• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service=bra eller dyrt?

F

F.d. 1520

Guest
Hade inne vår bil för första sevicen (enl.bok)på bodelen för ett tag sen,blev ganska fundersam när räkningen kom:quest: 2000 kr.
Denna service skall göras varje år enl.cabby,hur är det med andra märken?
Sen tillkommer servicen på bilen(inte lika offta)undra vad den kommer att kosta?
Hur gör ni? Skall man följa serviceboken till punkt och pricka eller kan man hoppa över ett år medans bilen är så pass ny? Vår är en -07
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Service=bra eller dyrt?

Vad omfattade bodelsservicen, mer än fukttest?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Service=bra eller dyrt?

Det var första gången jag hört talas om service på bodelen. Normalt brukar det vara en årlig fukttest för några hundralappar eller för nyare bilar gratis i enlighet med överenskommelse mellan Konsumentverket och någon organisation för husbilsleverantörer.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Service=bra eller dyrt?

På vår Eura brukar vi göra servicen i Tyskland. Där kallas det för årskontroll.

Det innefattar fuktkontroll med protokoll som går till fabriken vilket jag hoppas att alla fabrikat skickar sina protokoll. Annars så blir fukttestet lite uddlöst.

Sedan gör man en koll på chassiet med smörjning av handbromswire och axel.

För det brukar vi betala ca.1000kr och då har man alla papper i ordning på bilen vid försäljning.
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Service=bra eller dyrt?

Har aldrig gjort en verkstadsservice på mina fordon efter att garantiservicen gått ut. Tycker verkstäderna tar hutlöst betalt för ett enkelt arbete, som man dessutom ej vet om det är tillfullo utfört.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Service=bra eller dyrt?

Vi gjorde vår andra täthetstest i oktober hos Autohallen i Hol då ju vår handlare Dungens blivit uppköpta och nerlagda av Autohallen. Kostnaden var 500:- för täthetstesten på bodelen och om man ville testa gasolens täthet kostade det också 500:- vilket vi tog då ju besiktning inte är aktuell förrän 2010. Det år man besiktar gasoltätheten på Bilprovningen kan man ju avstå den hos handlaren.
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Service=bra eller dyrt?

Köppte min Cabby ny i vintras .Har precis gjort första servisce Hos Bilia i M-ö. Kostade 2176 kr. Obs att helsyntetisk olja används, kostar 126,80 kr/l. Motorn rymmer 12 l. Därav det höga priset. Har ej gjort bodels kontroll ännu. Vet ej vad det kostar. På min förra bil var det gratis ( utfördes en gång) sedan bytte jag till Cabby p.g a värmesystemn i Cabbyn + en del andra saker. Återkommer när jag vet vad bodelskontrollen kostar. Den måste utföras på Cabbyverkstad om garantin skall gälla enligt Cabby.
Fjärrkontroll
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Service=bra eller dyrt?

Att betala 3-500 kr för täthetstest på gasolen verkar ganska sanslöst. På vår bil har vi Truma Duomatic, där finns en manometer. Bara att stänga flaskorna och öppna gasen på samma sätt som bilprovningen gör, vänta en stund och sedan kolla om trycket är lika som förut, då är allt okej. Har man ingen manometer måste det vara en bra investering. Vi gör denna enkla test då och då under säsongen. Detta plus att man tittar på slangarna inte är skadade. Tror att denna självkontroll är bra mycket tillförlitligare än de flesta firmor gör. Man hör ju dagligen talas om hur verkstäder slarvar.
Ove.G
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Service=bra eller dyrt?

Jag undrar om det inte är lite falsk säkerhet att bara lite på manometern, jag har också det, men det tryck automatstängningarna utsätts för av gasoltrycket kan ju rimligtvis inte jämföras med det tryck man sätter på ledningarna när man gör en provtryckning.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Service=bra eller dyrt?

Har ej gjort bodels kontroll ännu. Vet ej vad det kostar. På min förra bil var det gratis ( utfördes en gång) sedan bytte jag till Cabby p.g a värmesystemn i Cabbyn + en del andra saker. Återkommer när jag vet vad bodelskontrollen kostar. Den måste utföras på Cabbyverkstad om garantin skall gälla enligt Cabby.
Fjärrkontroll

Enligt ök mellan husvagns/husbilsbranschen och konsumentverket skall det vara gratis om det finns krav från Cabby att du skall anlita av dem utsedd verkstad för kontrollen, för att garanti skall gälla. Du kan dock få betala för t ex linoljebehandling av underrede od. Se överenskommelse nedan

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/brok/avtalstvillkor_husvagn_garanti.pdf
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Service=bra eller dyrt?

