• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SHL

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Första laget finalklart och som väntat blev det Skellefteå. Linköping stretade emot bra, men i längden så var de chanslösa.
Matchboll för Växjö imorgon, klarar de av att smälla in den? Skulle tro att smålänningarna kanske är det lag som kan mäta sig med Skellefteå. Smålänningar och smålänningar, så värst många är ju inte det i Växjö, kanske 4-5 st.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Förra årets säsong har överträffats iom tredje vinsten i semin (som var den andra matchen jag missade denna säsong men de gjorde ju bra ifrån sig ändå utan mitt stöd förstod jag ;)). Men om en timme gäller det igen, ny svår bortamatch i Göteborg, härligt! :)
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: SHL

Förra årets säsong har överträffats iom tredje vinsten i semin (som var den andra matchen jag missade denna säsong men de gjorde ju bra ifrån sig ändå utan mitt stöd förstod jag ;)). Men om en timme gäller det igen, ny svår bortamatch i Göteborg, härligt! :)
Du skulle hållit dig ifrån tv:n idag.. :wink:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Det går ju inte att vinna matcher när man inte sätter någon av alla öppna målchanser man har, nu blev det nerv i den här matchserien igen.
Starkt att rida ut sju minuters boxplay i andra, men det hade man inget för idag. Märkligt matchstraff på Welch i Göteborg, igen. Måste uppenbarligen råda något lokalt tacklingsförbud där. ;)
Jaja, nu blir det hemmamatch igen i alla fall, om man ska försöka se något positivt med det.
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Såg inte matchen, men har nu tittat på reprisbilder av Noah Welchs tackling mot Görtz huvud. Den var inte vacker. Blir nog ett par matchers avstängning.
Det är ett otyg detta tacklande mot huvudet. Jag har en son som tvingats sluta spela hockey efter ett antal huvudtacklingar. Inte kul som förälder att ha oron om han kommer tillbaka till livet eller ej. Jag hoppas att Cam Abbott (Luleå) även tar sin "mats ur skolan". Det är inte värt att riskera livet på rinken. Fler borde lyssna på Yelverton Tegner!!
Btw Växjö kan nog vinna i alla fall nästa match utan Welch.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: SHL

Har tittat ett otal gånger på denna tackling och håller med kommentatorerna som refererade matchen, har svårt att se något något som ska föranleda ett matchstraff i just denna tackling. Welch är 193 cm, Görtz 183 cm. Görtz är lite hukad i situationen och Welch kommer rakt in i densamme och tacklar med axeln mot en puckförande spelare. Ser alltså inget som ska föranleda en utvisning eller ett matchstraff.
Sedan är det självklart att hockeyn bör ta tag i situationer som inte hör hockeyn till, men samtidigt måste de tillåta sådant som kan hända i väldigt olyckliga situationer.
Hoppas f.ö. att både Görtz (kanske in te troligt då det tydligen var hjärnskakning) och Welch (troligen inte heller troligt men utelämnar vad jag tycker om det) deltar i nästa match.
 
Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SHL

Tittar man riktigt noga så hoppar han uppåt i tacklingen båda skridskorna i luften kan vara det domarna ser och då är tacklingen mot huvudet.
/Pelle
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: SHL

Tittade vidare i regelboken och fann en regel 124:1 som är som ett moment 22. "Det är aldrig tillåtet att tackla en motståndare i huvudet. Såväl avsiktliga som oavsiktliga direkta träffar mot huvudet eller nacken på en motståndare ska bestraffas". Så open-ice tacklingar är det i stort sett förbud emot. Så får nog ändra mig, domarna gjorde rätt och följde regelboken.
Den som tar emot tacklingen verkar inte avkrävas något ansvar, även om huvudet är nedböjt, vikit undan i sista sekunden före tacklingen eller har sämre spelsinne än de riktiga stjärnorna.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Tittar man riktigt noga så hoppar han uppåt i tacklingen båda skridskorna i luften kan vara det domarna ser och då är tacklingen mot huvudet.
/Pelle

Jag vill nog påstå att skridskorna lyfter i tacklingen, inte före. Alltså pga fysikens lagar när massor i rörelse möts, där den större Welch med högre tyngdpunkt möter den lägre hopkrupne Görtz. Men jag har Lakers-glasögon på och är ingen domare, domsluten överlåter jag gärna till de som har betalt för att ta dem och man får hoppas att de gör en professionell ofärgad bedömning.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Bild från tacklingsögonblicket:

CB75IP5W0AEP4Bq.jpg
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SHL

Bild från tacklingsögonblicket:

CB75IP5W0AEP4Bq.jpg

När han trycker upp axeln i ögonblicket efter är skridskorna i luften och jag hävdar bestämt att han går uppåt med tacklingen inte rakt fram, men det är oxå min åsikt .
På min tid som spelare kallade vi det för att proppa
/Pelle
 
Senast ändrad:

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Jag håller med, tacklingen var inte snygg. Den kan ha släckt Görtz karriär. Han skall inte spela mer denna säsong. Den "trappa" som man jobbar med när spelare drabbas av hjärnskakning tillåter inget spel de närmsta veckorna. En spelare skall vara 100% frisk, inte "det är väl ok". Tränarna har en viss förmåga att försöka få dem till spel för tidigt. Jag vet.
 

Whippetägare

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
3511
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Jag håller med, tacklingen var inte snygg. Den kan ha släckt Görtz karriär. Han skall inte spela mer denna säsong. Den "trappa" som man jobbar med när spelare drabbas av hjärnskakning tillåter inget spel de närmsta veckorna. En spelare skall vara 100% frisk, inte "det är väl ok". Tränarna har en viss förmåga att försöka få dem till spel för tidigt. Jag vet.

Bra håller helt med om det du skriver MÅSTE vars slut med huvudtacklingar visst kan man skylla på att "olyckan var fram" men det måste finnas ett ansvar som spelarna själva tar också!:yes:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

"Nämnden anser att det ej var en huvudtackling", meddelar disciplinnämnden sitt beslut.

Disciplinnämnden låter sig lyckligtvis inte påverkas lika lätt som domarna som ändrade sitt initiala beslut när de pressades av en kvarliggande Max Görtz, en vansinnig Roger Rönnberg och en helgalen publik i Scandinavium.

Det var en regelrätt hård tackling helt enligt skolboken, absolut ingen huvudtackling, inga skär och inget "hopp".

Rättvisa skipad! Sporten vann! :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SHL

"Nämnden anser att det ej var en huvudtackling", meddelar disciplinnämnden sitt beslut.

Disciplinnämnden låter sig lyckligtvis inte påverkas lika lätt som domarna som ändrade sitt initiala beslut när de pressades av en kvarliggande Max Görtz, en vansinnig Roger Rönnberg och en helgalen publik i Scandinavium.

Det var en regelrätt hård tackling helt enligt skolboken, absolut ingen huvudtackling, inga skär och inget "hopp".

Rättvisa skipad! Sporten vann! :)

Är det sport att smälla på så spelare är borta för resten av säsongen?
Då vill inte jag se mer hockey, det är inte första spelaren han kör över.
Grishockey kallar jag det, undrar vem som står på tur.
/Pelle
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Alla som håller på Skellefteå gör bäst i att hålla tummarna för Frölunda ikväll ;)
 
Toppen