• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

F

F.d. 4081

Guest
Hej!
Det finns väldigt lite info om familjer med barn i husbil så vi vore väldigt tacksamma för råd och tips för hur vi ska göra.
Detta är tredje sommaren vi har husbilen. Första sommaren var vi ute en del, men bara korta resor, förra sommaren blev den ståendes i maj pga mycket dyr reservdel. Men nu har vi fixat den, bytt kamrem och fått nya däck.
Nu är vi nyss hemkomna från vår semester i Dalarna och vi vet varken ut eller in. Det är bara ett stort kaos allting. Hela tiden!
Vi har två pojkar på 4 och 7 år. Vi har en Dethleffs A5880 ( tror vi) med alkov och våningssäng.

Vi gillar själva iden med husbilslivet. Vi vill åka runt och se olika saker, vill inte bo på camping i en vecka eller ligga och smyga i 80 km/h som med en husvagn.

Men problemen är följande:
Barnen bråkar hela tiden med varann. En vill spela och den andra är inte inne på det tex. De sitter mittemot varann.
När det gäller sovandet så bara krånglas det.
Vi har svårt att hitta var vi ska sova. Ska vi bädda i alkoven eller på matplatsen? Matplatsen blev trångt... Alkoven blev cellskräck...
Nu har vi haft bland de varmaste dagarna också vilket inte gör husbilslivet till en dröm heller.

Men alla tips ni har, fram med dem. Allt från hur man ska organisera i husbilen, till hur man ska sova. Och hur ska man få barnen att hålla sams under resan? Finns det hållare för iPad att sätta på bordet tex?
Vi har en tv men det finns inget bra ställe att sätta fast den på...

Stort tack på förhand!
//Jenny och Lennart
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

För att få pojkarna lugna, hjälper det nog bara att ta in på en campingplats med en massa aktiviteter. De måste bli trötta. Hur roligt tror ni det är för unga grabbar att sitta och stirra ut över en sjö? De kommer att hata det. Sitta och njuta av naturen och lugnet, tillhör pensionärer, inte spralliga pojkar med mycket energi. Någon dag kan pojkarna acceptera det, men inte en hel semester. Jag vet av erfarenhet. Min morbror hade båt, varje helg skull de ut till en öde holme. Mina kusiner hatade den jä..la båten. Däremot min morbror och hans fru tyckte det var underbart. Låt pojkarna vara med och bestämma så blir husbilslivet säkert väldigt roligt för alla.
Ha de Uno.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Vi har en 3 och en 7 åring med i bilen och vi brukar aldrig köra längre pass än 2 timmar sedan är det ut ur husbilen för lite lek, ibland 5 minuter i bland längre och kanske kombinerat med att vi äter eller stannar och handlar.
För våran del blev resandet lättare när vi skaffat varsin Surf / film platta till ungarna.
Detta är vår tredje sommar med husbil och i början hade vi en vuxen med i sittgruppen nästan hela tiden men nu kan vi nästan alltid sitta fram båda två.

Angående sovplatserna så är nog bästa tipset att härda ut i alkoven så man slipper bädda om hela tiden.

Martin
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Vi började vårt campingliv redan med tält. När barnen kom så hade vi husvagn och i den (dessa) har tre grabbar vuxit upp. Minstingen var fem dagar gammal när han var i vagnen första gången, badades i tvättstället.
Vi upplevde aldrig något bråk varken vid läggdax eller annars. Vi stannade alltid på campingar för att de skulle få ha något kul att hitta på. Vi körde ofta sent på eftermiddagen o kväll, då tog vi pyjamas på grabbarna så det skulle vara enkelt att bära ut dem i husvagnen. efter något år ville de att vi skulle köra på kvällen och natten. Detta höll vi på med i ca 4-5 år. Idag har de egna familjer med barn och egna vagnar. Dem resonerar nu som vi gjorde då, barnen lär sig ta hänsyn till varandra om man ger dem lite förutsättningar.
Nu har vi husbil men inte några barn med oss så där har vi ingen erfarenhet.
Lycka till !!
//Tommy :):):)
 
F

F.d. 4081

Guest
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Tack för era svar.
Med lite distans till det hela så inser jag att de problem som vi har i husbilen även finns hemma :) livet med en 4 och 7 åring är ingen dans på rosor.

