• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska fläkten gå?

M

Mona/Henka

Guest
Vi har en Adria Coral 670 årsmodell 2013. Vi har luftburen värme i den. Då vi kör pannan på gasol då går fläkten, men när vi kör pannan enbart på el går inte fläkten. Vår undran är om det är något fel eller om de ska vara så. Vi har fått uppfattning att fläkten bör gå när vi kör med enbart el.
Tacksam för svar från de som vet.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ska fläkten gå?

Hejsan!

Jo, fläkten ska gå vid eldrift också men då det är mycket lägre effekt med el så snurrar inte fläkten lika mycket som när man kör på gasol. Sätt handen för utblåsen så ska du se att fläkten går även på el ?
 
M

Mona/Henka

Guest
Sv: Ska fläkten gå?

Kan problemet vara något vi klarar av själv? Kan väl inte bara vara någon säkring som gått? ( om de finns någon ).:wideeyed:
Annars blir de garantijobb.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ska fläkten gå?

När man kör pannan på gas skall en fläkt som matar förbränningsluft till gaslågan gå, dessutom den fläkt som matar ut varmluft till bodelen.
Dvs vid gas två fläktar vid eldrift en fläkt.
Det kan hända att du inte hör den fläkt som matar ut värmen till bodelen, eller att den startar först när elvärmen har uppnått temperatur.
Dessutom kanske värmefläkten går sakta om inte så mycket värme behövs.
Skruva upp till 30 grader så bör den gå för fullt.

Blir det varmt i bodelen med eldrift är ju allt ok.

De
Roy
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ska fläkten gå?

Har skrivit om detta och tyvärr så är effekten på el så låg så värmen kommer inte fram till den känslekroppen som skall öka fläkthastingheten.
På våran 2005:a så blir det mer värme i bilen med en 700w separat lös kupevärmare än med 1800w i Truma pannan.

På denna punkt har Truma misslyckas totalt anser jag.
På vår gamla panna från 1990 kunde jag välja själv vilken hastighet fläkten skulle gå på.
 
F

F.d. 53291

Guest
Sv: Ska fläkten gå?

For dem som har en nyere Truma Combi fins det nå en nyhet; TrumaCP som er en megel avansert styringsenhet. Med kan du kjøre fläkten uavhengig av varme og kan brukes til og med som kaldluftblåser (på varmesommerdager).
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Ska fläkten gå?

Vi har en Adria Coral 670 årsmodell 2013. Vi har luftburen värme i den. Då vi kör pannan på gasol då går fläkten, men när vi kör pannan enbart på el går inte fläkten. Vår undran är om det är något fel eller om de ska vara så. Vi har fått uppfattning att fläkten bör gå när vi kör med enbart el.
Tacksam för svar från de som vet.

Har samma HB, numer med monterad CP plus.
Dessvärre har jag inte märkt av något "bättre blås" från värmaren.
Går som bara den med gas, men elvärmen är lika slö som tidigare.
Jag hade hoppats på en mer effektiv värme med elpatronen med
ett kraftigare "drag" på fläkten.

Funderar starkt att kontakata Truma och höra med dem
om det inte är någon skillnad, eller om det är något
som inte är OK.

Snart ute på vägarna igen!!!!
 
Toppen