Jag undrar om det inte är lite falsk säkerhet att bara lite på manometern, jag har också det, men det tryck automatstängningarna utsätts för av gasoltrycket kan ju rimligtvis inte jämföras med det tryck man sätter på ledningarna när man gör en provtryckning.

När jag besiktigade förra husbilen så gjorde bilprovningen inget mer än att stänga ventilerna på gasolflaskorna, titta på manometern (Truma Duomatic Plus L) och sedan läsa av manometern igen en stund senare. Det var alltså inget annat tryck än vad som är efter reduceringsventilen (30mbar). Killen som genomförde provningen kommenterade dessutom att det redan satt en manometer så att han slapp att koppla loss slangar och koppla in sin egna manometer med den lilla handpumpen för att pumpa upp ett tryck i ledningarna.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Service=bra eller dyrt?

Köppte min Cabby ny i vintras .Har precis gjort första servisce Hos Bilia i M-ö. Kostade 2176 kr. Obs att helsyntetisk olja används, kostar 126,80 kr/l. Motorn rymmer 12 l. Därav det höga priset. Har ej gjort bodels kontroll ännu. Vet ej vad det kostar. På min förra bil var det gratis ( utfördes en gång) sedan bytte jag till Cabby p.g a värmesystemn i Cabbyn + en del andra saker. Återkommer när jag vet vad bodelskontrollen kostar. Den måste utföras på Cabbyverkstad om garantin skall gälla enligt Cabby.
Fjärrkontroll
Eftersom det inte går att se i "visa min profil" hvilken bil cabbyn är byggd på och du inte skriver det i tråden kommer frågan:Hur kan dom få plats med 12 liter olja i motorn? Fiat Ducato t.eks tar väl ca 6 liter.
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Service=bra eller dyrt?

Kunde vara kul att höra om någon vet hur högt provtrycket ska vara. De två gånger jag har haft bilen på kontroll har man inte litat på manometern utan satt ledningarna under uppumpat tryck. Detta gäller vid första koll hos Dungens och nu hos Autohallen i Hol.
Någon besiktning på bilprovning har jag ju ännu inte gjort.
Läs gärna Arvid och Zlatkos inlägg i denna länk.

Hur ofta ska man göra gastest ?
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Service=bra eller dyrt?

Det tryck man pumpar upp vid bilprovningen är 0.08 Bar, normala arbetstrycket vid förbrukaren är i Sverige 0.03 Bar.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Service=bra eller dyrt?

Troligen litar inte den som gör provtryckningen på manometern som finns där. Men om man har koll på sina prylar och ser efter när man har stängt ventilerna på flaskorna och "eldat upp" gasen så man ser att manometern går ned till noll och sedan öppnar, ser att det blir tryck och stänger igen flaskorna och öppnar ventiler och kranar på ett korrekt sätt och trycket står kvar på samma ställe kan man nog känna sig säker. En seriös servicekille ska naturligtvis göra testen så som hans arbetsbeskrivning bestämmer, det får man inte klaga på. Att de pumpar upp trycket för hand innebär inte att de har så mycket högre tryck än det är i tuberna, det är nog endast det att de har en manometer som är kalibrerad och visar ett exaktare värde än den som sitter i bilen. Har letat efter en blänkare som jag läst någonstans att man helt enkelt sabbar gasolutrustningen om man har för högt tryck i ledningarna, men jag hittar inte var jag läste det. Någon som vet ???
Ove.G
Svaret fanns visst redan här.
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Service=bra eller dyrt?

Eftersom det inte går att se i "visa min profil" hvilken bil cabbyn är byggd på och du inte skriver det i tråden kommer frågan:Hur kan dom få plats med 12 liter olja i motorn? Fiat Ducato t.eks tar väl ca 6 liter.
Hej ! angående att "fjärrkontrollen" skriver att han har betald för 12 liter motorolja undrar jag om det verkligen går 12 liter olja i en cabby husbil.Är det bara jag som undrar?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Service=bra eller dyrt?

Signaturen antyder väl att han är fjärran från att ha koll på det !? Oljevolymen menar jag.
// Göte J
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Service=bra eller dyrt?

Sorry. tyvärr felaktig oljemängd. Skall vara 8 liter. Servicen kostade i arbete 460 kr.Resten var olja ,oljefilter,miljöavgift, packning 0 moms. motorn är Renault
fjärrkontroll
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Service=bra eller dyrt?

Cabby LB24 :

Jag tycker också det verkar vara dyrt , kan ni inte få en specifik räkning på vad det var som kostade .

För 2000 :- så skulle servicekillen gått och "lallat" i eran husbil i 3 timmar för att det är väl inga kostnader för reservdelar .
 
Senast ändrad:
Toppen