"nyhlen"..När jag bytte rem och pump, efter 5 år och 4 000 mil, på förra bilen fick jag med den gamla pumpen, där var tydliga märken efter mindre kylvattenläckage vid axeltätningen. Kan bara spekulera i hur länge det kunde gått innan läckaget påverkat kamremmen
------------------------------------------------
Hej, egentligen skall de ofta keramiska tätningarna i en vattenpump just läcka liiite för att kunna fungera som lite smörjlning av pumpens tätning. Jag har inte kollat upp ev. nya varianter, men det är/var inga "vanliga" tätningar i en vattenpump utan det ligger/låg keramiska plattor med axialtryck och en gummibälg i vattenpumparna och på undersidan så var/är det ett litet hål där det är helt ok. om det kommer ut liiiite vatten som passerar och "smörjer".
Jag brukar inte direkt vilja blanda mig i kamremsbyten och liknande för det skall man aldrig göra om det mot förmodan skulle hända något, och (nästan) alla är vi ju jätterädda om, och noggranna med våra husbilar, gamla som nya och vill absolut inte att de skall gå sönder p.g.av dåligt underhåll.
Men att just Fiat med samma utveckling som andra bilfabrikanter och med deras fina vågformade kamremmar som borde vara minst lika bra som remmar i andra bilar, och för det mesta har samma tillverkare som andra bilfabrikat, och också vattenpumpar som man väl aldrig har funderat på byte av i förebyggande syfte förrän efter kanske 20.000 mil eller mer. De blir ju mer belastade av en kamrem brukar vara anledningen, men man får väl hoppas på att lagren i pumpen är anpassade för kamremsdrivning i så fall.
Har Fiat dragit ner på kvalitén och då också mer i Sverige än i andra länder som ofta har andra intervaller på byte.
Om en transportbil eller minibuss, som en Ducato är tänkt till att vara från början, skulle börja strula med de mest ordinarie saker efter några tusen mil och behöva kamremsbyte också efter några tusen mil så skulle det innebära att en ren långtransportbil för smågods som kanske kan gå uppåt 60mil eller mer per dag skulle falla sönder av slitage flera gånger under ett år då den kan ha avverkat 15.000mil skulle inte göra den så poppis.
Ja det är svårt att slippa undan korta intervaller särskilt med hotet om utebliven garanti kanske t.o.m. på databoxen om inte kamremmen är bytt, så det bara att beska med.
Men en sak kan vi nog vara eniga om, det måste vara en extra guldkalv med alla dyra kamremsbyten som utförs med delar till ett säkert väldigt bra/lågt inköpspris för verkstäder, och helt ointressant att ändra på intervallerna som är enda sättet att få garantier att gälla.
Det här ämnet dyker upp med jämna intervaller och man kommer tyvärr inte så mycket längre än att det kan verka "lite" mysko med både intervall och prissättning. De flesta är ju i alla fall medvetna om intervaller och kanske en kamremskostnad av 5kr/mil när man köper bilen så det får väl ingå i den naturliga kostnaden på en husbil.
M. mycket v. h. JANKRO.
Ps. Kan inte låta bli... Kamkedja enklare och bättre ???? Har ni sett en kamkedja/kamkedjor på en Audi V8.