• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Service värd sitt pris??

F

F.d. 50036

Guest
Hej alla!

En fundering som jag har: Lönar det sig att serva på verkstad? Jag brukar bli av med mellan 3-5000:- varje år på lite olja och filter byte och lite små justeringar. Tycker detta är dyrt.

Någon som kan ge tips för att serva själv. Vad bör man göra och hur ofta? Finns det någon bok eller schema att följa? För inte kan det vara speciellt svårt att byta olja filter?

Kanske finns det någon i klubben som meckar till bra pris?

Tar tacksamt emot funderingar och förslag på att sänka kostnaderna

;) Mvh Torbjörn

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Sv: Service värd sitt pris??

Hej Torbjörn

Håller med dig till fullo, 3-5000:- för olja och filter, hutlöst dyrt... Jag servar vår husbil själv olja filter stift och det som behövs, visserlifen är vår bil "gammal" en Solifer -88 (Fiat motor) men ändå, det räcker med några hundringar för delarna från mekonomen
Har du en nyare bil kan det ju bli problem med garantier och annat om inte servicebok o dyl är stämplat på rätt sätt, men notera i ett litet häfte med datum vad du gör så kan ev nästa ägare se vad som är gjort.
Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med din service så går det säkert att ordna
Mvh Claes, bor utan för Trollhättan

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag har tänkt som så att, även om jag själv klarar att göra service (har hållit på med bilar av mycket skiftande kvalite sedan tonåren) så kan jag inte få in rätt stämpel i serviceboken och om den finns så kanske jag kan få ut några tiotusen mer när jag byter in bilen hos dem så småningom.
Är det en äldre bil utan garantier, som kanske skall avyttras privat, så kan man nog bespara sig kostnade för stämpeln.
Reparationer som bromsar och annat där det bara är att skruva kan man säkert göra utanför stämpelsystemet. Fast de kanske undrar om bilen går mycket utan att bromsarna slits.

funderar EssoJ

H

hianders

Guest

Hej EssoJ!

Gör den här testen när du så småningom skall byta bil: Låtsas som om du inte vet var du har serviceboken "den borde ju finnas någonstans men just nu har jag noll koll på den" säger du. När du funderat några dagar och kontaktar säljaren och säger att "nu har serviceboken kommit tillrätta då måste vi ju justera mellanskillnaden lite för du sa ju att boken var en viktig värdehandling"; gissa svaret.........:p .

Den är en värdehandling, men mest för handlaren. Har själv praktiserat ovanstående nyligen.

Hasse A

F

F.d. 3088

Guest

Hej

En tanke, håller man sig undan från dom större märkesvärksstäderna med klinkersgolv, blomsterangemang och andra fina finesser och istället anlitar den lilla verkstaden som gör jobbet precis lika bra om inte bättre, han har heller inte en stor kontorsstab säkert sköter han kontorsarbetet på kvällstid. En stämpel från den lilla värderar jag mera än från märkesverkstaden. och så blir säkert kostnaden hälften så stor (ber man så använder han originaldelar)

Själv har jag en äldre bil där jag mekar själv

Mvh/Gurra

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Förlåt mina avvikande funderingar men så här ser jag på det där med service:

Jag har ingen som helst lust att skruva och pilla med husbilen eftersom jag är totalt ointresserad av detsamma. Husbilen är för mig ett fordon som tar mig till upplevelser av olika slag. Därför låter jag den servas av folk som kan det. Låt vara att det kostar några tusenlappar, men sett i vad bilen kostade vid inköpet är detta ändå en ytterst marginell kostnad. Och jag har genom detta förfarande, inbillar jag mig i alla fall, skapat den allra bästa förutsättning för att bilen ska fungera på det prickfria sätt som jag önskar under mina resor i främmande land. En sak som i alla fall jag värderar väldigt högt.

MVH
Staffan

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Så olika sätt att tänka men samma sköna känsla när man väl är ute och åker! Husbil det är fantastiskt.

Hälsar EssoJ

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Håller med dig Staffan, vill heller inte ligga och skruva.

Däremot lämnar jag inte bilen till de svindyra märkesverkstäderna utan har en mycket duktig lokal förmåga som gör service och reparationer till minst halva priset. Hans stämpel är "värd lika mycket" som märkesverkstädernas.

