• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SIM kort i Italien

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Hej
Är det någon som har tips om bästa sättet att skaffa ett SIM kort för surf när man skall till / är i Italien.
Efter som vi är 4 st som skall dela på kortet så går det åt ganska många GB speciellt då ungarna gärna kollar film klipp från Youtube m.m.

Tacksam för tipps
Martin
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort i Italien

I Italien är det enkelt och billigt!
TIM 4G är bäst men dyrast, Wind 3G (?) något sämre men billigare och senast (en månad sedan) använde jag 3 (tre) som är billigast och tillräcklig snabb 3G (?). Kommer inte ihåg alla detaljer just nu, du får titta själv! Erbjudanden växlar och ändras nästan varje månat!
Offerte, Prodotti, Ricariche, Assistenza. | TIM ,
Wind - Telefonia mobile, offerte internet mobile, tariffe smartphone ,
Tre. Tariffe, telefoni cellulari, internet key.
Julian
PS Undvik Vodafone! Du kommer sannolikt känna dig lurat! DS
 
Senast ändrad:

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort i Italien

Tack för tipset om att undvika Vodafone gissar att jag antagligen försökt med dem då det är tt varumärke man känner igen.
Martin
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort i Italien

Minnet klarnar lite!:)
Det senaste simkortet från 3 (Tre) kostade 8€. 3€ för själva simkortet och 5€ för 3GByte under 30 dagar. (kan enkelt fyllas på!). Jag använda bara 1 GB i Italien sedan fungerade roamingen även i Österike och Tyskland, först i Holland tog det slut. Jag hade alltså Internet under två veckor från Bari till Winterswijk på samma simkort för 8€. Mycket bra! "Tre" är rel. ny på marknaden i Italien.
Julian
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: SIM kort i Italien

Hej
Min erfarenhet, som delvis är ganska färsk, säger att det är sällan som mobilt bredband ger vidare snabb kontakt med nätet. Det går knappast att kolla på rörliga bilder, ex-vis strömmade filmer eller SVT-Play.
Det kan bli lite bättre om dongeln i fråga hängs utanför fordonet med hjälp av en usb-kabel.
För egen del funkade inte min gamla dongel längre tillsammans med senaste Mac OS.
Min lösning blev att köpa en pocket-router, TP-Link. Den ger ett litet wifi-nät dit man kopplar dator, smartphone mm, upp till 10 anslutningar sägs det.
TP-Link finns på Kjell & Co, där den kostar en hundring mindre än vad jag betalade på Expert i Italien.
Det finnns, tror jag, ytterligare routrar med samma funktion.
Jag körde TIMs månadsabonnemang, kostar 30 € för 2 GB.
Numera hittar man en del öppna wifi-nät i Italien. Ex-vis en del restauranger, varuhus mm. Samt förstås på campingplatser.
Hälsningar
Anders Witt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: SIM kort i Italien

3 Danmark erbjuder telefon och Internet i många länder, bland dem Italien, Österrike, Danmark och Sverige etc.
Køb Fri Tale abonnement fra 3

Förmodligen Europas billigast roaming fritt, med abonnemang som kan skapas för en kort tid.

Fungerar ochså bra i modem eller router.

T.ex. 2GB - 159,- 4G.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort i Italien

Erfarenheterna är uppenbart olika!
Vi har sedan 2011, årligen rest i Italien, från nord till syd utefter väst- och ostkust och tillbaka), Sicilien runt och Sardinien runt. Ytterst sällan att vi inte haft bra mottagning med Simkort. Vi förbrukar oftast mer än 10 GigaByte/månad.
Första året med modemsticka i Dovado-router och de senaste två åren med Huawei E985-router + antenn. En makalös manick!:)
Vi har använt Internet Simkort från TIM (3G + 4G), Wind (3G) och Tre (4G). Visst finns det kvalitativa skillnader i form av hastighet och sändmast-täthet, men jag har sällan haft lägre hastighet än 6-7 Mbit/s (Wind) vilket räcker för strömmande media. Såväl TIM som Tre ligger oftast över 12Mbit/s. Jag har surfat och tittat på streaming-TV i datorn emedan vi kör! GoogleEarth står alltid på! Jag har alltid minst två simkort från olika bolag. Tar det ena slut fortsätter jag på det andra eller fyller på vid behov.
Vidöppna Wifi utan inloggning är numera sällsynta, som väl är! Restauranger brukar nästan alltid lösenord och har långsamma nätverk. Hotellen är något bättre men även de är skyddade. Det finns kommunala Wifi som fungerar bra, lösenörd kan ibland hämtas på Turistkontoret. Men gemensamt för alla Wifi nätverk är att de har rel. kort och svag räckvid. På campingar finns bra Wifi oftast nära receptionen, en bit därifrån är det genast mycket sämre eller obrukbar (använder flera olika Wifi-förstärkare!).
Ett SIM-kort har nästan alltid lång räckvidd (från mast till mast). Att sedan Wind inte är lika bra som TIM (kanske?), medför också att Wind brukar var billigare. Tre konkurerar stenhård för att slå sig in även på den sydeuropeiska marknaden, de är snart ikapp TIM och andra länders f.d. statliga bolag. Det gagnar pris och kvalitet för bra global Internet mottagning för oss kunder. Har man låga krav och räknar kronorna (€) väljar man Wind. Har man höga krav och kostnaden är mindre viktig, väljer man TIM eller Tre.
Julian
 
Senast ändrad:

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort i Italien

Tack för era svar.
Min erfarenhet från förra sommaren med ett kontantkort från Holliday Phone (tor de använder tre) är att vi hade bra mottagning under hela vår Italien vistelse från norra Italien till Sperlonga (strax söder om Rom).
Tyvärr har de inte kvar samma erbjudande i år så jag söker andra alternativ som att köpa ett SIM kort i Italien.
Jag använder en liten bärbar router med inbyggt SIM kort och brukar lägga den uppe i alkoven för att få bästa möjliga mottagning.
Då ungarna tittar på en del på film så går det åt några GB.

Martin
 
Toppen