Jockson
FD HBK Medlem
17.500:- för service och kamremsbyte, kan detta verkligen vara sant, motor har gått 4100mil kamrem bytt 2019, årsmodel 2013 Adria. Förstår inte det blir 2 kamremsbyte på en motor som inte ens gått 5000mil
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du har troligen ingen maskinskadeförsäkring kvar på bilen, jag skulle vänta med byte av kamrem17.500:- för service och kamremsbyte, kan detta verkligen vara sant, motor har gått 4100mil kamrem bytt 2019, årsmodel 2013 Adria. Förstår inte det blir 2 kamremsbyte på en motor som inte ens gått 5000mil
Har du ingen garanti eller försäkring, så är det du som bestämmer hur mycket service du vill göra på din bil.Hej
Möjligheten till serviceavtal, får inte totalkostnaden att försvinna, orimlighetn som jag ser det är 2 kammremsbyte på 4000 mil, det är orimligt, speciellt till en substansiell kostnad
Hej, du måste kolla runt på flera verkstäder, det finns en stor spridning av vad det kostar för ett kamremsbyte, det bör räcka med kamremmen inte vattenpumpen, finns verkstäder som byter för ca 4500-6000 kr17.500:- för service och kamremsbyte, kan detta verkligen vara sant, motor har gått 4100mil kamrem bytt 2019, årsmodel 2013 Adria. Förstår inte det blir 2 kamremsbyte på en motor som inte ens gått 5000mil
Ja du hart rätt där, jag har haft en Citroën med samma motorlina där var det 10 år eller 16000 mil, så detta med fiats regler är konstigt med bara 4 års mellanrum.Min åsikt är om bilen går i sverige som inte är ett så varmt land borde inte kamrem torka ,
om man tänker på personbilar som går 10 år utan problem .
Är du däremot i europa så kanske blir det varmt och den torkar
Helt rättJa du hart rätt där, jag har haft en Citroën med samma motorlina där var det 10 år eller 16000 mil, så detta med fiats regler är konstigt med bara 4 års mellanrum.
Citroen med samma motor (lina?) som Fiat?Ja du hart rätt där, jag har haft en Citroën med samma motorlina där var det 10 år eller 16000 mil, så detta med fiats regler är konstigt med bara 4 års mellanrum.
Jo jo men du tycker inte själv att detta var en något extrem jämförelse, det du skriver är inte precis något normalt brukande, och i sig tycker jag med tanke på kostnaden att man kunde förvänta sig bättre hållbarhet.Vår första husbil köpte vi 2020 av ett dödsbo. Det var en Elnagh byggt på ett Fiat chassi med årsmodell 2010.
Bilen var alltså 10 år gammal och hade gått 2300 mil. Bilen hade aldrig varit utanför Sveriges gränser.
Bilen hade stått på en tomt ( i Sverige ) och tjänstgjort som gästhus under många år.
Vi köpte bilen och lämnade in den till service och allmän översyn. Det bör tilläggas att bilen gick perfekt utan minsta missljud eller annat oroväckande. Och ingen skugga över säljaren som uppgav att eftersom bilen inte gått så långt, så hade man inte behövt utföra ngn service.
När jag hämtade bilen efter denna service så visade mekanikern mig den gamla kamremmen. Den var hård som cement! Hade man tvingat ihop den till en 8, är jag säker på att remmen hade brutits isär. Den var mao helt styv och hård. Bränslefiltret var så igensatt att det var ett under att ngt bränsle kunde passera igenom. Och som avslutning på det hela fick vi även byta samtliga däck på bilen. Däcken var obetydligt slitna, men samtliga hade djupa längsgående torrsprickor nere i däckens ”dalar”. Så djupa att man kunde ana korden!!
Så därför har inte mätarställning enbart betydelse, utan tidens tand måste även beaktas.
Som vanligt JANKRO. ett mycket klokt och bra svar.Hej du verkar inte veta att om bilen används som transportbil och rullar mycket så är bytesintervallen 18.000mil eller fem år för då räknar de kanske med att bilen "bara" gått kanske 12.000mil efter fem år.
Som någon påpekade så är väl bilen 2013 och då är det väl ingen maskinskadeförsäkring längre på bilen som plågar fram ett kamremsbyte för att gälla så då kan du ju själv bestämma hur ofta du skall byta kamremmen.
Eftersom man aldrig skall föreslå intervaller, eller när byten bör ske till någon annan än sig själv, och troligen ev. läckande olja från motorn är största faran för remmen. Men både remmen och vattenpumpen håller i 18.000mil om man kör mycket, och på andra bilar så brukar remmen oftast ha åtta/tio år eller mer som intervall, så då brukar nog de flesta tänka om när de inte har kniven mot strupen om gällande garantier längre.
Detta var bara ämnat som info, att om bilen går mycket mer, och remmar av samma fabrikat sitter i andra bilar så gäller helt andra regler om både mil och årtal av någon outgrundlig anledning.
Och alla gör som man själv tycker och bestämmer som sagt.
M. mycket v. h. JANKRO.
Precis det är detta jag befarade, inte precis optimalt sett till hålllbarhetssynpunktBytte min efter 5 år 2500 mil den var som ny.