F
F.d. 1997
Guest
Har tittat efter en lämplig plåtis den senaste tiden. Men hur fungerar det att bo i dem under vintern?
/David
/David
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är med stor glädje och tacksamhet som jag läser era svar. Jag har misstänkt att de flesta plåtisar inte är gjorda för vinterbruk och det är skönt att få sina misstankar bekräftade. De flesta plåtisar tillverkade av Adria, Burstner, CI, Hymer, Laika, Globecar, Pössle, med flera verkar tillhöra denna grupp. Tyvärr tror jag att även Westfalia ingår bland dessa.
Men sedan så finns det några små tyska byggare som kanske, kanske klarar av att hålla en god komfort under vintern och här skulle jag verkligen behöva hjälp!
Nedanstående är tyskbyggda men tror ni någon av dem klarar av ett vinterklimat?
Fischer Maximo har "köldbryggfri" och "vinterduglig" isolering. Seitz-fönster. Färsk-och gråvattentanken i det uppvärmda dubbelgolvet. Truma Combi 4. (Min favorit bland plåtisar hittills men tyvärr för dyr. . .)
Fischer Wohnmobile*::*Maximo*
Dehler Ambiente har Alde vattenburen golvvärme (nästan samma planlösning som nuvarande Westfalia James Cook)
Wohnmobil-Inserat: Detailansicht
HRZ Star har färsk-och gråvattentanken i det uppvärmda dubbelgolvet. Isolationsfönster med dubbelglas. Truma Combi 4.
HRZ-Reisemobile GmbH
Kubus är testad i köldkammare i -15grader C. Färsk och gråvattentankar i uppvärmt dubbelgolv, 20mm isolering PE, olika alternativ på värme. (Inget för oss men kanske ett alternativ för andra.)
Aktuelles | kubus reisemobile - individualausbau fr Wohnmobile und Reisemobile
(Har även hittat en "joker" med vattenburen värme som jag ska införskaffa lite mer information om. . .)
När det gäller svenskbyggda plåtisar så känner jag till Hugos, SMC & ScandMobil. Kanske finns det några fler? Finns det inga norska och finska byggare?
-------------
Rolf HBK-72, Jag tackar för erbjudandet, ska kolla upp lite till sedan kanske jag hör av mig. Hoppas att det är OK för dig.
-------------
/David