• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sinnes fulla bruk

F

F.d. 10616

Guest
Hej
Är detnågon som vet vad som gäller om köpt en bil och anses såpass psykisk sjuk och har läkarintyg på det. Bilern i fråga har krånglat ac funkar inte, ska visserligen lagas efter 3 verkstadsbesöket. Grå vatttentanken tömmer sig själv, tror de finns något överfyllnadsskydd, det måste ju va tätt någonstans. Finns mer men det kan vi ta senare. Bilen kostade 475,000 och ska vara bebolig ned till 18 minus men redan nu blåser det rakt igenom.
Vore mycket tacksam för hjälp om hur man går till väga
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Hej du får nog utveckla det hela lite, svårt att veta vad du menar. Är man myndig och inte står under förmyndare gäller väll samma regler som för oss andra vad jag förstår.

Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sinnes fulla bruk

Menar du att bilen har så många defekter som inte motsvara specifikationen på bilen och att det är du som är lite sjuk och inte orkar dra runt att reklamera ärendet ?

Det är ju säljarens ansvar om det är en bilfirma att bilen skall fungera om inget annat anges som ex . En gör det själv bil , men din kostade ju så mycket så den skall ju vara riktig .
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Hej.

Har för mej att jag läst i lagboken om att vara "sinnesslö" vid ingång av avtal. Riktigt vad skrivelsen innebär är jag osäker på. I alla fall är man sinnesslö om man är berusad, vilket gör att avtal ingångna under sådant tillstånd inte är bindande.

Hur det ser ut i fall om psykisk sjukdom vore ju ungefär detsamma. Har säljaren haft skäl att misstänka sjukdom oc då dragit fördel av detta?

Känner till ett fall då en kvinna som var märkbart psykiskt sjuk köpte en bil hos en handlare och det krävdes hot om polisanmälan innan de tog tillbaka bilen.

Peter.
 
F

F.d. 10616

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk, brev till Stenungsunds bil o fritid

·Framdäck, gamla dubbdäck med ur dragna dubb. Bilen var besiktigad med dessa däck men de var inte lagligt mönsterdjup. Det var punka på vänster fram andra dagen och verkstaden sade att däcken var värdelösa, Dessutom var det ventilen som var förmultnad och dessa ska va i stål enlig t normen(Däck åtgärdat)
·Kollade oljan och fick fylla på 1 liter
·Bilen var överhuvudtaget inte städad någonstans ingrodda matrester runt spis och vask (Harsäker lagt 15-20 tim eget arbere, som jag blivit lovad ersättning för
·Gasolspis funkade inte, kylskåp funkade inte. Körde extra från Kungshamn för detta18,2 mil
·Gråvattentankenär tät i avtappningsslangen, tömmer sig via evakueringsrör. Inte så kul när det händer på allmän plats
·CD-Växlare ur funktion, fått ny bilstereo som kompensation som jag själv monterat.
·GPS ur funktion, fått 2 st med tysk meny(blivit lovad en ny)men tar nog hellre pengar för resorna dieseloch värdeminsknning.
·AC ur funktion, var på verkstad för reparation då gick en annan del sönder, ej åtgärdat
·Bilen ska gå att bo i i klimat ner till 20 minus, det blåser rätt igenom så hur det ska gå kan man undra.
·Har haft lånebil vid reparation av ac som jag själv fått tanka, fick 2 tyska gps istället, men lovad en ny
·Har kört med husbilen till Stenungssundtur o retur 18,2 mil minst 3 ggr.
·Fjärrkontroll till parabol saknassamt fäste till tv
·Stödben fastrostade
·Skiljevägg mellan förar och bodeltrasig
·Elsystem, funkar det och hur, lösa kablar under passagerarstol.
·När jag frågatpå Husbilsklubben om dessa brister undrade en om jag köpt den som renoveringsobjekt.
·Varmluftsslangar dåligt fastsatta(silvertejp)
·Fotsteg saknas( fick som svar att den blev inbytt utan) vad var priset????
·Låsanordningtill bodel är konstruerad för att slå sönder axel, kan det va original.
·Tveksam effekt på chiptrim enligt förfrågning på annan firma, får växla mellan 4 och 5 hela tiden
·Har haft en så pass stark psykisk press att jag blivit intagen på Näls psykavd 57 akut.
·Har mejlat om dessa problem men inte fått svar, vet inte om dom tror att jag skojar.
·Innebelysning fungerar inte
·Vasken läcker
·Dessa punkter borde räcka för återköp men kommer att bifoga läkarintyg om att jag inte varit vid minna sinnes fulla bruk vid köptillfället
·Detta skulle bli glädjeämnetförmig men det har blivit psykisk terror, har tagit bort livslusten totalt.
·Borde det inte ingå vinterdäck till det priset 475,000
·Tidigare ägares uppgifter ligger kvar, köpebrev med personuppgifter kanske inte såproffsigt

