• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Singlar till portugal.

F

F.d. 52983

Guest
Skall till Portugal i september. Åker från Varberg till Grenå 8 sept. Reskompisen har hoppat av, någon som också åker söderut i sept, kanske kan följas eller ses efter vägen?
 
F

F.d. 29788

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej Gun

Har du tänkt att övervintra där nere ?

Vilken plats ?

M.v.H- Kent L
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Skall till Portugal i september. Åker från Varberg till Grenå 8 sept. Reskompisen har hoppat av, någon som också åker söderut i sept, kanske kan följas eller ses efter vägen?

Hej.
Var det dig som frugan och jag språkade med på degerhamns ställplats för några veckor sedan?
Din jycke lekte lite med våran Golden!
Vi var mycket imponerade av dig och din bekymmersfria inställning och önskar dig all lycka på resan:)

Ps.
Var det inte du så får någon annan välgångsönskningen;)
 
F

F.d. 52983

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej, ja jag ska övervintra, har ingen bestämd plats, jag drar i handbromsen där det ser fint ut. Kommer kanske också att åka över till Spanien om vindarna blir för kalla under vintern i Portugal. Ska även stanna till vid Moseldalen i Tyskland.
 
F

F.d. 52983

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej Anders med fru. Jag det var vi som träffades vid Degerhamn. Min reskompis har troligen träffat en tjej i Stockholm, så han har backat och vill inte åka just nu. Biljetten är köpt över till Grenå, så får jag ingen med så sticker jag själv, får hoppas på sällskap efter vägen. Är kvar på Öland tills regnet ger sig på västkusten, har ju nästan 3 veckor kvar. Hade hoppas på att några fler skulle åka den 8 sept, det kanske dyker upp fler. Det var kul att höra från er. Vi kanske ses söderut framöver. Gun
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Singlar till portugal.

Hej!

Roligt att fler av oss "husbilssingeltjejer" ger sig iväg på långresor! :msn_thumbup:

Jag kommer troligtvis åka till Portugal, via Spanska medelhavskusten, men inte förrän i oktober. Har rullat ner ensam m hund ett par gånger och det har fungerat alldeles utmärkt. Men visst hade det varit roligt ha sällskap. Tycker dock det fungerat väldigt bra köra ensam också. Då är man helt flexibel o spontan, kan stanna o svänga av när andan faller på. Trevligt folk möter man ändå längs vägen.

Tyvärr kan jag inte stanna hela vintern, så det blir till att rulla hem o jobba iaf dec-feb/mars. Men extra skönt sen när jag kan rulla söderöver igen och möta våren.

Lycka till på din tur, kanske vi ses "där nere" nånstans. Hade varit trevligt!
 
F

F.d. 52983

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej, tack för din uppmuntan. Jag tror också att det går utmärkt att åka själv, man träffar många trevliga människor efter vägen. Jag har åkt i Sverige sedan maj och det har bara varit trevligt. Jag och Bamse ( hunden ) fixar detta. Fördelen är ju att man bestämmer själv, kan stanna där man känner för det. Vi kanske ses därnere, vore kul MVH Gun
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Gun;)
Har du smort dina fönster som var "lite" fastbeckade! Kanske kan vara bra när du kommer ner till värmen:)

Vi håller på som bäst med att fixa vårat "nya" hus! Så nån resa neråt får jag inte med frugan på. Det får bli senare!

Anders
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Singlar till portugal.

Trevlig resa Gun, du kommer säkert att träffa många trevliga husbilsåkare, både par och singlar. Jag gjorde samma resa för ett år sedan, på nerresan var vi tre singlar i varsin bil, alla hade vi hund/hundar, men hem var jag själv.
Skulle jag åka nu igen skulle jag gärna åka själv men första gången kändes det tryggt att ha sällskap av andra bilar. Ta god tid på dig ner, finns så många fina platser att stanna några dagar på.
Glöm inte stanna på La Volta i Peniscola, där hade jag en trevlig vecka med en del andra svenskar. Tror jag betalade 6 euro dygnet utan el, sjunde dygnet gratis. Det kändes bra att "ladda batterierna" där efter den långa resan.
Nu är vi två i bilen och vi åker neråt Moseldalen i slutet av nästa vecka. Kanske vi ses där. Vi brukar ju stöta på varandra ibland, senast två ggr t.o.m. I Karlstad.
 
F

F.d. 52983

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej Anders, ja du fönstren är fixade, funkar bra, allt är klart för stora resan. Vem vet vi kanske ses därnere i värmen senare. MVH Gun
 
F

F.d. 52983

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej ja jag tror det kommer att gå jättebra att åka själv, jag har ju Bamse. Jag har träffat så mycket trevligt folk här i södra Sverige under sommaren, har inte haft några problem alls. Men det vore kul om vi stötte på varann i Moseldalen, jag tänker stanna till där lite, har hört att det ska vara fint. Peniscola ska jag tänka på, bra med förslag på var man ska stanna. Trevlig resa.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej Anders, ja du fönstren är fixade, funkar bra, allt är klart för stora resan. Vem vet vi kanske ses därnere i värmen senare. MVH Gun

Ja vem vet.:)
Känslan att bara dra iväg vaknade kraftigt när man hör allt vackert om hur enkelt livet kan vara.
Sälja alla pryttlar som man har och fylla kontot och sen njuta. Vi hade en liten pratstund med Gun51 och det gav iaf mig en tankeställare vad livet har att bjuda och hur kort det kan vara :(

Sen träffar man en människa som lilla "Gun51" och får se att ett vardagsmod som är STORT och blir stort imponerad av " det funkar..bara att dra till handbromsen".

