• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

service på fiat

F

F.d. 55708

Guest
Sv: service på fiat

Det är nu dags för 24 månaders service av vår husbil måste man använda en auktoriserad Fiat verkstad eller kan jag använda den serviceverkstad som jag använder för min personbil?

Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Det är nu dags för 24 månaders service av vår husbil måste man använda en auktoriserad Fiat verkstad eller kan jag använda den serviceverkstad som jag använder för min personbil?

Jag är i samma situation, jag tror att man måste hålla sig till auktoroserad verkstad ,för att garantin och motorförsäkringen skall gälla håkan

F

F.d. 58892

Guest

Ni får använda er utav vilken allbilsverkstad ni vill enligt Eu direktiv: Finns att googla fram på nätet om ni vill läsa hela baletten, fick inte till länken..

Fordonstillverkare får inte göra sin garanti avhängig av att fordonet servas eller repareras enbart hos en auktoriserad verkstad, eller att endast fordonstillverkarens egna originalreservdelar används. Om så inte var fallet, skulle fordonsägarens frihet att välja vilken verkstad han vill ha sitt fordon reparerat på, bli underminerad.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

E.8.1 Aktsamhetskrav
Husvagn och Husbil
Du ska se till att tillverkarens bestämmelser
om service och underhåll på husvagnen
och husbilen följs och att sådant arbete
är fackmannamässigt utfört.

Denna skrivelse har väl de flesta försäkringsbolag på maskinskadan. Detta innebär att man kan serva sin husbil själv om man gör det fackmannamässigt.

Kenneth

ViJa

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025

Trots att snön idag åter lägger sig i ett tunt lager är det även här lite vårplanering:spinny:
Har idag kollat lite på priser för kamremsbyte/service på hemmaplan och kan konstatera att det är bra att fråga vad som ingår för att balansera priserna:
Auktoriserad Fiatverkstad i Stenungsund ca 9500 för byte kamrem och vattenpump dock ej oljebyte/service inräknad. Med olja/service runt 12000.
Spekeröd Bilverkstad (som jag även nyttjat förut) drygt 10000 för byte kamrem, kupe/bränslefilter samt oljebyte/filter/service ej vattenpump.
Varken de eller Fiat i Uddevalla rekommenderar vattenpumpsbyte vid första kamremsbytet (som det är i mitt fall).

Bäst att vara på tå så pärlan är i skick när vårsolen tittar fram på riktigt:)

Må gött
Jan-Åke

Senast ändrad:
Toppen