• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Serviceintervaller

3Rapido

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2025
Nu är jag förvirrad, mer än vanligt. Jag undrar hur ofta man behöver serva en Renault 150 Dcj husbil. Tycker att vi får olika svar varje gång.

Bilen är en 08, uttagen 09;
Den har gått cirkus 6300 mil;
Vi kör ungefär 700 mil per år

Hittills så har vi låtit serva den vartannat år, enligt rekommendation ( om det nu var i instruktionsboken eller enligt serviceman)
Nu säger en annan serviceman att Renault rekommenderar service årligen eller 3000 mil. Dessutom har vi byte på kamrem, 6 år ( eg jan -15), men vi använder inte bilen mellan november och mars.
Vi servade förra året....

Hur skulle ni göra?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Serviceintervaller

Med den relativt korta körsträcka händer nog inget speciellt om man servar vartannat år. När det gäller kamremmen bör man nog följa rekommendationerna när det gäller ålder. Men de kamremmar jag har bytt enl. tillverkarens rekommendationer har aldrig uppvisad de allra minsta antydningar till sprickor eller annat slitage. (Men troligen finns det en viss deformation hos kammarna på remmen eftersom dessa belastas endast på den ena sidan. Så om man återanvänder en gammal rem markera rotationsriktningen innan demontering.)

Toppen