• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Service på en Iveco ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Har en HB på en Iveco Daily 50C17.
Förra året gjorde jag service vid 12 792 km. Hur ofta ska jag göra service, en gång om året ( trots låga milantal ? ) eller oftare ?
Idag har bilen rullat 27 600 km. I serviceboken står det 40 000, 80 000 etc.
Bilen är en 2012, så kan man göra det själv eller? Hur kan man redovisa i serviceboken?.
Många frågor,men bättre fråga för ofta och undvika fällor och i framtiden dyra reparationer.
Gillar att meka själv ( då vet man vad och vilka produkter man har använt och slipper dyra verkstadsbesök.

Vad kostar en servis på verkstad ?.
Mvh

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
Sv: Service på en Iveco ?

4000 mil eller en gång om året är föreskrivet. En del försäkringsbolag kräver att service är utförd enligt servicebok och på ett fackmässigt sätt för att maskinskadeförsäkringen skall gälla.

Man behöver tillgång till bilens dator för att läsa felkoder samt införa att oljebyte skett.

Möjligen kan en ifylld servicebok vara en fördel när man skall sälja bilen.

Jag betalad 2931 plus olja och filter ifjol (hade egen olja och filter liggande) på Iveco verkstad Örebro

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Vad kostar en servis på verkstad ?.
Mvh

Jag vågar mig inte på något svar på dina frågor, däremot:

Mitt tips är att låta utföra servicen på en Iveco verkstad utomlands.
I Sthlm betalade jag drygt 10 000 kr för en standard service på min Iveco Hobby Spinhx 770 GEMC, 2009. I Portugal kostade i stort sett samma service långt under halva priset. Jag fick också på plats kontrollera deras arbete vilket knappast är genomförbart i Sverige.

/Thomas Ek

Gunerk

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023

Kostar ca 4000kr på Sörmans i Borås, och du får vara med i verkstsden och se och lära.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Kostar ca 4000kr på Sörmans i Borås, och du får vara med i verkstsden och se och lära.

Hej.
Tack, det var bra, då kan jag göra sevice där istället för att åka till utlandet.
Man ska gynna det inhemska näringslivet om dem har vettiga priser.

Mvh

Toppen