• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

sido nötta däck

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: sido nötta däck

Jag köpte en variant på gummiventil på Mekonomen som var förstärkt invändigt med ett rör som gick ända ner i botten på ventilen.
Jag hittar inte igen dem på Mekonomens Webbshop men vill minnas att de var specade för ca 5 bar och kostade 33:-/st.
// Göte J

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Metallventilen kräver ju att anliggningsytorna på fälgen är helt rena, och det ger ju en del extra arbete vid monteringen. Gummiventilen med metallinsats har ju fortfarande samma infästningsmetod som en vanlig gummiventil, jag uppfattar den som en nödlösning som är snabbare att montera än metallventilen, men med de flesta av nackdelarna kvar.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Metallventilen kräver ju att anliggningsytorna på fälgen är helt rena, och det ger ju en del extra arbete vid monteringen. Gummiventilen med metallinsats har ju fortfarande samma infästningsmetod som en vanlig gummiventil, jag uppfattar den som en nödlösning som är snabbare att montera än metallventilen, men med de flesta av nackdelarna kvar.

Vad för nackdelar är kvar menar du?, när gummiventilen lossnar så är det ju metalldelen som lossnar från vulkningen och skjuter iväg metal röret, men själva gummiventilen sitter ju kvar.

med metallrör som går igenom hela ventilen med en stödkant bak, ja då kan ju stålventilen inte lossna.

F

F.d. 58882

Guest

Ventiler där metallröret går igenom hela ventilen med en stödkant bak monterade jag när jag satte på nya Michelin Agilis-däck i somras. Innan dom monterade ventilerna så kollade jag så att dom såg OK ut. Metallen är liksom invulkad i gummit. Att en sådan ventil skulle ge sig har jag mycket svårt att tro. På sin höjd skulle anläggningsytan mot fälgen (vilket är långsökt) kunna börja läcka med pyspunka som följd.

Bennie

Toppen