• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Servicedags, lågmilare. Vad skall servas?

F

F.d. 29809

Guest
Har en Fiat 2,8 JTD -01, tagen i trafik i maj-02 som nu rullat 3250 mil på ca 6 år. Den skall självklart få ny olja, oljefilter och bränslefilter som den fått varje år. Tänkte nu även byta generatorrem men vad skall göras utöver det? Den fick ny kamrem förra året men jag förmodar att det finns andra saker som skall bytas vid vissa år eller mil.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Servicedags, lågmilare. Vad skall servas?

Bromsvätskan behöver bytas vart tredje år minst.
Ta av hjulen och göra rent och smörja upp bromsoken, är också bra.
Krypa under och spruta på lite allfixar spray på handbromsvirar mm är också bra.
Kolla drivaxeldamasker så dom ar hela.
Kolla elanslutningar så dom är torra rena och ingen oxid
Bosse B

F

F.d. 7282

Guest

Växellådsolja på manuell låda ,varför?

// Pär

F

F.d. 3088

Guest

Det blir spån i oljan samt att oljan slits även kondens samlas i lådan

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Genom att syna den urtappade oljan, får ganska bra koll på "hälsoläget" i lådan
Bosse B

F

F.d. 7282

Guest

Om du hittar "partiklar" eller annat i vx-lådsoljan så har nog missljud kunnats höras en tid.
Då är det renovering som gäller :eek:
För övrigt är det väl ingen bytesintervall på oljan, beträffande kondens så har mig veterligen oljan den den egenskapen att ta hand om detta.

Om inte så skulle man få byta olja ganska ofta för kondens blir det så fort du ställer bilen efter körning ( om du inte har den i varmgarage ).

Har man automat är läget ett helt annat, slitage från lamellpaketet som skitar ner och med tiden kan sätta igen silen och dessa otroligt små oljekaneler.

Min åsikt inget annat :wink: // Pär

F

F.d. 3088

Guest

Tror nog det blir mera kondens om du åker ut och in i ett varmgarage
Du verkar var rädd om bilen, byter olja efter 540 mil, du bör åtminstone kolla oljan i lådan
Dom flesta som sysslar med veteranbilar byter mig veterligen samtliga oljor i förebyggande syfte även så jag.:cool:
Känns bra när man vet att allt är frächt o nytt

Gurra

F

F.d. 25038

Guest

Å helst inte tommt(torrt)?!;)
nåt som många missar glykolbyte

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 622

Guest

Själv struntar jag i vad reglerna säger om olika byten, inom vissa ramar vill det säga. Olja, filter byter jag vart år i April när jag tar fram bilen för ny säsong. (vintercampar inte, haft *sommarbil* i alla år.)
Glykol byter jag vartannat år. Har nu köpt en Argos 748-2G 2008:a har nu vattenburen värme men tänker köra glykolbyte där i samma intervall som kylarglykolen. Konditioner på oljor i växellåda och alla andra ställen får jag kollat upp på vid var servic, behövs det byter jag oavsett om jag kört 100 mil eller 1000 mil. Lönande i allafall köpte husbil 2002, en 01:a för 475 000:- Sålde den hösten 07 för 440 000:- Köparna trodde inte vi sovit i den eller lagat mat i den!:) Kallas för nitisk;) men struntar i vad andra tycker i det läget. Jag sover gott i bilen när jag vet att allt är nytt och fräscht. Lika viktigt som att sova gott i nybytta och nymanglade lakin i sängen;)
Argos
intresserad snart full medlem

Juhani & Leila

HBK Medlem
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2025

Skall byta glykol till Bürster Argos 747-2 2008 med Alde 3010 Compact. Var tappar man av systemet enklast?

Toppen