Sv: SIM kort i Italien
Erfarenheterna är uppenbart olika!
Vi har sedan 2011, årligen rest i Italien, från nord till syd utefter väst- och ostkust och tillbaka), Sicilien runt och Sardinien runt. Ytterst sällan att vi inte haft bra mottagning med Simkort. Vi förbrukar oftast mer än 10 GigaByte/månad.
Första året med modemsticka i Dovado-router och de senaste två åren med Huawei E985-router + antenn. En makalös manick!

Vi har använt Internet Simkort från
TIM (3G + 4G),
Wind (3G) och
Tre (4G). Visst finns det kvalitativa skillnader i form av hastighet och sändmast-täthet, men jag har sällan haft lägre hastighet än 6-7 Mbit/s (Wind) vilket räcker för strömmande media. Såväl TIM som Tre ligger oftast över 12Mbit/s. Jag har surfat och tittat på streaming-TV i datorn emedan vi kör! GoogleEarth står alltid på! Jag har alltid minst två simkort från olika bolag. Tar det ena slut fortsätter jag på det andra eller fyller på vid behov.
Vidöppna Wifi utan inloggning är numera sällsynta, som väl är! Restauranger brukar nästan alltid lösenord och har långsamma nätverk. Hotellen är något bättre men även de är skyddade. Det finns kommunala Wifi som fungerar bra, lösenörd kan ibland hämtas på Turistkontoret. Men gemensamt för alla Wifi nätverk är att de har rel. kort och svag räckvid. På campingar finns bra Wifi oftast nära receptionen, en bit därifrån är det genast mycket sämre eller obrukbar (använder flera olika Wifi-förstärkare!).
Ett SIM-kort har nästan alltid lång räckvidd (från mast till mast). Att sedan
Wind inte är lika bra som
TIM (kanske?), medför också att Wind brukar var billigare.
Tre konkurerar stenhård för att slå sig in även på den sydeuropeiska marknaden, de är snart ikapp
TIM och andra länders f.d. statliga bolag. Det gagnar pris och kvalitet för bra global Internet mottagning för oss kunder. Har man låga krav och räknar kronorna (€) väljar man Wind. Har man höga krav och kostnaden är mindre viktig, väljer man
TIM eller
Tre.
Julian