• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Servicekostnad Adriatik 650 SP 2008

F

F.d. 29908

Guest
Sv: Servicekostnad Adriatik 650 SP 2008

Oljan kostade enligt fakturan 578 kr från Umeå Vanservice som är Fiat verkstad, och arbetskostnaden 1520 kr. Förvisso bytte man även bränslefilter och oljefilter oxå, men jag tror att du får det rätt tungt att få en verkstad att byta olja för 300 kr.

Lämnar oljan på OKQ8, 200 meter bort, så inga problem, inget av detta är värt 2000 spänn inklusive moms.

Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Hmmm...

Mekonomens priser och oljeval ger följande:

- Filter 190:-
- Olja dunk 4L + 2 x 1L. 1100:- alt 900:- (en något billigare olja)

Det är en helsyntet olja som ska vara enl Fiats specifikation. Min verkstad tar 660:- timmen (inte Fiat verkstad) och det tar som sagt ca 30 minuter att göra jobbet. Eftersom jag bytt olja två gånger nu för det priset så vet jag ju vad jag har betalat.
Innan jag anlitade "min" verkstad fick jag en prisuppgift från Fiat verkstaden om att ett oljebyte skulle gå på ca 1500 där också. Men jag föredrog att anlita min vanliga mekare och gynna hans affärer

Tittar man på ditt inlägg så verkar det för mig konstigt att man kan får 6.3 liter helsyntet olja av rätt kvalitet på en bilverkstad till en turbodiesel för 600 kronor men jag kan ju ha fel... (Biltema ta ca 100 spänn/liter för en olja som kanske uppfyller specen)

Verkar som oljebytet dessutom tagit i storleksordningen minst två timmar :)
Har ingen aning om hur lång tid det tar att byta ett bränslefilter dock.

Men som sagt... var och en får göra som den vill.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Anlitade Fiat verkstad och fick betala 128 kr litern för 6,3 liter =806 kr. Castrol slx prof.5W/40. oljefilter 368 kr, miljöavgift 31kr, packning oljeplugg 18 kr, förbrukn.mtrl 20 kr, arbete 340 kr, SUMMA 1583 kr + moms 396 kr

Totalt 1979 kr

F

F.d. 29908

Guest

Skulle tro att priset på oljan är exklusive moms, det blir 722,50 för dryga 6 liter. Har fakturan famför mig och jag kan bara skriva det som står på den. Skitsamma, verkar vara den vanliga stämningen som i alla forum. Man kan inte ställa en fråga utan att man i princip ska bli idiotförklarad.

F

F.d. 55312

Guest

Hej.
Du får faktiskt förlåta mig, jag kanske är dum men efter att ha läst igenom tråden så undrar jag lite stillsamt var idiotförklaringen finns?

Mitt svar tidigare relaterar till din fråga. 1a service på en Fiat X250 med 3 liters 157hk motor årsmodell 07. Det var i varje fall vad jag betalade i juni på en Fiat verkstad.

Mvh
Tommy
2227

Toppen