Skärbräda

Giovanni

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Vi har en LMC från 2006 och tittar på nytt, bl.a. på Hymer och tycker att vi saknar vettig konstruktion på skärbrädan. Det är ju ngt man använder mycket och där vill ha en enkel och robust konstruktion. Att locket över diskhon satt fast och var trä och kunde användas som skärbräda t.ex. Några andra ideer eller exempel ?
Vi förvånas för övrigt över hur lite köksregionen har utvecklats i alla bilar över åren. // Johan.

Alve

HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Vi har en LMC från 2006 och tittar på nytt, bl.a. på Hymer och tycker att vi saknar vettig konstruktion på skärbrädan. Det är ju ngt man använder mycket och där vill ha en enkel och robust konstruktion. Att locket över diskhon satt fast och var trä och kunde användas som skärbräda t.ex. Några andra ideer eller exempel ?
Vi förvånas för övrigt över hur lite köksregionen har utvecklats i alla bilar över åren. // Johan.
Vi använder en vanlig lös bräda som vi lägger på bänken. Gillar inte den utdragbara konstruktionen. Tycker att den bara skräpa ner.

KalleiViken

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
På en plåtis bytte jag den uppfällbara skivan som sitter i köksbänken mot en av ek, från en ekplanka jag köpt på Biltema. Planen var att byta ut skivan när den blev för sliten av knivarna. Jag har inte den bilen kvar längre och på den nya har jag inte gjort någon ny skiva. Vi får se, har en lös skärbräda.

Giovanni

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
På Hymern vi tittar på är locket över diskhon löst. Fantastiskt dåligt tänkt kan jag tycka. Får försöka att binda fast på ngt sätt.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Fast skärbräda hittar du troligen inte heller i nybygda villa/lägenhetskök, är absolut hur ohygieniskt som helst, men bra som extra avställningsyta.
I vår förra Pilote fanns inte lock över diskhon, där passade snurrbrickan Snudda från Ikea perfekt efter att jag skruvat bord snurrdelen, borrade ett hål i ena kanten för att enkelt kunna lyfta upp den, vi använde undersidan som skärbräda/bricka för bröd och liknande.

//Tommy

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Jag bytte bil till en treaxlad Adria som hade en avställningsyta på 53 cm till vänster om spisen. Där använder jag en stor skärbräda, Vilket jag uppskattar mycket.

Giovanni

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Låter bra. Vi skulle hellre ha avställningsyta där än sittyta till höger om ingångsdörren. Vet inte riktigt vad man skall ha sittytan där till, lite förvaring under kanske.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
21121
På Hymern vi tittar på är locket över diskhon löst. Fantastiskt dåligt tänkt kan jag tycka. Får försöka att binda fast på ngt sätt.
på vår Hymer sitter ett par "knappar" på väggen intill diskhon där man kan sätta den skivan då den inte används. Motsvarande knappar finns även i garderoben om man vill ha väck skivan helt, eller så kan man lämna den hemma.

Giovanni

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
på vår Hymer sitter ett par "knappar" på väggen intill diskhon där man kan sätta den skivan då den inte används. Motsvarande knappar finns även i garderoben om man vill ha väck skivan helt, eller så kan man lämna den hemma.
Jag tänker att det kan bli farligt med en lös tung skärbräda vid olycka och att Hymers säkerhetsnivå borde höjas.

Toppen