Det har blivit nåhgra vändor på 18 mil tur o retur, skulle tro att det är 5 gånger och idag var vi 2 bilar. Det går 500-600 bara i diesel fram o tillbaka och värdeminskning på bilen. Vet inte hur man räknar ut kostnaden men det finns säkert att hitta på nätet.
Och om ni sålde bilen för 499,000 år 2009 till Magnus Nilsson så borde ni ha tjänat en del redan på denna bil.
Om vi räknar med diesel för 3000 och x kronor milen 5*18= 90 mil plus dom sisita gångerna som vi var 2 bilar + 38 mil blir det 128 mil och dom timmar jag lade på städning och den gps jsg blev lovad som kostar minst 3000 och städet 1500 och det är billigt och så till vad det kostade mig psykiskt, vad värderar man det till. Nästan 2 veckors sjukhusvistelse kostar 80 per dag, 10 dagar låg jag på sjukhus det blir 800 kronor.
Jag tycker du borde ha blivit lite misstänksam när jag flummade med mina planer om min skillsmässa, men du sa inte ett ord utan bara gick iväg före att ordna upp affären.
Jag bifogar intyget och jag kommer att skicka en kopia till min kontakt på Husbilsklubben och till fackets jurist och Konsumentombudsmannnen. Det borde va lätt för er att sälja en på nytt, du sa till mig att det var nästan omöjligt att få tag på en sådan bil ni sålde till mig. Summan blir 9300 och då har jag inte räknat med den personliga biten

Tänkte bara sdu kunde kika på detta och säga vad du tror man kan göra. Jag har ett jättebra läkarintyg oxå. Många av felen beror kasnske på okunskap men vad tror du. Jag har inte skickat det till någon mera än dig. Bilen är köpt hos Stenungsunds bil o fritid





Mvh
Leif Karlsson
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sinnes fulla bruk

Jag tycker det är tragiskt att en bilfirma säljer saker som inte är i funktionsdugligt skick , köper man en bil för nästan 500000:- så tycker jag att man kan kräva att ALLT skall fungera och att däcken bör inte bara vara lagliga utan trafiksäkra .

Att köpa hem saker från Tyskland och bara sälja vidare så kräver det väl även ansvar från säljaren att se till så att dom efterlever dom garantierna som dom skall lämna vid en försäljning när köparen har påtalat dom fel som finns .

En sak är ju att försöka häva köpet om inte dom går med på detta så skulle jag kontakta ARN eller konsumentverket :
Om Konsumentombudsmannen - Konsumentverket
-----------------
urklipp.

bilköp här : Bilar - Konsumentverket
som det står :
Köper du begagnad bil hos en bilhandlare har du ett minimiskydd.
När du köper en begagnad bil av en bilhandlare gäller konsumentköplagen.
Bilhandlaren är tvungen att följa konsumentköplagen och kan inte ge dig sämre villkor än vad som sägs i lagen om inte annat uttryckligen står i lagtexten. Du kan däremot förhandla dig till bättre villkor än vad lagen föreskriver.

Om konsumentköplagen - Konsumentverket
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?


Om det är något fel på din vara kan du:
  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

slut på urklipp
------------------



Hoppas att det löser sig och att dom tar ansvar för den garantin som dom skall lämna .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

När en bilfirma säljer en bil skall den vara helt laglig, tänker då på dina däck
Den skall m.a.o kunna gå igenom besiktningen utan en 2ª eller 3ª.
där hardu ett ess på din hand mot säljaren.