Jag är problemlösare och vill få det att fungera.
Vi gör ju våra turer för barnens skull. Vi åker till djurparker osv för deras skull. Den tiden vi spenderar vid husbilen är då vi sover, äter eller åker.
Att vi inte bott på campingar är för att vi brukar komma fram sent och hittar då en ställplats då vi har allt för fricamping i husbilen.

För varje tur lär vi oss nåt nytt.
Tack för era tips och råd, kom gärna med fler!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Det låter som att ni håller alltför högt tempo, barnen måste få rasta av sig när man kommer till en ny plats och göra egna upplevelser, inte bara kastas från den ena organiserade upplevelsen till den andra. Vi har en gång gjort samma fel, vi försökte leva som när vi bara var två vuxna ,men det blev inte alltid så bra. Så, dra ned på tempot och antal upplevelser per resa, ta in på camping där det finns sådant som barn gillar, Lekplatser, bad, nya kompisar så kommer ni att ha mycket trevligare. :)
 
F

F.d. 29289

Guest
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

nu är det några år sedan våra barn var i samma ålder Och med den distansen så är vårt råd
korta körtider långkörare sen kväll
tvärtom mot vad många säger fricampa gärna men välj hamnar badplatser där fantasin kan komma fram
gärna stora campingar då och då där ät det som vattenland,nöjesfällt mm En mix av allt och ligg kvar på ställen då det lätt kan bli fem minuter hit o fem dit
sedan ät man nog lite naiv som förälder nu ska vi ha roligt liksom var realist som du själv skriver lika som hemma Sänk förväntningarna och viktigast av allt egen lärdom Ät regelbundet kör inte och leta matställen vacker vy osv Sov middag vila efter lunch de kan man bara i en husbil o en läsplatta var god investering lycka till
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Hade ca 6timmar till sommarstugan, åkte alltid på natten för jag orkade inte med tjafset som började efter 20minuter. Väl där var dom alltid sams då det inte fanns någonting att göra ensam, dom behövde varandra.
Det skiljer visserligen bara 15 månader mellan mina barn.

Bengt-Åkes tips skulle jag testat.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Visserligen är detta en husbilsklubb och jag blir ännu inpopuläre efter detta rådet, men jag ger det ändå skaffa en Husvagn den ärl lämpliggare för barn, större rörelseförmåga på camping några dagar för barnens skull är det trist på campingen så tag dragbilen och kör ut för dagen till något ställe som roar dom, sen har dom mycket att berätta för kompisarna på campingen, när sedan barnen börjar att bli mätta på dom upplevserna så kan det kanske vara läge för husbil igen,

och vill man varigera så går det jättebra att stå på ställplats även med husvagn,

det är mitt råd lycka till vad ni än väljer.
 
F

F.d. 30317

Guest
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Vi har lite större barn 11 & 13 år. Surfplattorna är oumbärliga, eller så finns det små DVD spelare. Vi har hållare till paddorna som man kan sätta på nackstöden. Vi har också våningsängar och alkov, meningen var att vi skulle ha alkoven och ungarna våningsängarna men varken jag eller mannen vill ligga innerst i alkoven... Så en vuxen å ett barn på vardera stället. Vi gillade inte campingar heller innan men ändrat uppfattning.. Barnen har så kul , cykla , leka på lekplatsen mm.. Lycka till :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Vi har alternerat mellan husbil och husvagn i flera omgångar. När barnen var i ålder med era var det husvagn som gällde. Vi gjorde som flera andra varit inne på. Max 4 - 5 timmars körning per dag. Vi valde alltid att stanna på camping vid 16-tiden. Camping med lekplats och gärna pool. Det finns andra som löst det på annat sätt men jag tror att fokuset på barnens behov behöver styra.

