• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska byta 5 växel/drev

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Har idag beställt tid att byta drevet till 5 växel,det känns riktigt skönt att få lämna in den å få det fixat.
För jag vill ha en låda att lita på när våren närmar sig. Sitta o fundera på när lådan skall paja nää det vill jag ej göra.
Har suttit här o kollat o läst om detta problem på forumet. Jag gör nog rätt, fixar till det innan det händer.
Och det blev Bossings i Linköping 2 timmar tar det.Så nästa vecka bär det i väg.
Är det någon som vet om de har ngt fik så man kan spä på magsåret på plats?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Men Susanne, du har ju fiket med dig. Du kan antagligen sitta i bilen och mysa medan Bossing mekar under bilen. Lycka till från en som bott två dagar i bilen i en dansk bilverkstad :rolleyes: .
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Jo jag hade den tanken att jag kunde sitta kvar i bilen eller göra det nyttiga alternativet ut o gå med hunden men 2 timmar o kanske dåligt väder,det verkar även vara en bit till gamla Linköping annars kunde man gå o strosa där.
Jag har idag läst om din o Gunnars låda så jag skall vara ute i tid innan jag blir stående.
För händer det något så gör det väl när man skall hem o skola o jobb väntar.Det är så typiskt.:yes:/sus
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta 5 växel/drev

När vi var där och bytte förra diseltanken så fick vi låna en firmabil
Då hade vi ingen hund.Kaffe fick vi.Denna gång strosade vi runt lite.
Gick och tittade på husbilar ca. 2 km mot stan.Fick även nu kaffe.
Ta med bulle själv.:wub:
Lycka till.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Var där förra sommaren o bytte dreven i lådan,50 minuter från det att montören lyfte upp bilen,var det dax att backa ut med nya drev o olja i lådan.
Kaffe o tårta bjöd Bossings på.

När jag frågade efter garanti svarade han "du har 2 års garanti på jobb o delar" fick även gamla dreven med mig hem (som nya efter 6000 mil)och inget metallspån på magnetpluggen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Hej Ragge!
Jag köpte en Burstner -89 i somras.
Bilen hade en nyrenoverad låda och hade gått 12500 mil.
Efter 20 mil så havererade lådan igen.
Vad gör man? Detta är väl maximal otur?
Idag har jag både husbil och husvagn för att kunna åka ut när jag vill. Men man kan ju inte lita på vem av av dom jäklarna som fungerar.
Trevlig vår.
MVH/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Fy vad ledsamt nu blir man ju nervös.Var det en verkstad som hade reparerat den så går det väl på garanti .Men det är ju tråkigt med väntetid m.m/susanne
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Du ändrar väl utväxlingen med två eller tre hundra varv så blir det riktigt bra!
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Hej Ragge!
Jo, det var en verkstad ett par mil ifrån Skövde som hade renoverat lådan."Bilen kom ursprungligen därifrån".
Denna verkstad återköpte husbilen på grund av att dom inte kunde garantera att deras arbete kunde garantera husbilens fortlevnad.
Jag fick mina pengar tillbaka och allt var frid o fröjd.
Jag tycker att denna verkstad borde få en eloge för sitt ställningstagande och ärlighet.
Namnet på firman borde jag nämna, men jag väntar med det tills vidare.
Detta är verkligen en husbilsverkstad man kan lita på. Ni är ju många som bor däromkring, så ni vet nog vilken jag menar.
MVH/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Hej Ragge!
Jo, det var en verkstad ett par mil ifrån Skövde som hade renoverat lådan."Bilen kom ursprungligen därifrån".
Denna verkstad återköpte husbilen på grund av att dom inte kunde garantera att deras arbete kunde garantera husbilens fortlevnad.
Jag fick mina pengar tillbaka och allt var frid o fröjd.
Jag tycker att denna verkstad borde få en eloge för sitt ställningstagande och ärlighet.
Namnet på firman borde jag nämna, men jag väntar med det tills vidare.
Detta är verkligen en husbilsverkstad man kan lita på. Ni är ju många som bor däromkring, så ni vet nog vilken jag menar.
MVH/Lasse
Sök efter KA motor i Stenstorp
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Skall väl tillägga här att jag gör detta i förebyggande syfte har ej märkt något fel på lådan./sus
 
F

F.d. 7668

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Har svårt att fatta varför ni funderar på att renovera växellådan "i förebyggande syfte". Finns ju ingen anledning. Bilen kan ju gå långt, långt utan problem och när lådan slutligen pajar löser man problemet när det dyker upp. Min låda pajade i Stuttgart. Men vadå, jag åkte Stuttgart - Paris - Le Mans - Karlstad på fyrans växel. Inga problem fast det tog ett dygn extra. Reparationen gjorde MF:s bilservice i Karlstad snabbt, billigt och förtroendeingivande. Kan rekommenderas!
Hetsa inte upp er för en simpel vx-låda!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Det beror väl mest på att vi kanske ej kan vara ute 2dgr extra om det händer,givetvis så händer det när det inte får ske.
Och det är väl inte så säkert att de andra växlarna håller heller./susanne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Ide

Om man är orolig kan man ju ha en sats liggande i bilen, den kan ju lätt avyttras om man byter bil

Gurra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Mycket intressant tråd det här, tycker jag. Vi får väl hoppas att inte FIAT läser detta, för då kanske dom hittar på en ny grej, ungefär som med kamremmarna, nämligen byte av dreven i växellådan varje 6000 mil, för att garantin ska gälla. Skulle faktiskt inte förvåna mig om något sådant är i faggorna.

Jappe
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Jag håller med Rondh varför byta om det ej är något fel spara pengarna till något annat även om du byter drev så kan ju något annat hända jag tycker man ska lösa problem när dom dyker upp
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Man kan ju jämföra det med en försäkring för att slippa problem.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Om detta händer kostar det oss minst 6000:- om dagen i förlorad arbetsinkomst så det är värt att vara lite förutseende./sus:yes:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen