de flesta rastplatser och vatten finns på vissa rastplatser, bensinstationer, båthamnar etc.
Bilen måste vara trafikförsäkrad de dagar den körs. En gammal bil är skattebefriad, om den är yngre är skatten ca 5000 kr/år men man kan ställa av den då den inte körs.
Bensin/diesel kostar ca 15 kr/mil
Glöm inte kostnaden för uppvärmning om du skall bo i bilen vintertid. Fricamping brukar betyda uppvärmning med gasol men det kan löna sig att installera en panna som går på diesel och investera i en husbil som är relativt välisolerad och har alla installationer o tankar i uppvärmda utrymmen.
Det gäller bara att hitta en lämplig plats att ställa upp husbilen på. Själv skulle jag försöka att hyra en uppställningsplats, av en privatperson eller mindre företag, med tillgång till el. Jag ser likheter med anläggningsarbetare som bor i husvagn långa perioder i anslutning till arbetsplatsen.
Försök att på en personlig kontakt med en erfaren husbilsåkare i Stockholm - det finns många sådana i Husbilsklubben.

Toppen