• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

F

F.d. 1997

Guest
Har tittat efter en lämplig plåtis den senaste tiden. Men hur fungerar det att bo i dem under vintern?
/David
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

Jeg tror det er vanskelig å finne plåtis som har bra nok isolasjon alle steder, det tar litt mye av plassen. I en stor varekasse er det mulig å få til isolasjon i vegger, tak og gulv - desverre er de fleste standard plåtiser med minimal isolasjon alle steder. Vannsystem som ligger i oppvarmet rom er oftest også mangelvar - gråvannstanken er normalt under gulvet, uten isolasjon og varme.

Oppvarmingen i bilen er normalt en Webasto dieselvarmer, men normalt ikke dimensjonert for frost. Vinduer uten isolasjon....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

David
Hänger helt på hur det hela är byggt. Min första bobil var en MB 206D från -74. Den inredde jag -79 och använde året runt i närmare tio år. Allt fungerade även vid temperaturer under minus 30. Vi var unga och inte så bortskämda med komfort på den tiden.
Först riva ut allt så att det blir plåtrent, rostskydda, isolera (gärna med typ liggunderlag limmade i flera lager, varken leder eller tar upp fukt), naturligtvis vatten inne i varmt utrymme och enkelt störtavlopp. Liten PortaPotti för extrem nödsituation.
Inredde med en U-soffa, kompakt köksenhet, div överskåp, garderob, som även fungerade som torkskåp,med en gasolpunktvärmare i fronten. Slangar från motorns kylsystem till en värmefläkt i boutrymmet (köpt för 75:- på skroten, från en liten lastbil).
Byggde en isolerad mellanvägg med stalldörrar mellan förarhus och bodel.

Pengarna var naturligtvis värda mer för snart trettio år sedan, men min totala kostnad för bil och bygge hamnade under 20.000:- och vi körde minst 25.000 mil (en motorrenovering) innan vi sålde bilen för 25.000:- på 80-talet.

Jag är ingen hantverkare och det finns säkert mer professionella hembyggen att finna på marknaden.
aake
 

Bilagor

  • Nordtröndelag.jpg
    Nordtröndelag.jpg
    1,1 MB · Visningar: 36
Senast ändrad:

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

David
Ta kontakt med Claes på företaget Scandi Mobil i Falköping. Där kan du få en ”plåtis” byggd helt efter dina egna idéer. Dom inreder även begagnade skåp. Kolla gärna deras hemsida. Jag har nyligen köpt en bil därifrån. Vi är mycket nöjda med både bygget och bemötandet. Det blev inte dyrt heller.
Du får gärna ringa mig om du vill veta mer
Rolf i Gullspång
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

Har i flera månader kollat plåtisar i olika prisklasser - mellan 100-300.
Mest på Blocket, Annonsbörsen och mobile.de.

Utan att vara expert på nåt sätt så tror jag - att Scandimobil och SMC är de enda som är gjorda av riktiga hantverkare och som tål svensk vinter.
Pössl och liknande - gjorda på kontinenten - har flera olika modeller som ser fina ut och verkar vara bra lösningar - men skärskådar man dem ordentligt så verkar det vara så att de faller på nån punkt - vad gäller vinteregenskaper.

Finns ju en del "hemmabyggen" som verkar fungera bra - men de är ofta lite äldre med trötta motorer - bensinare eller sugdieslar. Ofta är de ca 20 år gamla å ligger lite väl högt i pris - för sin ålder å utrustning mm.

Skriv och berätta om du hittar några fler märken / modeller som är bra. :)
Lycka till!
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

Det är med stor glädje och tacksamhet som jag läser era svar. Jag har misstänkt att de flesta plåtisar inte är gjorda för vinterbruk och det är skönt att få sina misstankar bekräftade. De flesta plåtisar tillverkade av Adria, Burstner, CI, Hymer, Laika, Globecar, Pössle, med flera verkar tillhöra denna grupp. Tyvärr tror jag att även Westfalia ingår bland dessa.

Men sedan så finns det några små tyska byggare som kanske, kanske klarar av att hålla en god komfort under vintern och här skulle jag verkligen behöva hjälp!

Nedanstående är tyskbyggda men tror ni någon av dem klarar av ett vinterklimat?

