• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Service och rostskyddskontroll

amsan

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 MJ 130 HK
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Coral 670 SLT
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Motor
Vår bil är två år och har gått 1 800 mil. Bytte olja och oljefilter efter ett år och då hade bilen gått 1100 mil. Valde då Midlands olja inkl motorgaranti och vägassistans. Planerar att byta olja igen nu i vår.
Enligt Fiat så ska en något mer omfattande service göras efter vid 4 500 mil eller vartannat år. Den utökade servicen består förutom av byte av olja och oljefilter av byte av luftfilter, ev bränslefilter men i övrigt av ett flertal kontrollpunkter som mycket väl kan klaras av själv. Priset för servicen är ca 5 500:- inkl olja och filter, ca 3 800:- exkl olja och filter. Jag funderar om det är värt att betala 3 800:- för kontroller som man mycket väl kan utföra med normal fordonskännedom och intresse. Vad gäller servicen vid 4 år eller 4 500 mil så känns den mer befogat att sikta på då även ingår kontroll av kamrem + lite mer avancerade åtgärder.

Hur gör ni vad gäller service och vidare med rostskyddsinspektionen som enligt Fiat också ska göras vartannat år.

Hälsningar
amsan

Jag gör allt som jag kan själv och endast sådant som är för svårt p gr av specialverktyg e dyl som kamremsbyte eller krävs stämpel i boken att det är utfört för att garantin ska gälla på verkstad. Oljebyte och filter för att ta något enkelt sparar man lätt 1500-2000:- på.

Per-Åke

Tillbaka
Toppen