Syskon som bråkar är lika jobbigt på resan som hemma. Det behöver dock inte vara så. Det finns bra hemsidor där man diskuterar barn och föräldrarskap precis lika naturligt som vi diskuterar husbilar och camping här. Det dök ju upp några sådana tips också.

Lycka till, det här löser ni. För "campandet" är nog inte problemet. Men det kan kanske bli nyckeln! :)

:-/<rister
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Förra året var vårt första med husbil. Vi har aldrig haft det så lugnt på någon semester (åkt charter varje år + besök hos syrran i England). Våra barn var 8 och 10 förra året.
Jag gjorde ett nytt TV fäste bakom förarstolen, i skåpet bredvid ligger en hårddisk full med film samt ett Playstation 3. Bredvid soffan har jag satt uttag för två par hörlurar (Philips omslutande lurar 99:-/st på Elgiganten). Vi hör inte filmen/spelet, kanske är det att dom inte hör något annat som gör att det är så lugnt och tyst där bak?
Var sitt Nintendo fullt med spel har dom också. Det var lugnare att köra ner till Frankrike än att köra till Arlanda. Knäpp tyst där bak hela resan!
Inte en enda gång frågade dom om vi var framme snart, det dom frågade var: "vilket land är vi i nu?". Körpassen blev oftast 10-12 timmar (med rast emellan så klart).

Våningssängarna bak älskar barnen, det är deras små rum. Dom har två plastbackar var, en med leksaker och en med kläder. Vi sover i alkoven, bytte till madrasser från IKEA som är extremt sköna (Malfors tror jag dom heter), sover mycket skönare där än i andra hemma (huset).

Kan inte tänka oss någon lugnare och skönare semester än med husbil :)

Peter :)
 

Bilagor

  • 2013-01-28-0213.jpg
    2013-01-28-0213.jpg
    1,1 MB · Visningar: 12
  • 2013-06-17-0987.jpg
    2013-06-17-0987.jpg
    537,3 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Hej!

Vi har två pojkar 6 och 9, när vi började med husbil för 3 år sedan så var allt lugnt och skönt!

De sista två somrarna så har det varit värre, precis som du (TS) beskriver. Däremot tycker jag inte att ni behöver ta in på camping och liknande för att barnen ska tycka att det är kul.

Gör som någon ovan skrev, kör någon timme och sedan lek, stanna vid en badplats, en simhall eller kanske ett museum ? Det brukar räcka för att aktivera dem ett tag.

Låt dem också göra iordning sina sängar (upp med lite bilder på väggarna , mjukisdjur och leksaker!! )


Surfplatta är bra, pyssel är bra (typ färgläggning) lego och liknande fungerar också.

Ta med ett fiskespö och fiska vi en sjö på kvällskvisten. Ge inte upp !! Barnen brukar behöva få lite rutin i husbilen så löser sig det mesta! Det värsta (tycker jag) som kan hända är att det är dåligt väder så att man blir "fast" i husbilen det är inte bra för husfriden :D

Lär er sova i alkoven, det tar några nätter men man vänjer sig!

vi brukar vara ute ca 3 veckor i sträck och köra ca 300-400 mil. Sedan använder vi husbilen som "vanlig" bil på alla utflykter, fotbollsmatcher, strandhäng osv då man har allt med sig och så blir husbilen lite mer än bara "3 veckor på sommaren"...förläng säsongen!
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Vi husbilssemestrar också med våra två barn sedan två år (tredje sommaren nu), de är en grabb på elva och en tös på åtta som aldrig heller brukar hålla sams. Senast åkte vi nu neråt europa direkt efter skolavslutningen och avverkade femhundra mil och sju länder på knappt tre veckor. Mycket kiv och trät i början men det är nyttigt för dem att ha tråkigt ibland, barn av idag är ofta överstimulerade och vana vid att alltid vara aktiverade. Efter veckorna i husbilen märks det att de är mycket mer harmoniska och uppskattar mer det lilla, de har kommit in i "semestertempo" om man så vill ;)

Men många stopp, kul sådana varvat med tråkiga, funkar utmärkt. Vi började med några mindre besöksmål utanför Hamburg som barnen gillade, därefter blev det en vecka längs Moseldalen, vilket inte direkt är barnfavorit, för att sedan bryta av med att gena över Frankrike ner till en heldag på Europapark i sydvästra hörnet av Tyskland. Sedan titta på lite alper i Schweiz och vingårdar i Provence för att därefter bada vid franska rivieran och en heldag på Marineland i Antibes. "Tråkigheter" varvat med roliga actiondagar emellanåt för barnen funkar utmärkt för oss, barnen behöver inte aktiveras jämt.