Fischer Maximo har "köldbryggfri" och "vinterduglig" isolering. Seitz-fönster. Färsk-och gråvattentanken i det uppvärmda dubbelgolvet. Truma Combi 4. (Min favorit bland plåtisar hittills men tyvärr för dyr. . .)
Fischer Wohnmobile*::*Maximo*

Dehler Ambiente har Alde vattenburen golvvärme (nästan samma planlösning som nuvarande Westfalia James Cook)
Wohnmobil-Inserat: Detailansicht

HRZ Star har färsk-och gråvattentanken i det uppvärmda dubbelgolvet. Isolationsfönster med dubbelglas. Truma Combi 4.
HRZ-Reisemobile GmbH

Kubus är testad i köldkammare i -15grader C. Färsk och gråvattentankar i uppvärmt dubbelgolv, 20mm isolering PE, olika alternativ på värme. (Inget för oss men kanske ett alternativ för andra.)
Aktuelles | kubus reisemobile - individualausbau fr Wohnmobile und Reisemobile

(Har även hittat en "joker" med vattenburen värme som jag ska införskaffa lite mer information om. . .)

När det gäller svenskbyggda plåtisar så känner jag till Hugos, SMC & ScandMobil. Kanske finns det några fler? Finns det inga norska och finska byggare?
-------------
Rolf HBK-72, Jag tackar för erbjudandet, ska kolla upp lite till sedan kanske jag hör av mig. Hoppas att det är OK för dig.
-------------
/David
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

:):):)Tack AAKE för din berättelse och bild. Jag blir alltid rörd av sådant, då jag byggde en husbil av en Hanomag F45 (Mercedez 508) i slutet av 80-talet till min familj. Vi hade väldigt mycket glädje av den med en massa krångel och missöden också. Å andra sidan ger allt sammantaget en härlig bild av upplevelser så här i efterskott!

Erling
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

Hej!
Bra att jag inte vetat att (plåtisar) skall vara kalla, vad gör en plåtis kallare än en annan husbil??
Kan ej uttala mej om andra märken men har välisolerade Adria Twin (Scndinavian Edition) sedan 2005 3st. Tidigare erfarenhet av stora bilar Detleffs o Granduca. Dessa åtminstone inte varmare (finns bilder).
Sen är det ju stor skilllnad med att bo eller att resa med bilen. Att bo långa tider i bilen på en plats då är Twin nog för liten. Nuvarande Twin har även uppvärmd utyrymme under sängen som har resor madrass som blir fort varm. Man kan gå barfota på morgonen behöver inga sockor det är varmt o skönt i bilen. Sen 2005 (blev pensionär) har vi övernatta i bilen varje vinter oberoende av väder. Men bilen behöver utrustas för vinter med diverse draperien.

Håller på o packar skall fara på en tripp på några dagar i dag eftermiddag.

I Finland är plåtis en Campingbil enligt registerboken större bilar är husbilar tror även att Tyskland har annat namn på dem.

Leif
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

LeifW, håller med dig, varför skulle en plåtbil vara kallare?
Och förresten, det är aluminiumplåt på de flesta husbilar, är inte de kalla då också?

Vår gamla Cheva Van har trettio mm isolering i golv, väggar o tak,
bilens hela golvyta är uppvärmd inklusive toa, garderob och sänglåda och att gå barfota eller i strumpläst är fullt ok även ner till minus 30 grader utomhus.

Men det är klart, har man inte en ordentlig golvvärme så kan det nog bli kallt om tårna men detta gäller även de nyaste bilarna.
Och ett termotäcke över framruta och sidorutorna fram rekommenderas även om jag klarade minus trettio utan täcket.

Allt hänger alltså på hur bilen värms upp men golvvärme (vatten- eller luftburen) är nästan en nödvändighet på en s.k. vinterbil.

För övrigt är en dieselpanna ett mycket ekonomiskt alternativ till den dyra gasolen men finns gasolpannan redan installerad och man kan hitta billig gasol så blir det kanske inte mer än dubbelt så dyrt med gasol jämfört med diesel.

Själv är jag nog en aning förvånad över att inte vatten- eller luftburen golvvärme finns installerad från fabrik på alla husbilar som är avsedda för den Skandinaviska marknaden.
Visst, priset, men med de erfarenheter jag har gjort så kan jag utan vidare gå ner lite i andra inredningsfinesser för få en så komforthöjande utrustning som golvvärme (vatten- eller luftburen).
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

Det är med stor glädje och tacksamhet som jag läser era svar. Jag har misstänkt att de flesta plåtisar inte är gjorda för vinterbruk och det är skönt att få sina misstankar bekräftade. De flesta plåtisar tillverkade av Adria, Burstner, CI, Hymer, Laika, Globecar, Pössle, med flera verkar tillhöra denna grupp. Tyvärr tror jag att även Westfalia ingår bland dessa.

