• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Löst Service av turbon, Fiat 3.0 180 hk -14

  • Startad av Startad av F.d. 59702
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 59702

Guest
Har någon servat turbon på bra verkstad?
Motorlampan tänds och felkoden är:
P0238

Turbon bytt på Fiat professional.
Bilen rullat 1 540 mil sedan bytet.

Tacksam för tips och idéer!
 
Dahlgrens Uppsala,kanske långt att åka.
Dom hade 2 bilar inne idag för turbobyte samt fel på automatlådan,inte ovanligt enligt verkstan,min bil felvarnade motorlampa turbo lågtryck,fanns uppdatering av programvara både turbo och växellåda,går som den ska igen andra gången på två månader motorlampa tänds uppenbarligen inget fel ,177 hk -17.
 
Det blir Turebergs Bilcenter AB i Upplands Väsby som får den stora äran att fixa/uppdatera/reparera turbon.

Kan nämna att bytet till ny turbo kostade 20 700 kr!

Återkommer efter genomfört verkstadsbesök!
 
P238 betyder att turbotrycket inte stämmer med förväntade värden. Om man startar om motorn är felet kvar då? Motorlampan kommer att lysa, men fungerar farthållaren så är felet borta. Om man kör med detta ett tag med flera starter kommer motorlampan att slockna efter ett par dagar om inte felet kommit tillbaka. Kan vara vaccumventilen eller slangar eller elkabelfel/glapp.
 
3 liters motorn av den här årsmodellen har väl variabel turbo. Inte helt okänt att reglerarmen som vrider skovlarna kan kärva i sin rörelse med påföljd att turbotrycket inte blir vad som förväntas
 
Det är inte så mycket som kan gå sönder på en turbo. Det är ju bara två "fläktar" med en axel emellan. (inte inräknat rörliga spjäll som finns i variabel turbo).
För att kontrollera om en turbo är OK kontrollerat man att kompressorhjulet inte har några skador och snurrar lätt. Sedan trycker man det åt sidorna och kontrollerar att det inte tar i godset på något ställe p g a slitna lager. Ett visst lagerglapp är tillåtet då lagringen består av flytande lager som rider på en oljefilm.
Är denna test ok är det oftast inte något fel på själva turbon.
Det kan förekomma att tätningen på avgassidan är trasig så den läcker olja, men det ser man på mängder av vit/blå rök från avgaserna.
Jag har en känsla att det byts en massa kompletta turboaggregat i onödan när felet egentligen ligger i luftläckage, styrning av spjäll och turbotryck mm.
 
4766C0EE-2241-4219-ADDB-546C7151BF97.jpeg Då var det förhoppningsvis fixat! "Liten tuva stjälper stort lass"!

Motorlampan har tänts vid "kick down"! Ligga på 6:an och trampa ner gasen för omkörning, robotlådan växlar ner till 4:an och bilen accelererar bra. Ett veck på slangen från wastegate har stört luftflödet och felindikeringen (motorlampan tänts) kommit som ett expressbrev på posten! Blir ju knappast någon omkörning med reducerad motoreffekt!
 
Tjenare
Jag fick problem i sommar med samma larm P0238. jobbig att köra 60 uppför backarna.
Lämande till verkstad de konstaterade magnetventil vakuum för turbo trasig, efter byte så kom nytt larm minns inte vad det var men den angav denna varibla ventilen ska vara trasig.
Ny turbo och magnetventil monterad nu ska vi köra lite jo tack samma larm återkom sedan efter 50-60 km så larmade P0547 vilket har med sensor för hög avgas temp men då funkade det att köra i 15 mil men sen återkom P0238 och det gick i 60 km uppför och 90 km på rak sträck.
Nu är bilen åter på verkstad denna gång hos Kihlström Segeltorp får se om de kan identifiera vad som är fel.
Fiat är inte snabb på att leverera reservdelar tog över 1 månad att få turbo och en mecka att byta den tog 1,5 dagar.
Fiat 2.3 150hk -2017
 
hej igen
nu har det hittat ett hål i förbindelsen(slang/rör) till intercooler har varit en slangklämma som gnidit ett hål ger ett väsande ljud vid gaspådrag, man hittar den i motorrummet på vänster sida sett framifrån långt ner.
Delar beställda dock är det Fiat man har att göra med då tar allt tid. suck vilka sopor dom är att leverera reservdelar.
återkommer med mer info i början av veckan.
 
Tillbaka
Toppen