• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ska köpa ny GPS

J

Jarn

Guest
Sv: Ska köpa ny GPS

På Android så gäller en licens för 5 st enheter och de går att använda samtidgt.

F

F.d. 25406

Guest

Tackar!

Då är det bara att beställa en Sygic licens:)

D

Deleted member 11118

Guest

Tack för alla svar, det blir nog en "padda" med löstagbart tangentbord.

Nu ska jag leta efter en bra sådan

Vad är det för skillnad på Andorid och Ipad

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest

KalleiViken

Kom på att jag måste köpa ny dator så då blir det en ipad, bättre ha en grej än 2 och priset är kanske ungefär detsamma beroende på vilken "padda" jag väljer.

F

F.d. 22777

Guest

hur är det med 3g/4g ute i europa ?
blir det inte dyrt att man kopplar upp sig i andra länder ?

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Lassej !

Utan tvekan Tom-Tom Via 135 M Europe 45 GPS med 5-tumsskärm.

Denna GPS vann Råd och Röns GPS-test härförleden.
Kostar 1.790:- hos El-Giganten (samma pris hos MediaMarkt).

Mvh
Bosse och Gerd
PS. Bekanta till oss har köpt en och är MYCKET nöjda - vi ska köpa en i nästa vecka !

F

F.d. 1286

Guest

Köpte en Tom Tom 1005 go & caravan när den kom och kostade 2990:- just för att den skulle vara lämpad för husbil. Tyvärr kan man inte köra efter "husbil" för då kommer man på mycket långa omvägar.
Den är f.ö. ologisk, svår, "dum" och inte hanterbar. Skulle vilja reklamera den om det inte vore för att jag lagt in mängder av egna POI:er nu.
Vet de som gjort återköp för att den helt enklet inte motsvarar vad man kan begära av en GPS. Var t.o.m. in till Elgiganten för att få hjälp - men inte ens de kunde med den.
Har skrivit åtskilliga gånger till supporten för att få hjälp men utnyttjar den ännu inte till fullo!
Skräp helt enkelt!

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

... Tyvärr kan man inte köra efter "husbil" för då kommer man på mycket långa omvägar....

Samma problem har jag med Navigon Premium 70 Truck, som kan bero på kartmaterialet som i Navigon kommer från Navtec (tror jag). Ställer jag istället in resvägsprofilen för personbil blir vägvalet mer logiskt. Jag har inte brytt mig i att klaga, då navigatorn i övrigt fungerar hyfsat.

Johan K.

F

F.d. 25023

Guest

Ingen tillverkare av kartmaterial har tagit fram lastbils/husbilskartor för de nordiska länderna än.

US och kanske UK. Så det är helt onödigt att köpa GPS i dag som har denna funktion om man inte kör i de länderna...

jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vissa navigeringsappar som iGO och Navigon har inställningar för olika fordon men det är endast restiden som påverkas.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Ingen tillverkare av kartmaterial har tagit fram lastbils/husbilskartor för de nordiska länderna än.

US och kanske UK. Så det är helt onödigt att köpa GPS i dag som har denna funktion om man inte kör i de länderna...

jyrki

Något har de lagt in i kartmaterialet kan jag i alla fall tro, då man ibland får så vansinniga förslag på färdrutter.

Johan K.

S

soloinez

Guest

Hej, har ett liknande problem med Tom TOM Camper, mitt råd är att köpa Go 1005E i stället eller vänta på en uppdaterad Camper.

Jag mailade supporten, ni ser konversationen nedan:

Har angett att åka från Stockholm till Helsingfors med husbil och den väljer att åka 170mil i stället för att ta färjan!! Husbilens profilen är inställd på 3500kg, höjd 3m,bredd 2.2m, vikt/axel 1500kg samt att det är förinställt att fråga när det finns färja. Vid val av personbil frågar den direkt om man vill ta en färja. Hur löser vi det att jag kan planera för husbil som den är avsedd för.

Svaret från supporten:
Mitt namn är Therese och jag ska försöka hjälpa dig med ditt problem med att din Camper & Caravan-enhet inte tar färjan mellan Stockholm och Helsingfors.
Jag har här på kontoret plannerat en rutt mellan Stockholm och Helsingfors och kan bekräfta att den ger en rutt norrut i Sverige för att sedan ge rutten att navigera söderut till Helsingfors i Finland.
Detta ser ut som att det är ett problem i vår programvara och jag har rapporterat detta vidare för åtgärd.

När kommer denna uppdatering!!

Nytt svar från supporten:
Problemet kommer att lösas vid en framtida uppdatering av programvaran för din Camper & Caravan-enhet.Jag förstår ditt problem och beklagar att jag inte kan ge dig en lösning på problemet nu direkt.
Tyvärr har jag ingen information när uppdateringen för en ny programvara finns tillgänglig för nedladdning som löser problemet att den undviker färjor.

Toppen