• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Simon hund - en av Grabbarna Grus

H

hianders

Guest
Även om många kanske tycker det är ovidkommande med denna tråd i en husbilsklubb vill jag bara tala om att Simon, 10,5 år, är ganska sjuk. Det är ju många som träffat Grabbarna Grus (4 st shelties).

Han har kortisolvärde på 1224, skall normalt ligga på 90-430. Han skall till Falun med husse tidigt imorgon bitti och man skall testa honom under åtta timmar med att se om injektioner hjälper kroppen att fixa detta värde. Sen blir det troligen vetoryl resten av livet.

Håll tummarna!

Matte och husse hianders
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2,1 MB · Visningar: 3
M

mosses

Guest
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

hoppas det går bra hos vetrinären. Har själv hund så jag vet hur jobbigt det är när djuren är sjuka. Lycka till.
 

eugen

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2889
Medlemskap
2024
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Håller tummarna och hoppas det går bra med Simon hund.Kram från Rose-Marie och Bo -Göran .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Hejsan, kanske också ovidkommande :).

Jag var också till vet. med min gamla reskamrat sedan 16 år, katten Busan, med ca. 15.000 mil under tassarna.
Jag tyckte att hon verkade lite slöare än vanligt och höll sig lite mera undan hemma.
Det finns ju en hel del som kan börja bråka på en så gammal katt, som njurar, diabetes och sköldkörteln m.m. Även om hon har samma matchvikt som i unga år och forfarande far runt i träd och på tak som hon inte ens borde ta sig upp i som pensionär.

Alla prover och testvärden visade sig vara bättre än bra faktiskt, på en så gammal katt.

Att hon höll sig undan lite mer än vanligt betyder att hon inte så ofta låg på fönsterbrädan i sitt spanarfönster, utan låg och ugglade på en madrass i ett annat rum.......... Men det kan ha berott på snåla husse som kör värmen med en luftvärmepump och braskamin. D.v.s. vattenelementet under hennes fönsterbräda är kallt och därmed både liggplatsen och hela utrymmmet i fönstret.

En värmedyna under liggdynan i fönstret lockade åter fram henne till fönsterplatsen.
Höst/vintervädret hatar hon liksom husse och det tar ner utebesöken till ett minimum.

Så kanske dessa förklaringar samt en viss tilltagande lathet med ålderns rätt kan vara hela förklaringen..... Peppar, peppar ta i trä.

När jag skriver detta så ligger hon och snarkar på sin nya eluppvärmda dyna i sitt spanarfönster som vanligt, och husse får betala elräkningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Håller tummarna... Det är jobbigt när djuren blir lite till åren och börjar få krämpor. Har själv en 15 år gammal borderterrrier som, förutom att han är döv o lite "svårstartad" på mornarna, hänger med oss än...

/ TommyQ
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Även om många kanske tycker det är ovidkommande med denna tråd i en husbilsklubb vill jag bara tala om att Simon, 10,5 år, är ganska sjuk. Det är ju många som träffat Grabbarna Grus (4 st shelties).

Han har kortisolvärde på 1224, skall normalt ligga på 90-430. Han skall till Falun med husse tidigt imorgon bitti och man skall testa honom under åtta timmar med att se om injektioner hjälper kroppen att fixa detta värde. Sen blir det troligen vetoryl resten av livet.

Håll tummarna!

Matte och husse hianders

Hoppas allt går bra!
En fin och vacker hund!
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Hej Inger.
Hoppas allt går bra och han kan få må bättre. Jobbigt när våra små älsklingar är sjuka. KRAM hälsa gubben.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Hoppas verkligen att Simon tillfrisknar och bli pigg och glad igen.
Varma kramar ifrån Zacko som verkligen gillar Simon och det gör vi också.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Larissa skickar en hälsning (och vi också) och hoppas att Simon mår bättre nu. Kram
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Hej Inger, så tråkigt att han inte mår bra, fina Simon. Det är så svårt när våra älskade djur blir sjuka.
Har du nån aning om varför värdena var så dåliga, vad kan det bero på?

Vi har också lite tråkigheter med Trullsa 10.1/2 år. Hon har busat så hon fick en spricka i höftskålen på höger bakben. Nu äter hon inflammationshämmare o smärtstillande. Vi ska till veterinären i Djurås igen i nästa vecka. Nu bara hoppas vi att det läker och hon får leva med oss i några år till.
 
H

hianders

Guest
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Det har visst med binjurarna att göra. Han har nog gått med detta sen sent i våras eftersom "tvåan" varit väldigt varierad. Om de går länge med dessa höga värden kan muskler och leder i bakstället påverkas och bli svaga. Han hoppar ju inte upp i soffa, säng eller stol sedan aug/sept. Han dricker upp mot 1,5 ltr vatten om dagen nu och det var därför vi sökte veterinär i oktober. Han går nu på dietfoder men ökar dåligt i vikt.

Han är annars lite trött men mentalt pigg däremellan.

Resultat och förhoppningsvis medicinering får vi veta i början av veckan. Vill helst slippa op.

Hoppas det går bra m Trullsa!

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Be veterinären att de också tar diabetesvärdena på honom.
Vet många hundar ha problem med det och det missas ofta i undersökningen.

Låter inget vidare att han är så sjuk. Han är ju inte gammal än han heller, brukar inte även din ras bli ganska gammal? Våra brukar bli en 14-16 år.

Men hoppet överger oss inte utan vi hoppas båda två blir friska igen.
Kram och jag håller alla tummar jag har för det. :yes:
 
H

hianders

Guest
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Jo, den här rasen blir också mellan 14 - 16 år. Våra andra tre har blivit nästan 16, 14 och 12 år.

Simons värden i övrigt är ok tydligen. Han har varit så frisk och pigg genom alla år så det känns naturligtvis konstigt nu.

Vi håller också alla tummar och tår!

Inger o Hasse/hianders
 
H

hianders

Guest
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Efter att ha jagat veterinären på Falu Djursjukhus, verkligen jagat, har vi nu fått diagnosen Cushing på Simon. Han skall påbörja en "svin"dyr medicinering fr o m imorgon. Medicinen heter Vetoryl och kostar 551,50 för 30 kapslar. Han skall testas om 10 dagar. Men, det finns ju ingen tvekan om att behandla vår pälskling även om det kostar!

Nästan alla större vet.kliniker har ju köpts upp och ingår i större koncerner (riskkapitalbolag?). Har det blivit bättre? Vi är lite tveksamma till det. Det var tydligen en artikel i DN för några dagar sedan om detta. Har någon erfarenhet från förändringen?

matte Inger/hianders
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Simon hund - en av Grabbarna Grus

Vi har kanske inte nån erfarenhet av det. Men jag undviker i möjligaste ,ån att åka till dessa ridskolan. Vi har hittat en helt underbar veterinärklinik i djurås i närheten av gagnef Dalarna. Där har jag varit men dminälskade Trullsa i dag. Hon gick värre ont i sitt ben i går och nu har vi resultatet. För henne blir det operation i nästa veck, främre korsbandet är av o ev, är minisken skadad. Tur man har försäkring, hoppas nu bara de tar det.
Hoppas medicinen hjälper Simon och han får flera fina år tillsammans med er. Kram
 
Toppen