• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ska byta termostat, lika bra att byta kylvätsketemperatursensor också?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Motortemperaturen fluktuerar, åker upp och ner lite väl mycket samt så blir motorn ej tillräckligt varm allrahelst nu när det blivit kallare ute. Brukar ligga på ungefär 1-2/4 av hälften. Jag planerar därför att byta ut termostaten då det troligen är den.

Men eftersom termostatbytet kanske innebär att kylarvätskan måste tömmas, och tomgången vid kallstart dessutom är svajig, så funderar jag även på ifall det kan vara värt det att byta kylvätsketemperatursensorn? Det kan ju vara det som orsakar att motorn ej går ordentligt upp i temperatur också av vad jag läst, och den kan ju även skapa dålig tomgång.

Vad tror ni, är det en onödig utgift att byta ut kylvätsketemperatursensorn i samma veva hos mekaniker? Delen verkar kosta ca 200kr och arbetet som är lätt som jag förstår det? Å andra sidan så har jag ju inga större indikationer på att det skulle vara fel på just den och det är ju onödigt att byta ut någonting som kan fungera. Bilen har gått ca 23-24.000 mil och är en Fiat Ducato Multijet 100, 2.2 2008. Någon som har några erfarenheter eller vettiga tankar gällande detta?

Mvh
Jonathan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu är det ju inte så svårt att byta en tempgivare i vattensystemet med vattnet kvar i systemet, men eftersom du har lite underliga problem så är det väl lika bra att byta så mycket som möjligt, som givare och annat som kan påverka. En givare för några hundralappar och ca. 2 minuters arbetsinsats är väl inget att hålla på.

Jag förstår inte riktigt att en givare skulle påverka just verkliga vattentemperaturen, men det är möjligt att du har läst om andra tempgivare.
Det finns ju en temgivare/termokontakt i kylaren som startar och stannar kylfläkten/fläktarna i kylaren, men den kan knappast få motorn att gå för kall, för det bestämmer just den mekaniska termostaten över.
Sedan kan du ha två (eller flera) varianter av tempgivare i olika motorer/bilar. Dels bara en givare som ger motortempen både till visningen på instrumentpanelen och visningen till bilens styrdator/motorbox.
Dels i stället två, en till instrumentpanelen och en annan till styrdatorn, så det är svårt att ge något generellt svar på.
Det finns ju också ofta en tempgivare som talar om lufttemperaturen som går in i motorn som också har en rätt viktig uppgift så styrdatorn vet om det är 20°varmt eller 20°kallt ute.
Om tomgången svajar så finns det för det mesta en funktion, ofta elektrisk som håller tomgången stadig, om generatorn går trögt och laddar eller inte som ofta sker lite extra efter start, om en AC tar kraft eller inte, om man vrider på ratten så att servopumpen tar kraft eller inte, så skall den kompensera och hålla tomgången på ett bestämt varvtal, så det är svårt att avgöra om svajet har med tempproblemet att göra. Men fladdrande info från en tempgivare kan troligen påverka tomgången

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är det ju inte så svårt att byta en tempgivare i vattensystemet med vattnet kvar i systemet, men eftersom du har lite underliga problem så är det väl lika bra att byta så mycket som möjligt, som givare och annat som kan påverka. En givare för några hundralappar och ca. 2 minuters arbetsinsats är väl inget att hålla på.

Jag förstår inte riktigt att en givare skulle påverka just verkliga vattentemperaturen, men det är möjligt att du har läst om andra tempgivare.
Det finns ju en temgivare/termokontakt i kylaren som startar och stannar kylfläkten/fläktarna i kylaren, men den kan knappast få motorn att gå för kall, för det bestämmer just den mekaniska termostaten över.
Sedan kan du ha två (eller flera) varianter av tempgivare i olika motorer/bilar. Dels bara en givare som ger motortempen både till visningen på instrumentpanelen och visningen till bilens styrdator/motorbox.
Dels i stället två, en till instrumentpanelen och en annan till styrdatorn, så det är svårt att ge något generellt svar på.
Det finns ju också ofta en tempgivare som talar om lufttemperaturen som går in i motorn som också har en rätt viktig uppgift så styrdatorn vet om det är 20°varmt eller 20°kallt ute.
Om tomgången svajar så finns det för det mesta en funktion, ofta elektrisk som håller tomgången stadig, om generatorn går trögt och laddar eller inte som ofta sker lite extra efter start, om en AC tar kraft eller inte, om man vrider på ratten så att servopumpen tar kraft eller inte, så skall den kompensera och hålla tomgången på ett bestämt varvtal, så det är svårt att avgöra om svajet har med tempproblemet att göra. Men fladdrande info från en tempgivare kan troligen påverka tomgången

