• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Serviceverkstad

F

F.d. 3320

Guest
Hej!

Det är dags för kamremsbyte på vår husbil så nu vill vi ha tips om en bra Fiatverkstad som finns inte allt för långt från Mariestad. Hoppas att någon kan hjälpa oss med detta.
Tack på förhand.

Harriet o Ove
:twitcy:
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad

Hej. Husbilslandet ska visst ha konkurrensbra priser. Har ett svagt minne på att man talade om 2600:-. OBS. Priset för Kamremsbyte är nu från 2900:-
Alltså en höjning av priset.
Men bäst att ringa och fråga först. Ganska nära Mariestad i alla fall.

Tant Sture
 
Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad

Hej Harriet!

Mekonomverkstaden i Skövde (bakom mekonomen) har service på Fiat. Kan inte priserna för just rembyte, men för övrigt har de bra priser. Ring och kolla.
/ Frank
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad

Hej!
Har precis gjort en miniservice efter 940 mil o inför vinterförvaring på en nyöppnad Volvo-Ford-Renaultverkstad i Göteborg, CMC på Åskvädersgatan 6, bara 6 km hemifrån!
Maken till service har sällan skådats. Kundmottagaren Michael O var rätt person på rätt plats!
Fick bilen tvättad också utan extra kostnad. Kan verkligen rekommenderas!
Vänligen
Lennart o Frances
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Serviceverkstad

Fiat kan du ju få servad på i princip vilken som helst utav de icke märkesbundna verkstäderna. Oftast till bättre priser med. Fick våran kamrem bytt i våras + service och lite allmänt översedd för runt 5000kr i våras i Askersund
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Serviceverkstad

Jag har märkt att många känner sig tvingade att serva på märkesverkstäder, annars blir det ju ingen fin stämpel i boken.

Piraten
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad

Varför märkesverkstad. Finns ju massor med i måga fall bättre fristående verkstäder typ Mekonomen m.fl
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad

Ett litet exempel på kostnad på servis gjord på verkstad och av mej själv
olja 510 6 l 240 5 liter
olje filter 270 160
bränsle fi 270 160
arbkost 1050 0
moms till komer ej moms
summa 2625 kr 560
arbets tid ca 1.5 timmar för en som inte har bytt på fiat tidigar.Fast kamrems byte lär jag lämna tillen verkstad med kontroll av pris
Byte av rem 06-04 1504kr+arbkost 2.5tim a740kr=1850.Allt med moms
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Serviceverkstad

Varför märkesverkstad. Finns ju massor med i måga fall bättre fristående verkstäder typ Mekonomen m.fl

jag känner personligen mer så här också. Dessutom så gäller icke märkesverkstadens stämpel precis lika bra enligt EU-regler. Så länge arbetet är utfört efter serviceschemat. Har också vid flertalet ggr mött på personal hos märkesverkstäder som inte ens vet vad dom säljer. Tex när jag skulle ha dragkrok till våran dåvarande Renault Laguna. Hade parkeringssensorer på den, men ville ha fast drag då jag drog en del på den tiden. Det visste märkesverkstaden inte om det skulle gå och dom visste heller inte vem dom skulle fråga för att få veta. Då gick jag ut och åkte hem och satte mig i skuffen och bad sambon lägga i backen och så flyttade jag snöborsten sakta utåt ifrån stötfångaren. Stannade där sensorerna gav utslag och mätte med tumstock. Jämförde sedan på det fasta draget och konstaterade att det kommer att funka. Ringde ner till återförsäljaren dagen efter och sade att jag skulle ha ett fast drag. Funkade hur bra som helst.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Serviceverkstad

Ja vi känner lika dant. Varför ska just Fiat utföra alla jobb bara för det råka vara Fiat på bilen. Det finns ju andra verkstäder som kan göra det lika bra och en billigare penning bara det blir åtgärdat.
Vi måste tyvärr in med våran nya Dethleff Isprit i7910 som vi knappt har fått ännu. Och den ska in till en Fiat verkstad här i Märsta som vi har mycket erfarenheter av att dom är tröga att få fram reservdelar eftersom vi har haft Fiat personbilar för ett antal år sedan. Istället för man ska åka dessa mil så kan man ju lika bra ta en annan verkstad i närheten kanske går snabbare också.
Nu vet jag inte hur det är med nybilsgaran terna vissa verkstäder tar inte emot nybilsgaranti fel inte Citroen som vi gillar deras service eftersom vi har citroen som personbil. Där står dom med mössan i handen o bugar när vi kommer har alltid gillat den verkstaden.
Men vi frågade just om dom tar husbilar ja sa dom, men inte med nybilsgarati.
Men nu hörde vi av husbilsförsäljarna att man kan lika gärna välja peugeot verkstäder för det är samma motorer i både Fiat o Peugeot vet inte om det är någon sanning i det.

Anita o Risto i Täby
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Serviceverkstad

Angående cmc åskvädersg. Jag servade vår s70 i våras där. Efter utförd service tycker dom att jag skall byta ytterliggare för ca. 10000kr, eftersom den strax skall besiktigas. Jag tackar men avböjer .Vid besiktning 1 månad senare går den rätt igenom u a.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Serviceverkstad

Vi har våran på service idag, på 4200mil och på Fiatauktoriserad verkstad. ( Tror det har något med garantibiten å göra)

Blir spännande när jag hämtar ut den och se vad det kommer kosta.
Jag frågade om dom byter olja i växellådan, men den kontolleras bara, så jag skrev in extra att jag vill ha den bytt, för den ska snart få gå en tredje vända till Spanien ju :)

Hälsn:Thomas
 
Toppen