Tips: Kolla runt i era hemtrakter efter lite mindre verkstäder med lite "skit i hörnen" för där finns det tusentals kronor om året att tjäna.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Allt är väl fritt att välja som man vill. Men det är skillnad på service och service.
Ett oljebyte med filter och dieslfilter klarar dom flesta av med lite god vilja. Där kan man heller i stort sett inte misslyckas. Jag gör det mesta själv på bilen och det finns många sköna tusenlappar att tjäna.

Sedan har vi lite mer speciell service som kamremsbyte. Har jag också gjort på mina bilar och kräver lite mer händighet och framför allt nogranhet. Här kommer en liten varning in och det är om man misslyckas. Alla kan vi skänka Kingen en tanke och se var gränsen för hemarbete går. Då kan det vara bra att lämna in och få en säkerhet som givetvis verkstaden tar betalt för som är värd en hel del när det rasar som i Kingens fall.

Det viktigaste är nog att det känns bra det man gör även om man föredrar att lämna till en verkstad för allt.

Pris Dahlgrens (Fiats märkesverkstad) i Uppsala på kamremsbyte och byte olja växellåda. 5879kr
Kamremsasats
Sträckare(ingår ej)
Oljefilter
Olja (Mängd 2,7liter +/- 3dl) Jag best. 3liter

Svar på trådens fråga: JA

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest

Jovisst, Perkulator.

Verkstäderna försöker legalisera de dyra servicebesöken genom att ta med sådana fåniga kontroller som man lätt gör själv.

Hur många behöver hjälp med att kolla:
-belysning
-kylarvatten
-spolarvätska
-provkörning
-glykol
-o annat löjligt simpelt

Dessutom har EU förklarat att bilsäljarnas påstående om att garantin kan äventyras om inte en auktoriserad verkstad får utföra servicen inte längre är hållbart.

Nej, fram för verkstäder där de viktiga momenten utförs, till rätt kostnad och fackmannamässigt.
FIAT-verkstaden i Kungsbacka kunde inte ens byta dieselfilter vid 3000-milaservice.
Det fanns inte på lager och inte hos FIAT CENTRALT !!!! Har ni hört den förut ????

Hälsningar
Dag S

F

F.d. 4879

Guest

Som bilmek (fordonstekniker heter det väl idag..) och egen företagare så kan jag säga följande. Lämnar du in bilen på en auktoriserad verkstad så blir det aldrig några diskussioner om ett garantifel (se till att ha service boken med och få den stämplad). Ja det kostar en hel del, inte skjortan utan halva garderoben och det kanske det kan vara värt. Man måste ha i åtanke att de auktoriserade verkstäderna lyder under importören vad gäller kundmottagning, färgen och inredningen av både verkstad och väntrum mm. Sen ska ju även det hela skötas via en massa datorer som kräver sin personal som dock inte drar in några pengar till företaget direkt. Det brukar gå två mekaniker på en administratör på det stora verkstäderna, det blir en bra timkostnad för att få det hela att gå ihop, fråga mej, jag har varit platschef för ett av de "exklusivare" märkena. Det finns även mindre verkstäder som arbetar lika seriöst men som har lägre kostnader och behöver därför inte ta ut 1500:-/tim. Om man frånser vad importören nu ställer för krav på service mm så är det faktiskt Svenska konsumentlagen som gäller här i Sverige och den säger som så: Garantin på fordonet gäller om service och reparationer har genomförts på ett fackmanna mässigt sätt enligt tillverkarens normer och tidsbegränsningar. Vem som helst kan utföra servicen på fordonet bara den har kompetensen till att göra det och gör det inom tids eller km intervallen för servicen. Med andra ord: Vet du att du gör det på absolut rätt sätt så kan du göra det själv hemma på gräsmattan och skriva din namnteckning, datum, km tal i service boken och det ska gälla. Har du däremot gjort det hela klantigt så ligger du illa till...

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Håller helt med dig Kölis.
Har själv praktiserat det du säger att fylla i boken själv. Böt in en V70 T5 som jag hade gjort all service på själv efter att garantin gått ut. Allt var helt OK enligt Upplands Motor med kommentaren att boken var ifylld och OK.

Det jag menade i mitt tidigare inlägg som kanske inte klart framgick var att det är bättre att lämna in och betala extra för att slippa problem om något strular. Verkstaden har försäkringar.

Är man osäker så lämna in bilen.

Toppen