Skall jag var riktigt ärlig så fick ja som den planeringsfreak jag är lite kalla kårar när jag hörde hur "Gun 51" hade lagt upp sin planerinig. Fast med en viss eftertanke så har jag förstått i mitt stilla sinne att lilla damen har rätt i sitt tänk.

Nåt slitet men "Fånga dagen" borde funka för många av oss:)

Lycka till lilla Gun51
 

Heikki&Irene

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6194
Medlemskap
2024
Sv: Singlar till portugal.

Hej ja jag tror det kommer att gå jättebra att åka själv, jag har ju Bamse. Jag har träffat så mycket trevligt folk här i södra Sverige under sommaren, har inte haft några problem alls. Men det vore kul om vi stötte på varann i Moseldalen, jag tänker stanna till där lite, har hört att det ska vara fint. Peniscola ska jag tänka på, bra med förslag på var man ska stanna. Trevlig resa.

Hej Gun, Irene här från norrstrandsgatan. Hur går det för dig i värmen tycker du är en tuff brud som åker med en karl med hår på bröstet (Bamse)
vi har bott i våran husbil sen 28/4-14 och tänker göra det i fortsättningen också, trivs som bara den. Ha det så gött
 
F

F.d. 52983

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Kul Irene att höra att ni också flyttat ut i husbilen. Bor ni på Bomstad i vinter? Här i Portugal är det sköna dagar, men kalla nätter. Har varit här nu sedan början på oktober,har inte varit några problem alls, ett vänligt land att vistas i, kommer åka tillbaka i höst. Nu är det snart dags att börja förflyttningen sakta norröver, det finns många trevliga och intressanta platser efter vägen, så jag tar god tid på mig hemöver, jag ska vara tillbaka i Sverige i början på maj, vi kanske ses då.
 

Heikki&Irene

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6194
Medlemskap
2024
Sv: Singlar till portugal.

Hej! Roligt att höra att allt är bra. Vi bodde på Bomstad från 1/5 till 28/11
det var inte så bra som vi trodde, lämpar sig inte för vinter camping.
Nu bor vi på Skutberget och trivs väldigt bra.

hoppas vi se när du kommer till Sverige

Heikki hälsar också:)
 

ÅterPåväg

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
18919
Medlemskap
2024
Sv: Singlar till portugal.

Hejsan
Ny Husbils ägare , ska bli trevligt med nya Husbils vänner
Kul att höra hur ni gör på färden, funderar även på Portugal i vinter ?
Första turen har vi kuskat lite i södern då jag hämtade husbilen med min väninna o vår hund långt ner i Bromölla på bästa husvagns expo
Åkte sen till Malmö Smygehuk Ystad gränna Motala och uppåt landet till Sollefteå där jag nu befinner mig ett tag


ha en toppen fin sommar allesammans :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30754

Guest
Sv: Singlar till portugal.

Hej, jag har haft husbilen sedan 28/9, i å. Detta är mitt första inlägg.

Skulle gärna resa söderut under vintern. MEN jag är lite feg. Det skulle vara tryggare om det fanns någon/några som åxå är på väg söderut, kanske med erfarenhet. Dels att planera var det är säkert att natta på vägen ner och säkra platser där nere.

Eller vad är er erfarenhet av säkerheten på ställplatserna, behöver jag inte oroa mig?



Soliga hälsningar
Tant Anita
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Singlar till portugal.

Hej Sonjasdotter!
Jag åker ned till Portugal om ca 10-15 dar. Att åka med husbil har jag ingen större erfarenhet av, men med personbil både i öst och Västeuropa har jag åkt ganska mycket.

Vad jag har lärt är att "säkerhet" finns inte!! Men jag vet också att risken att råka ut för brott är nog större här hemma i Sverige än i Västeuropa.
De människor jag har mött har i regel varit vänliga och hjälpsamma om man uppträder vänligt själv. Har man dessutom lärt sig en och annan fras på det lokala språket så brukar folk bli ännu mer hjälpsamma.
Jag har heller aldrig planerat mina resor i detalj utan nöjt mig med att jag vet var jag ska och ungefärliga vägen dit. De gånger jag planerat noggrannare så har ödet ofta ändrat på min tillvaro på ett eller annat sätt så planen spruckit.
Har du vågat att köpa en husbil så tycker jag att du har kurage nog att också använda den utan att vara rädd! Dock så bör du fundera och tänka efter var du ställer din HB över natten. Stora rastplatser efter autobahn är inga bra ställen. Det är betydligt bättre att åka bort från de stora stråken och dessutom så får man ju se lite mer av landet man är i. HBK har ju en ställplatsfil att lägga in om du har en GPS ( vilket jag rekommenderar) och dessutom så finns det oerhört många råd här i olika forum.
Jag tror att du kommer att klara dig galant oavsett vart du ställer färden (så länge det är i Västeuropa)
Hälsar Farfar66 (som fyller 70 i mars :) )
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Singlar till portugal.

Nej Sonjasdotter, du behöver verkligen inte vara orolig för att du inte skulle klara av att resa söderut. Och vad gäller säkerheten så är det viktigaste att man har lite sunt förnuft, precis som hemma i Sverige.
Jag kan verkligen rekommendera att du laddar ner appen POI dit du sedan lägger in hbk:s ställplatser. Då behöver du inte internet för att se dom. (Kanske har andra något bättre sätt men så gör jag.)
Det är bra att förbereda sådana saker före resan. Åker man själv finns ju ingen "kartläsare" bredvid.
Har du sett att husbilssinglarna här på hbk också har en Facebookgrupp. Där diskuteras mycket som rör husbilslivet, ordnas med träffar och knyts kontakter. Jag vet att flera är på väg neråt eller ska åka. Meddela din mailadress så lägger jag in dig, om du vill vara med.
En förutsättning är förstås att du redan är med i Facebook.
Lycka till!
 
Toppen