M.v.h. JANKRO.

Undrar om tempgivaren till instrumentet har något med motorstyrningen att gör? Det betvivlar jag. F.ö. är ju detta väldigt enkla åtgärder, jag skulle absolut göra dom en åt gången, då får jag ordentligt kvitto på vad som var felet. Börja med termostaten, till 90% det som är felet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns ju många varianter men i en del motorer så finns det bara en givare och signalen till tempmätaren i instrumentpanelen kommer från styrboxen som ren info till föraren och inte från en egen givare... Det står en sådan ute på min parkering, dock långt ifrån en Fiat ;).
På andra årsmodeller av den, och troligen många andra varianter finns det säkert minst en till. Nackdelen om man bara tittar på instrumentpanelen med två givare i motorn så har den info man ser på panelen inget att göra med den info som den andra ger till motorstyrningen om en av dem skulle vara felaktig.

Håller med fullständigt, om man skall laga ett underligt fel så bör man byta ut en del i taget om man är vilsen, annars vet man inget om felet efteråt om det skulle råka funka när man är klar, och fem samtidigt utbytta delar ligger på bänken.
Det är ju svårt/dyrt att få en verkstad att bara byta en del i taget även om de också trevar sig fram i blindo ibland........ Men å andra sidan sett så bör de ha så bra mätinstrument att de kan ringa in felet på givare m.m. innan reparation och byte.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nästan alla temperatursensorer består av ett NTC-motstånd (Negativ Temperatur Coefficient) . Det kan uppstå sk hål i dessa. Då ger motståndet rätt värde utom vid en viss temperatur, Det fungerar vid både lägre och högre temperaturer utom där hålet finns.
Det är bara att koppla en ohmmeter till motståndet och sakta koka upp det i en gryta e d medans man noga avläser motståndsvärdet.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Nu är det ju inte så svårt att byta en tempgivare i vattensystemet med vattnet kvar i systemet, men eftersom du har lite underliga problem så är det väl lika bra att byta så mycket som möjligt, som givare och annat som kan påverka. En givare för några hundralappar och ca. 2 minuters arbetsinsats är väl inget att hålla på.

Jag förstår inte riktigt att en givare skulle påverka just verkliga vattentemperaturen, men det är möjligt att du har läst om andra tempgivare.
Det finns ju en temgivare/termokontakt i kylaren som startar och stannar kylfläkten/fläktarna i kylaren, men den kan knappast få motorn att gå för kall, för det bestämmer just den mekaniska termostaten över.
Sedan kan du ha två (eller flera) varianter av tempgivare i olika motorer/bilar. Dels bara en givare som ger motortempen både till visningen på instrumentpanelen och visningen till bilens styrdator/motorbox.
Dels i stället två, en till instrumentpanelen och en annan till styrdatorn, så det är svårt att ge något generellt svar på.
Det finns ju också ofta en tempgivare som talar om lufttemperaturen som går in i motorn som också har en rätt viktig uppgift så styrdatorn vet om det är 20°varmt eller 20°kallt ute.
Om tomgången svajar så finns det för det mesta en funktion, ofta elektrisk som håller tomgången stadig, om generatorn går trögt och laddar eller inte som ofta sker lite extra efter start, om en AC tar kraft eller inte, om man vrider på ratten så att servopumpen tar kraft eller inte, så skall den kompensera och hålla tomgången på ett bestämt varvtal, så det är svårt att avgöra om svajet har med tempproblemet att göra. Men fladdrande info från en tempgivare kan troligen påverka tomgången

M.v.h. JANKRO.
Tack för alla svar.
Det är denna som jag beställt Sensor, kylmedietemperatur ERA 330792

Visst är det den sensorn som talar om lufttemperaturen som går in i motorn?

