• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Våra batterier i bodelen är kass. Det är vanliga bly-syra, 2st om vardera 90Ah.
Tänkte köpa nya, 2 st om vardera 150Ah, har kollat lite på maringel.
Skiljer det mellan de olika märkena vad beträffar kvalité m.m.?
Vad är skillnaden mellan AGM och maringel?
Har kollat på Batteriexpressen

Maringel 12V/150Ah
Kapacitet 150Ah/20h. Startström MCA 919 Amp. vid noll grader Celsius. Polställning långsida, poltyp rundpol smed M6x15mm bult i ändan på polen för ringkabelsko anslutningar. Mått lxbxh = 483x170x242mm. Vikt 46 kg.



Tacksam för tips,
/Kuddsson
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Jag har ganska klart för mig att köpa det billigaste batteriet med den längsta garantin. och sedan lägga pengar på en bra laddare som skyddar batteriet. det finns många trådar om laddare ex cebec. jag vet att Megalanz i göteborg tillverkade en mycket bra laddare för många år sedan som till och med väckte liv i en del utdömda batterier.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Instämmer fullständingt med Juan Norte. Det är ofta inte batteriet som är dåligt utan laddare som förstör batteriet. Våra bodelsbattrier är kasserade enligt alla tankar om batterier. De är bortåt 5 år gamla. I ena Personbilen sitter ett batteri som är bortåt 10år gamalt. Viktigaste skötseln av ett batteri är hur laddaren fungerar och att aldrig bottenurladda.
Vi anväde Ctek och Waeco batterikonditionerare och använder nu Waeco laddare med waeco konditionerare. Husbilensbilbatteri är original från 2001.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Jag ringde upp megalans och pratade med ingenjören ett mycket intressant samtal.
Han sade att dom hade slutat att tillverka denna batteriladdare för 10år sedan, men han rekomenderade Ctek ladaren. Hans erfarenhet nu 10år gammal var att ett startbatteri hade lättare att ta emot laddning än ett fritidsbatteri och går fortare att ladda. Ett gelbatteri har den fördelen att det går att djupurladda utan att det tar skada, men mycket dyrare.

Skall du djupurladda batteriet så är det en klar fördel med ett gelbatteri.
Annars ett billigt kvaltétsbatteri av känt märke med garanti startbatteri. och en minst 10A batteriladdare av god kvalité med urladdnings skydd.
Att tömma ett startbatteri helt tar livet av det. det tål att tänka på när bilen inte vill starta. kör aldrig slut på batteriet ladda det så fort som möjligt.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Jag funderade länge på vad jag skulle köpa. Funderade på Exide gel men priset var avskräckande. Efter mycket övervägande och läsande på detta forum valde jag Biltemas fritidsbatteri på 100A. Det kostade då om jag minns rätt 1200kr . Exide gel kostade då 2800kr. Har haft batteriet i 3 år och hittils är jag nöjd. Man får dubbla batterier för priset av1 Exide. Får se hur länge det håller.
Lycka till
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Jaa, du Kuddson. Som en av dom mer aktiva på forumet vet du att det finns ett oräkneligt antal trådar i ämnet sen tidigare. Inget nytt har hänt på batterifronten.

Däremot kunde du, som nybliven Efoyägare vara intresserad av hur man dimensionerar batterisidan nu när det finns en elgenererare ombord som kan producera el när som helst. Skall man faktiskt fortfarande köra runt med en massa batterikapacitet, dubbla 150:eek:r som du verkar fundera på, som väger en hel del eller förlita sig på att generatorn toppar upp vartefter? Kanske det är smartare med bara ett batteri?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Hej,

Ett GEL-batteri tål djupurladdning bäst. En nackdel är att det tar laddning långsammare p.g.a. det högre inre motståndet. En annan nackdel är att det är känsligt för överladdning eftersom det då kan bildas bubblor i gelen som aldrig "läker" och som gör att kapaciteten minskar.

Ett AGM-batteri har nästan lika bra djupurladdningsegenskaper och tar laddning lättast. Det tål dessutom betydligt större laddström utan att bli varmt. Och det väger 15-20% mindre.

Ett vått (vanligt) batteri kostar mycket mindre än GEL- och AGM-batterier.

En stor batteribank har fördelen att risken för djupurladdning minskar och därmed också risken för skador på batteribanken. Men det bör kombineras med motsvarande större laddkapacitet.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Jag använder Biltemas 100A slutna startbatteri. Mest batteri för pengarna enligt min uppfattning.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Jag har ganska klart för mig att köpa det billigaste batteriet med den längsta garantin. och sedan lägga pengar på en bra laddare som skyddar batteriet. det finns många trådar om laddare ex cebec. jag vet att Megalanz i göteborg tillverkade en mycket bra laddare för många år sedan som till och med väckte liv i en del utdömda batterier.
Du tänker på TWC-regulatorn. Jag hade en sådan i båten. Den fungerade utmärkt. Man kunde höra på motorn när den laddade eller kollade batteristatus.
Patentet köptes av Hella som tyvärr lade ner tillverkningen så vitt jag vet.
Jag har en sprillans ny TWC-regulator för Bosch generator med inbyggd regulator om någon är intresserad.
Jo, jag glömde nästan Luddes fråga:
300 AH + Efoy räcker nästan till ett smärre aluminiumsmältverk. Varför släpa på flera tiotals kilo batterier i onödan när det alltid finns laddningsmöjlighet till hands?
Jag hade satt dit 2 mindre Biltema-batterier.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Det kan nog stämma att den hette TWC om B.l.a Volvo / Saab använde den

En bra laddare ligger och varierar laddspänningen med någon volt upp och ner så tar batteriet emot laddningen bättre.