När det gäler dolda fel som en köpare inte kan se Bör eller skall bilfirman åtgärda dessa felen.Rrostade stödbenen , Cd, växlare, värme, mm. Det är därför många väljer att köpa dyrare av en handlare. Handlaren betalar ofta en försäkring/garanti som gäller om det skulle hända någonting som ett motohaveri. Vad som ingår kan bero på ålder typ av fordonet.

Saker som du som köpare uppenbart kan se som är trasit som skiljevägg, fotsteg mm har du godkänt i och med att du har slutbetalat bilen om ingen annan överenskommelse har skett.

Min rekomendation är att prova bilen innan slutbetalningen sker och prova allt.
är du skyldig säljaren Ex 25% så är det lönsamt för säljaren attåtgärda fort.

En bilhandlare sade till mig en gång att det är inte svårt att sälja det är svårare att köpa.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Sinnes fulla bruk

Det är alltid tråkigt när affärer går snett och handlarna brukar normalt ta sitt ansvar.
Den handlare vi här pratar om är en sk fristående importör som plockar hem beg bilar från kontinenten och sedan säljer dem så fort han kan med så litet jobb som möjligt.
Han tar i princip inga inbyten då han bjuder tyska inbytespriser vilket medför att han
räknar med samma förtjänt som om han importerat bilen. För en förstagångssköpare
spelar det mindre roll men denna typ av handlare är inget man har mer än en engångrellation med. Man kan lika gärna handla direkt i tyskland för han lägger bara på en stor marginal utan att addera något mervärde alls.
I samma hus finns en mekonomenverkstad som jag tror har samma ägare. Jag har servat både husbil och personbil på denna verkstad vilket fungerat bra. Man är bra på personbilar och försöker ettablera sig som husbilsverkstad också. Om service och kvalitet på arbetet som jag upplevt är normaltleverans så kommer man att lyckas bra men försäljningsidan av verksamheten tror jag inte mycket på tyvärr.
 
F

F.d. 10616

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Fick det här svaret idag


Hej Leif

Jag tror inte dina mail till oss tjänar något syfte då vi tidigare meddelat vad som gäller.

Din lista ger du till verkstaden som ordnar det som är ursprungliga fel från leveransen, enligt verkstaden har du ring och tid är bokad.

Vi säljer husbilar, vi bygger dom inte. Vi kan inte påverka bilarnas kvalitet, bara åtgärda ev. fel.

Bilprovningen godkänner din husbil strax innan du köper den, däcken är begagnade men godkända och handbroms är godkänd.. Gillade du inte däcken som var på bilen när du tittade på den får du säga till innan köp att du vill ha det på ett annat sätt och självklart ingår ej vinterdäck, 80% av alla husbilar står inne på vintern och körs ej.

Din bil är begagnad, har inte rullat så mycket men kanske varit bostad under många nätter, det sliter på bilen och det finns i princip alltid fel och brister på 7 år gamla husbilar och de åtgärdas. Det finns även i beg husbilar många lagningar utförda av de ägare som tidigare haft bilen och det är inte alltid de är så proffsigt gjorda.

Vi sålde nästan 200 husbilar år 2010, vi kan ju inte begära läkarintyg av dessa 200 kunder på att dom är friska innan dom får köpa eller vad anser du ?

Du agerade som vem som helst av våra kunder vid köpet och var inte på något sätt annorlunda, du hade ett antal goda vänner med dig och tillbringade på Lördagen en bra stund på gården, du återkom efter helgen utan att vi kontaktade dig och du kom självmant hit och ville köpa.

Vi har ej gjort något fel som vi kan se det, det var du som valde att köpa och vi kan ju inte veta hur du mår när du ger ett helt normalt intryck vid besöket.

I husbilen satt en 8 år gammal Becker stereo med enkel navigation på Tyska och cd växlare, beg värde 500 Kr. Du har fått en ny stereo/CD och en beg betydligt bättre navigator som även den är på Tyska/engelska och många av denan punkter är ej korrekt beskrivna.

