• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Skära av genomslagsgummit?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Ånge
Hej,

Jag köpte hjälp fjädrar bak till min Fiat Ducato light chassi, av lastatungt.se för drygt 5100kr.

Jag ska montera dessa, men misstänker att genomslagsgummit fortfarande kommer ta i botten med fjädern på, som i deras egna instruktionsfilm

Kruxet är att en person anmärker på/undrar om detta i kommentarsfältet, såg jag nu, och lastatungt skriver då att de ibland brukar kapa dem i mitten om det sker.

Samtidigt, i en tidigare mejltråd till lastatungt när jag noterade samma sak själv i videon, skrev de följande:

"Man kapar ej genomslagsgummit, den kommer inte trycka mot bladfjädern, i vissa fall ligger den nära, men aldrig på."

-så man undrar ju hur man ska göra egentligen, kanske någon på detta forum har bättre koll?

Vitsen med hjälpfjädrar minskas väl om genomslagsgummit nuddar från början så kanske är bra att skära av ett par centimeter från toppen där det är som mjukast? Bör ju gå efter montering också tänker jag, om man inte ska skära från andra sidan dvs. Eller finns det några nackdelar med att skära av en bit och låta fjädrarna jobba mer istället?

Jag ifrågasatte förövrigt också vad skillnaden var mellan mad hjälp fjädrar fram för 5-6.000kr kontra Lesjöfors förstärkta fram, och fick enbart till svar att "Lesjöfors är leksaker i jämförelse"... Tolkar detta som att ordentlig jämförelse om ev. För och nackdelar är obefintlig.

Toppen