Men sedan så finns det några små tyska byggare som kanske, kanske klarar av att hålla en god komfort under vintern och här skulle jag verkligen behöva hjälp!

Nedanstående är tyskbyggda men tror ni någon av dem klarar av ett vinterklimat?

Fischer Maximo har "köldbryggfri" och "vinterduglig" isolering. Seitz-fönster. Färsk-och gråvattentanken i det uppvärmda dubbelgolvet. Truma Combi 4. (Min favorit bland plåtisar hittills men tyvärr för dyr. . .)
Fischer Wohnmobile*::*Maximo*

Dehler Ambiente har Alde vattenburen golvvärme (nästan samma planlösning som nuvarande Westfalia James Cook)
Wohnmobil-Inserat: Detailansicht

HRZ Star har färsk-och gråvattentanken i det uppvärmda dubbelgolvet. Isolationsfönster med dubbelglas. Truma Combi 4.
HRZ-Reisemobile GmbH

Kubus är testad i köldkammare i -15grader C. Färsk och gråvattentankar i uppvärmt dubbelgolv, 20mm isolering PE, olika alternativ på värme. (Inget för oss men kanske ett alternativ för andra.)
Aktuelles | kubus reisemobile - individualausbau fr Wohnmobile und Reisemobile

(Har även hittat en "joker" med vattenburen värme som jag ska införskaffa lite mer information om. . .)

När det gäller svenskbyggda plåtisar så känner jag till Hugos, SMC & ScandMobil. Kanske finns det några fler? Finns det inga norska och finska byggare?
-------------
Rolf HBK-72, Jag tackar för erbjudandet, ska kolla upp lite till sedan kanske jag hör av mig. Hoppas att det är OK för dig.
-------------
/David

Hmmmmm
Intressanta lösningar på dessa plåtisar!
Hoppas det kommer några kommentarer - av folk som testat eller äger nån av de fabrikaten - verkar ju inte vara så vanliga - om man ser på utbudet i Sverige.
Tror nog att plåtisar är nog så "varma" som "plastisarna". :)
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

Leifw och Kjell, jag håller med, varför ska en plåtis vara kallare? Det behöver den inte vara!
-------------
Jag har titttat på specifikationerna för ett flertal plåtisar och funnit att många har en isolering som är 10mm tjock i tak, väggar och golv. Många saknar dubbelgolv och har färskvatten- och gråvattentanken utvändigt. Detta alltså för helt nya bilar.

Andra har 10mm (några få har 20mm) tjock isolering i väggar och golv, tjockare isolering i taket och uppvärmt dubbelgolv där även vattentankarna är placerade.

Ovanstående gäller för de "serietillverkade" plåtisar som jag läst om.

Och det klart, då blir man fundersam, 10-20mm tjock isolering i en plåtis vs. 30-40mm tjock isolering i en vanlig husbil. Visserligen skiljer det mellan isolering och isolering, fönster och fönster, golvärme/icke golvvärme och så vidare.
/David

PS. Jokern i inlägg #6 passade oss tyvärr inte, det fanns bara två platser med bälte och bara tre sängar (behöver fyra). Synd, hade inte varit helt fel med en MB Vario 614, Alde-värme, dubbelgolv, ugn, klimatanläggning och fyra pilotstolar. Men visst behöver den fixas till utvändigt? Som tur är är det ju insidan som räknas! DS.
Wohnmobil-Inserat: Detailansicht
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Skåpbil "plåtis" som åretruntbil?

Jag kan berätta att jag har byggt min själv år 2002 på en IVECO 35-10 2,5 lTurbodiesel intercooler av 1996 års modell bilen hade då gått 8000 mil och i dag 22000 utan problem.
Eftersom det är svårt att lägga ett isolerat golv innvändigt för att klara den befintliga "gå" höjden inne så uteslöt jag isolerat golv med tanke på att vi inte hade avsikt att använda den vintertid och den stora glasdörren kyler ner bilen. För övrigt har jag isolerat den som brukligt med en matta närmast plåten som inte suger vatten (ser ut som liggunderlag) och därefter 5 cm frigolit iso för att inte ta för mycket av utrymmet. Så min bil är bara "sommarbil" men jag har en liten Termix värmare ifall det är nattfrost så klarar vi det fint. Vi har ett draperi som hindrar kylan från förarhytten dubbelt "fleecetyg" det fungerar utmärkt. Vi har "långbäddar" och det är det bästa jag byggt av de tre bilar jag byggt under åren. Det är något visst med eget bygge.

Ivecon
plåtis.jpg Wv.jpg
Wv2.jpgforden.jpg
 
Toppen