(Vi har aldrig någonsin tagit in på en camping med husbil och kommer inte att göra det heller, vi skaffade husbil för att slippa bli inlåsta på campingar. Men vad som inte passar oss kan ju passa andra, alla tycker vi olika)
 
F

F.d. 4081

Guest
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Tack snälla ni för att ni delar med er av era erfarenheter. Vi har fått så många idéer och tankar för hur vi ska lösa det framöver.
Tipset med tv-lösningen var fiffig, den kanske vi lånar :)

Vi tycker ändå att vi försöker sätta barnens behov först och tar det ganska lugnt, men vi kanske ska tagga ner ytterligare.

Tipset om att byta madrass i alkoven är ju oxå bra. Idag har vi rätt hårda dynor och en bäddmadrass på den. Men man kanske kan byta dynorna till några lite tunnare så avståndet till taket blir lite längre.

Tack för att tips och råd!
Er kan man lita på märker jag!
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Jag håller med så många andra här ang. Surfplattor, tv-spel och film,
Ljudbok till kidsen är också ett bra tips som fungerar.
(Om man inte är kriminell och laddar ner, ;) så finns det att låna på bibliotek)
Vi har det mesta i teknikväg för att få det att underlätta :)

Jag har 2 barn, lillkillen är 1år och 4månader den stora killen är 4år, så det är fullt ös när man som jag är ensamstående och ute med husbilen.

Lillkillen är ju inte så intresserad av ljudböcker och annat, men det funkar på den stora.

Jag brukar kunna köra hyfsat långa etapper på en dag ändå, problemet när man är själv är att man måste stanna för att ta fram en ny leksak eller starta en film eller liknande.

Sen så blir det mest camping när jag är själv med barnen och ställplats när jag är ensam.


Förra året blev det ett par lekland för barnen så det blir väl något liknande i år.
För övrigt så älskar ungarna att vara ute med bilen och känner sej lika hemma där som hemma.

Finns det möjlighet på campingar så har jag ibland ställt mig så nära deras restaurang/pub som möjligt så när barnen sover så sätter jag på mig "babyvakten" låser bilen och smiter in och tar en öl,
Den enda tid på dygnet då man kan känna sej som något annat än en förälder !
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

När vi var små, fick mina föräldrar låna farfars bil under två dagar. Det var, tror jag 1953. Resan gick från Lilla Edet till Jönköping, sov natten över i tält, sedan åter hem. Min syster Maud tyckte detta var en jättelång resa, hon sa "Hittaj vi alldi våjat hem" Detta är perspektivet, barn, vuxna.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

En sak som kanske påverkar är att i husbilen under färd är enda gången barnen får spela spel och titta på film så mycket dom vill och orkar.

Peter :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ska vi sälja? Barnfamilj som behöver hjälp...

Vi har iofs aldrig haft problem med bråk mellan barnen, en pojke och en flicka, de har åkt husbil sen den lille var två år, de är nu snart nio och elva. De delar fortfarande rum hemma. Och de älskar verkligen att åka husbil, de "bor" i alkoven och har även sina leksaker där. Men när vi är ute med husbilen så har vi alltid lite extra lyx. Tv med fler kanaler än 1, 2 och 4 (som vi har hemma), de får äta yoghurt med frukt istället för naturell till frukost, chips fler gånger än lördag, film så mycket de vill och NintendonDs obegränsat under färd t.ex. Då har de lite extra lyx utöver vardagen att se fram emot. Dock brukar de tröttna på "godisyoghurt" efter några dagar...:)

Så lite extra lyx att se fram emot kanske kan vara ett tips?
 
Toppen