Den bör ha en temperatur sensor så att inte batterien blir för varmt och laddar olika i olika temperaturer

till bodelsbatteri bör man också ha ett relé som slår ifrån förbrukaren när batterispänningen sjunker för lågt för att förhindra total urladdning.
Uppfyller laddaren dessa kraven håller batteriet länge.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Skulle föreslå AGM batteri.

Själv har jag 2X115Ah Biltema SMF batterier. Varför ha en Stor batteribank? Jo:
* Kortvariga höga strömuttag tex. via en inverter
En för liten/feldimensionerad batteribank och batterierna knäcks omedelbart!

Alltså upp till var och en vad vi önskar/är i behov av att "SLÄPA" omkring...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Håller med dig knarrevik.

När jag böt batterier till vår förra bil så resonerade jag som så att även om Biltemas slutna batterier inte topp-placerar sig i tester så är dom så billiga att det blir pengar över till en omgång till.

Körde dom i tre år utan problem (2x100Ah)
Verkar som problemen kommer efter tre år med batterierna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Det finns i princip 5 vanliga orsaker till att batterierna pajar:
1. Upprepade djupa urladdningar gör att blyet i batterierna sulfaterar och kapaciteten minskar för varje gång detta sker.
2. Skakningar gör att isoleringen mellan blyplattorna i batteriet skadas och det blir intern kortslutning mellan två eller fler plattor
3. Tidigare var batterierna högre och hade ett utrymme under plattorna där fragment från plattorna od kunde samlas.
För att spara vikt har bilfabrikabterna och därmed batteritillverkarna slopat detta utrymme. Det gör att när tillräckligt med fragment samlats så kortsluts plattorna.
4. Dåliga batteriladdare. Billiga batteriladdare (med transformator) ger oftast för hög utspänning, och får de stå på för länge börjar batteriet koka och blir överhettat, Då försvinner vattnet ur batterisyran och plattorna exponeras för luft och oxiderar. (Även slutna batterier har oftast en säkerhetsventil som släpper ut trycket om det blir för högt.)
5. Misskötsel, utebliven kontroll av batterisyrans nivå på ej slutna batterier.
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Hej! Vi köpte 2st Silver-Kalciumbatterier,70 Ah vardera på Biltema.Detta gjorde vi i våras.Garantitiden är 4år på dessa.vi tror att det är ett bra köp.

Mvh. Avo o Laila
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

En undran. Bör man inte ha samma batterityp i både bil som bodel med tanke på att man väljer laddningsspänning på elblocket. Vanligt syrabatteri resp. gelgatteri kräver ju olika laddningsspänning.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

En undran. Bör man inte ha samma batterityp i både bil som bodel med tanke på att man väljer laddningsspänning på elblocket. Vanligt syrabatteri resp. gelgatteri kräver ju olika laddningsspänning.

Hej,

De flesta nya batterier av olika typer har anpassats till samma laddspänning: 14,4V.

Vid laddning från generatorn parallelkopplas startbatteri och bodelsbatteri av skiljereläet (som styrs av generatorns D+). Alltså ingen spänningsreglering däremellan.
Generatorns spänningsregulator ger hela tiden 14,4V.

Switchen GEL/Bly-syra gäller bara laddning vid 220V-anslutning.
Det som händer när man ändrar switchen är att laddningen över 85% fortgår i 8 timmar för GEL resp. 1 timme för Bly-syra. Därefter övergår laddaren till underhållsladdning 13,8V.
Detta gäller åtminstone mitt elektroblock som är Schaudt EBL 40.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Dessutom bör man tillägga är det inte givet att laddningsströmmen blir samma i de båda batterierna för att de är parrallkopplade. För strömmen för resp. batteri blir 14.4-Emk/(Ri +Ry). enl ohms lag.
Emk är batteriets "inre" spänning som beror av laddningsgraden.
Ri batteriets inre resistans som varierar med batterityp och kondition samt är temperaturberoende (ökar med minskad temp.).
Ry är resistansen i anslutningskablarna (om den inte är försummbar i förhållande till Ri).
// Göte J
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Ska byta bodelsbatteri, vilken sort?

Dessutom bör man tillägga är det inte givet att laddningsströmmen blir samma i de båda batterierna för att de är parrallkopplade. För strömmen för resp. batteri blir 14.4-Emk/(Ri +Ry). enl ohms lag.
Emk är batteriets "inre" spänning som beror av laddningsgraden.
Ri batteriets inre resistans som varierar med batterityp och kondition samt är temperaturberoende (ökar med minskad temp.).
Ry är resistansen i anslutningskablarna (om den inte är försummbar i förhållande till Ri).
// Göte J


Hej,

Helt klart att det är så!

I praktiken betyder det att om man har bly-syra batteri som startbatteri och GEL-batteri som bodelsbatteri så kommer startbatteiet att laddas kraftigast eftersom GEL-batteriet har högre inre motstånd.
Och om man har AGM-batteri som bodelsbatteri så får det den kraftigaste laddningen eftersom det har lägre inre motstånd än bly-syra batteriet.

Det vanliga är ju att det är strömmen i bodelsbatteriet som det förbrukas mest av, så då blir väl slutsatsen att kombinationen med AGM-batteri är den bästa om man vill få snabb uppladdning.

Mvh Bengt
 
Toppen