Jag summerar igen att du får av verkstaden åtgärdat ursprungliga fel, vi tar ej husbilen åter och vi tar ej heller in den som försäljningsuppdrag då vi anser det föreligger helt fel personkemi oss emellan och du har börjat med olika hot, verkstaden har sökt dig under perioden du var inlagd så dom har inte haft lätt att nå dig.

Vi driver företaget för att tjäna pengar vad vore annars syftet ???

Magnus köpte för 499.000:- och var väldigt nöjd med bilen, du köpte den för 460.000:- när vi hade avyttrat ditt inbyte och det visar väl att husbilars står sig ganska bra i värde.

Om du kommit på att du ej vill ha husbil så sätt ut den på blocket och sälj den, vill du ha hjälp så har du en handlare i Uddevalla som heter Joelssons bil som tar emot
husbilar till försäljning och han har tel nr 0522-661188 .

Vi köper in husbilar 2008 och nyare, äldre husbilar tar vi endast som byte när vi säljer nyare och därför vill vi ej köpa in din bil.

Vi saknar ännu ditt konto nr för att ersätta dig och kan ej förstå hur du kom fram till summan 9200 Kr ?

En beg GPS ersätts med en likvärdig beg, trodde du att om du krockade din 7 år gamla husbil så får du en ny husbil ?


Med vänliga hälsningar

Christoph Schmidt
Stenungsunds Bil och Fritid
Tel.0303-19600

www.finbil.se


Här är mina svar

Bara för att man har ett psykiskt handikapp behöver man inte vara inkompetent på alla områpden så dina ordval är som väntat inte av den klass man kanske kunde tro att du besatt. När du skrivr så här"En beg GPS ersätts med en likvärdig beg, trodde du att om du krockade din 7 år gamla husbil så får du en ny husbil ?" Bara genom att välja at skriva så är ju som om du fattar att något var fel vid köptillfället, och dom som du bestämt var mina goda vänner var inte med när jag dagen/dagarna efter gjorde upp affären. Och du skriver oxå "Om du kommit på att du ej vill ha husbil så sätt ut den på blocket och sälj den, vill du ha hjälp så har du en handlare i Uddevalla som heter Joelssons bil som tar emot
husbilar till försäljning och han har tel nr0522-661188 ." Det handlar inte om att jag kommit på vad jag vill utan snarare vad jag klarar av och som det står i läkarintyget inte var helt som man bör vara när man gör affärer.
Men man förstår lite bättre hur det hänger ihop när man läser på nätet, Mekonomen bilverksad verkar vara en kompetent verkstad men med försäljningen är det sämre. Och jag brukar inte önska andra olycka men jag hoppas verkligen att ni får uppleva hur det är att vara annorlunda

Mvh
Leif Karlsson
Violstigen 2 b
456 34 Kungshamn
Tel 070-5681529


Till Christoph Schmidt

Från:leif karlsson (leifkarlsson60@hotmail.com)Skickat:den 20 juni 2011 19:19:46Till:Christoph Schmidt (christoph@finbil.se)

Min telefon har varit på dygnet runt, även när jag var inlagd och det är ingen som ringt från verkstaden, inte till mig ialla fall. Mitt konto har ni ju sen tidigare men kanske säkrast att uppdatera. SEB xxxxxxxxxxxxx.
Och hur jag kom fram till den summan stog väl i mailet, lön för städning, resor bilen går ju på diesel som kostar en summa per liter och det kostar ju mer än bränsle. Samt att jag blev lovad en ny gps, det skulle inte va några som helst problem, han hade tom bestält tror jag.

Mvh
Leif Karlsson
Violstigen 2 b
456 34 Kungshamn
Tel 070-5681529
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Oj, en sån besvärlig situation ni hamnat i båda 2, både säljare och köpare. Vad jag förstår är säljaren beredd att fixa de fel som finns, fanns vid köpet. Som köpare har man ett ansvar att kontrollera det man köper. Har du gjort det? Om man mår dåligt och och inte kan fatta riktiga beslut och det är riktigt, på vilket sätt tog dina vänner ansvar när dom var med dig på företaget? Vad har dom sagt och på vilket sätt har du lyssnat på dom?