Om jag uppfattar er korrekt så tycker ni att det är en bra idè att även byta ut denna i samma veva som termostaten då det kan orsaka problemen jag beskrivit och det är ett enkelt jobb? Jag har läst att en dålig sådan både kan påverka motorgång och fluktuation gällande motortemperaturen men visst är det rätt typ av sensor jag beställt? För att om denna enbart visar motortemperaturen på instrumentpanelen som du beskriver vissa sensorer gör så blir ju ett byte onödigt.

Mvh
Jonathan Johansson
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Tack för alla svar.
Det är denna som jag beställt Sensor, kylmedietemperatur ERA 330792

Visst är det den sensorn som talar om lufttemperaturen som går in i motorn?

Om jag uppfattar er korrekt så tycker ni att det är en bra idè att även byta ut denna i samma veva som termostaten då det kan orsaka problemen jag beskrivit och det är ett enkelt jobb? Jag har läst att en dålig sådan både kan påverka motorgång och fluktuation gällande motortemperaturen men visst är det rätt typ av sensor jag beställt? För att om denna enbart visar motortemperaturen på instrumentpanelen som du beskriver vissa sensorer gör så blir ju ett byte onödigt.

Mvh
Jonathan Johansson
?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej... Lite utredning bara. Jag har ingen koll på om tempsensor/tempsensorerna är en eller flera i din motor, jag påpekade bara att man skall tänka på att det finns olika varianter så rätt eller felvisning kan ske på olika sätt och då bör kolla upp olika givare och deras uppgift innan beställning.
Även om du har flera och en av dem bara visar tempen på instrument så är det väl inte onödigt att byta den om den är felaktig, det är väl bra att få rätt information på instrumentpanelen så man vet med säkerhet hur läget ligger till. Att sedan styrdatorn får rätt info från samma eller en annan givare är ju också mycket viktigt för både start, uppvärmning och gång av motorn.
Du skriver.
givare-400.jpg
Den givaren talar nog inte om lufttemperaturen som går in i motorn.
givare2-400.jpg
Det står: "Sensor kylmediatemperatur" och visar en termometer i vågor så det är fullt klart att den du länkar till är en vattentempgivare, men det var väl en givare just till vattentempen du var ute efter från början??

M.v.h. JANKRO.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Tack
Hej... Lite utredning bara. Jag har ingen koll på om tempsensor/tempsensorerna är en eller flera i din motor, jag påpekade bara att man skall tänka på att det finns olika varianter så rätt eller felvisning kan ske på olika sätt och då bör kolla upp olika givare och deras uppgift innan beställning.
Även om du har flera och en av dem bara visar tempen på instrument så är det väl inte onödigt att byta den om den är felaktig, det är väl bra att få rätt information på instrumentpanelen så man vet med säkerhet hur läget ligger till. Att sedan styrdatorn får rätt info från samma eller en annan givare är ju också mycket viktigt för både start, uppvärmning och gång av motorn.
Du skriver.
Visa bilaga 218597
Den givaren talar nog inte om lufttemperaturen som går in i motorn.
Visa bilaga 218599
Det står: "Sensor kylmediatemperatur" och visar en termometer i vågor så det är fullt klart att den du länkar till är en vattentempgivare, men det var väl en givare just till vattentempen du var ute efter från början??

M.v.h. JANKRO.
Tack för svaret, uppskattas!

Såvida det inte blir mycket dyrare att låta mekanikern byta denna vattentempgivare så kör jag nog på det!

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Nu har motståndet, resistorn, till kupèfläkten gått sönder 2ggr under tiden som motorn inte värmer upp ordentligt. Väntar med att byta ut den igen till det förstnämnda är fixat. Kanske minusgraderna och den kalla motortemperaturen tar kål på resistorn.

Mvh
Jonathan Johansson
 
Toppen