• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Kamrem, kanske man skulle kolla. Visserligen bara gått 6900mil men den kan ju ha blivit skör av att stå så länge, även om den har flyttats ett par gånger om året.
Kamremmarna idag är som livsmedel klassade som färskvara (5 år);)

Står det angivet någonstans, eller är det vedertagen kunskap som gäller alla kamremmar?

Trodde det i huvudsak var körsträckan som slet på kamremmen, c:a 10 000 mil.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Hej.En syntetisk olja rengör motorn från alla sot avlagringar ,som samlats med en vanlig olja och då börjar motorn ta olja,visserligen är VW husbilen så litet medkörd och litet sliten så det borde gå med synt.olja.Det finns också semi synt.olja(det är ju en vanlig olja färstärkt med synt.olja.
Hälsn.Jan-E
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Hej.En syntetisk olja rengör motorn från alla sot avlagringar ,som samlats med en vanlig olja och då börjar motorn ta olja,visserligen är VW husbilen så litet medkörd och litet sliten så det borde gå med synt.olja.Det finns också semi synt.olja(det är ju en vanlig olja färstärkt med synt.olja.
Hälsn.Jan-E

Självklart ska man vid övergång till syntetolja, göra flera täta olje- och filterbyten.

Skillnaden är ju att syntetoljan inte innehåller några asfaltrestprodukter som behöver kapslas med HD-tillsatser och därmed inte fortsätter nedsmutsningen av motorn, + att syntetoljan har mycket bättre vidhäftningsförmåga, med avsevärt bättre livslängd på motorn som följd.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Detta är väl ganska vanlig rekommenda tion idag samt att kostnaden för byte är en bråkdel av totalras av motorn sen är det skönt å veta att grejorna håller eller hur.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Detta är väl ganska vanlig rekommenda tion idag samt att kostnaden för byte är en bråkdel av totalras av motorn sen är det skönt å veta att grejorna håller eller hur.

Har just beställt kamrem och oljefilter på Mekonomen, ska hämtas i morgon.

Är det någon som vet om det är mycket besvärligt att komma åt uppifrån, när man plockat bort motorkåpan?

Tänkte nog byta remmen på plats, när vädret blir lite bättre, innan jag kör hem den.

Är det någon som vet om min -85'a har brytarlöst och insprutning?

Skulle också vilja trimma den lite, om det inte är mer besvär än nytta. En annan sak jag funderat på är om det kan sänka bensinförbrukningen att gå upp i däckdimension, till 15" t ex... Någon som har haft liknande funderingar/erfarenheter?

Mvh
Rolle
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

När jag bytte i våran -84a så fick jag byta underifrån Remskivan satt utav he-te gänglåsning på hela bulten, jag tror jag förlängde 1 och en halv meter och fick hoppa på förlängningen för att få loss bulten.
Jag rekomenderar en verkstadshandbok annars är det till att söka på nätet ,det finns mycket tyska sidor t.ex. LT-freunde

Roffe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Hej.En syntetisk olja rengör motorn från alla sot avlagringar ,som samlats med en vanlig olja och då börjar motorn ta olja,visserligen är VW husbilen så litet medkörd och litet sliten så det borde gå med synt.olja.Det finns också semi synt.olja(det är ju en vanlig olja färstärkt med synt.olja.
Hälsn.Jan-E


Nu är ni ute på vift denna "sanning" är lika gammal som nylonstrumpa över svartvit tv och ungefär samma sanningshalt .

Från OKQ8 info

Jag har hört att syntetiska oljor är direkt dåliga
för gamla bilar. De får motorerna att läcka olja.

Svar:
Detta är en myt som överlevt sedan de första syntetiska
oljorna introducerades på marknaden. För
många år sedan, innan syntetiska oljor blivit tillgängliga
på marknaden, var mineraloljorna ganska
dåliga. De hade låg förmåga att fånga upp slam
och smuts. Detta innebar att partiklar trängde in
i springorna runt packningarna och hjälpte till att
täta. När man sedan gjorde det första bytet till syntetisk
olja, som renar mycket bättre, blev oljan så
ren att läckage kunde uppstå. Detta var ju ett bra
bevis på att den syntetiska oljan fungerade utmärkt
men att servicen på motorn inte varit lika bra!
Idag är dock mineraloljorna bättre på att rena och
dagens packningsmaterial är av en helt annan kvalitet,
vilket innebär att ”syntetoljeläckage” inte finns
längre. Skulle du, mot förmodan, få ett läckage så
kommer det med största sannolikhet att upphöra
efter ett litet tag eller så är det en viktig indikation
på att du verkligen behöver se över din motor!
Som parentes kan nämnas att Chevrolets ”smallblock”
motorer i början av 1960-talet hade en bit
rep som bakre vevaxelpackning!

Jag har också en äldre bil som jag använder lite
då och då, mest för korta sträckor. Den behöver
väl ingen syntetisk olja?

Svar:
En motor som står stilla mycket mår bättre av att
ha en syntetisk olja eftersom dess oljefilm sprider
sig bättre på cylinderväggarna. Detta tillsammans
med de goda lågtemperaturegenskaperna gör
att dina kallstarter underlättas betydligt. Många
äldre bilar går helt enkelt inte att starta när det är
för kallt. Detta beror oftast på en kombination av
ett svagt batteri och en mineralolja som blivit för
trögflytande vid den kalla temperaturen. Med en
syntetisk olja i motorn får startmotorn det betydligt
lättare att dra igång motorn. Tänk också på att
en gammal bil börjar tappa sina justeringar och
friktion och inre slitage kan uppstå ganska snabbt.
Har du då en syntetisk olja så hjälper den till att
minska friktionen och även hålla rent från slitagepartiklar.
Med syntetisk olja håller din gamla bil
betydligt längre.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Har själv använt syntetolja i alla mina bilar och särskilt i rallybilarna, ända sen starten då Mobils SHC dök upp och aldrig haft några problem med det, tvärt om!!!

Men som sagt, det gäller att göra flera täta olje- och filterbyten när man går över till syntetolja.

Kanske är det priset som avskräcker och som skapat den myten???

Det är bara att fråga sig vilken olja man vill använda... en som fäller ut asfalt, när den hettas upp och som inte smörjer alls den första km om det är riktigt kallt, eller en som håller motorn ren och som smörjer från första metern, oavsett yttertemperatur???

Svaret borde vara lika enkelt som självklart...

Enda undantaget är motorer med torrsump, där den extrema vidhäftningsförmågan kan ställa till problem.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

När jag bytte i våran -84a så fick jag byta underifrån Remskivan satt utav he-te gänglåsning på hela bulten, jag tror jag förlängde 1 och en halv meter och fick hoppa på förlängningen för att få loss bulten.
Jag rekomenderar en verkstadshandbok annars är det till att söka på nätet ,det finns mycket tyska sidor t.ex. LT-freunde

Roffe

Tack för tipsen!!! Du kommer inte ihåg storleken på bulten?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Syntet skall det vara. :D:cool:

Gurra
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Har just inhandlat kamrem och oljefilter, nu fattas bara vårvärmen...

Mvh
Rolle
 
Toppen