Som säljaren skriver så måste det vara svårt att kunna kontrollera hur varje köpare mår och om den i så fall är i skick att fatta adekvata beslut. Är du på något sätt omyndigförklarad, då finns nog vissa möjligheter att du kan häva köpet. Om inte, blir det nog svårt.

Men om bilen blir fixad, har du då förmågan att köra, leva och uppleva allt fantastiskt som husbilslivet ger. I så fall, ta för dig av livet med en fungerande husbil som är servad och fixad och då ger dig allt som du sökte vid köpet.

Lycka till med husbilslivet.

Anders
 
F

F.d. 10616

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Slutbetalning ligger långt fram, är skyldig mer 25% om vi säger 80% så stämmer det lite bättre
 
F

F.d. 10616

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Är det någon ide att polisanmäla en sån här sak, jag tycker det är lurenderjeri, var hos en bilsäljare idag som kunde tänka sig förmedla den för 445,000 det är 30,000 mindre äna jag gav. Men jag var ärlig och sa sim det var med dom fel som ännu inte är åtgärdade och då backade han ur
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Sinnes fulla bruk

Är det någon ide att polisanmäla en sån här sak, jag tycker det är lurenderjeri, var hos en bilsäljare idag som kunde tänka sig förmedla den för 445,000 det är 30,000 mindre äna jag gav. Men jag var ärlig och sa sim det var med dom fel som ännu inte är åtgärdade och då backade han ur

Ett tips till dig i all vänlighet, tänk på vad du skriver. Eftersom den du skriver om inte kan vara med i diskussionen och motsäga dina påståenden. Om han märker att det påverkar hans affärsverksamhet kan han anmäla dig för förtal.
Förtal är, sant eller osant påstående som är ägnat att sätta någon i dålig dager.

Jag tror jag förstår din situation men men....tänk på vad du skriver. Man vet alrdrig hur han tar det.:wall:

I all välmening
Sven-A
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sinnes fulla bruk

Trådskaparen har tyvärr köpt en tydligt sönderkörd tysk husbil. Därför är det underlight att jag nu sedan 1,5 månader inte lyckats sälja en husbil i perfekt skick , 2008 - svensksåld på blocket till ett pris 142 000 lägre än denna 7 år gamla husbil.
( av olika anledningar vill jag ha plåtis - har dock ingen panik).
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Trådskaparen har tyvärr köpt en tydligt sönderkörd tysk husbil. Därför är det underlight att jag nu sedan 1,5 månader inte lyckats sälja en husbil i perfekt skick , 2008 - svensksåld på blocket till ett pris 142 000 lägre än denna 7 år gamla husbil.
( av olika anledningar vill jag ha plåtis - har dock ingen panik).

Marknaden har stagnerat gäller även personbilar!!

Gurra
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Hej
Jag tycker du ska ta kontakt med kommunens KONSUMENTVÄGLEDARE.
Så får du höra vad han /hon tycker du SKA göra. Han /Hon ska kunna svara på dina frågor, samt i möjligaste mån hjälp till med Husbilproblemen.
Verkar som det har uppstått någon form av konflikt Er emellan.
Lycka till
/Vidhem
 
F

F.d. 10616

Guest
Sv: Sinnes fulla bruk

Hej
Killen som hjälpte mig har semester och börjar 1 augusti och han var kanon, men personen som är där nu säger bara att hon hänvisar till han som e på semester eftrersom han vet allt i ärendet. Konsumentrådgivaren (han på semester) var ikontakt med Santander bank och gjorde upp med en killensom heter Tomas att bilen skulle återtas och skulden strykas. När jag själv ringer och söker denne Tomas får jag istället prata med en annan person som säger att det Tomas sagt inte gäller för han är bara sommarjobbare. Det som nu gäller är att bilen återtas och säljs på auktion där jag ska betala ev underskott omgående, och om det blir vinst får jsg inget av den. Det börjar bli en jävla sörja av det hela, har en spekiulant idag så fet är bara att hålla tummarna eller vänta till förste augusti. Ska konsumentverket fungera så dåligt, ska det hänga på en person.
 
Toppen