F
F.d. 9023
Guest
När vår husbil, Buerstner Marano -07 med Fiat Ducato chassi, närmade sig 3000 mil, sökte jag upp en auktoriserad Fiat verkstad så nära vår bostadsort som möjligt. Valet föll på Åke Andersson Bil AB i Nyköping. Jag kontaktade verkstaden och förklarade att bilen har gått 3000 mil och fick besked om att det endast är olja och filter som ska bytas och kostnaden för detta var 2381 kr. Jag ville samtidigt att man skulle titta på pumpen till vindrutespolaren som inte fungerade. Kundmottagaren satt upp en tim arbetskostnad, underförstått att endast åtgången tid skall debiteras. Jag påtalade också att jag själv kollat säkringen till pumpen.
När jag någon timme senare hämtade bilen kostade hela verkstadsbesöket 3579 kr. Jag protesterade och sa att detta är inte en summa som vi kommit överens om. Efter en del diskussioner och när jag hade betalat fick jag se den specificerade räkningen. Förutom 140 kr i förbrukningsmaterial hade man satt upp en tim a´ 1087 kr för felsökning av pumpen. Den gamla pumpen var återmonterad eftersom det inte fanns någon ny på lagret. Jag undrade först vad 140 kr i förbrukningsmaterial bestod i. Enligt kundmottagaren var det slitage av verktyg och papper att torka händerna på. För att byta filter använder man en enkel filteravdragare och för att ta demontera pumpen behöver inte några verktyg alls.
Jag frågade mekanikern hur man tar bort pumpen eftersom jag räknade med att själv byta när jag köpt en ny. "Det är inte alls svårt, man bara vickar ut den ur sin hållare och drar upp den ur hålet i spolarbehållaren".
Väl hemma tog jag bort pumpen och satt tillbaka den på en tid klart under 5 minuter, hur lätt som helst.
Vi det laget tyckte jag att jag blivit uppkörd på både 140 kr i förbrukningsmaterial och en tim arbetskostnad för felsökning av pumpen.
Jag ringer Åke Andersson Bil och ber att få tala med ägaren, Mikael Holmqvist, men det visade sig att han av olika skäl inte var anträffbar på länge och endast läste mail då och då.
Han hade dessutom inte delegerat ansvaret till någon annan på företaget.
Efter ett antal mailkontakter med Mikael Holmqvist blev jag uppringd av mekanikern som hade tittat på pumpen. Han ville förklara hur man kan lägga ned 1 tim arbete på en så enkel sak som är jämförbar med att byta den enklaste glödlampa. Han hade kollat säkringen, (det sa jag att jag redan hade gjort) gjort ren kontakter, sprayat på kontakter, mätt upp kablaget och sist av allt kollat om pumpen var trasig. Det tar en timme förklarade han, men han hade kanske inte varit så noggrann när han hade mätt tiden.
Om man som bilägare eller mekaniker på en verkstad ska byta en trasig glödlampa så börjar man väl med att sätta dit en hel lampa innan man börjar mäta upp kablage m.m.
Efter ytterligare ett antal mailkontakter med Mikael Holmqvist kunde jag ana att jag inte kommer att få tillbaka ens en del av pengarna.
Det blir en väldigt konstig dialog mellan kund och verkstad när man inte får tala med en ansvarig person som hela tiden gömmer sig bakom en mailadress.
För att kolla rimligheten i prissättningen av arbetet med pumpen ringde jag till tre st andra Fiatverkstäder, alla i Storstockholm, och frågade vad ett byte av pump kostar. Priset varierade mellan 475 och 531 kr. Då var tiden för att köra bilen in och ut ur verksatden samt hämta delar i förrådet inkluderad. Jag bestämmer mig nu för att kontakta Fiat Group Automobiles för att fråga om man ställer några krav på en bilverkstad som man auktoriserar.
Efter mycket letande finner jag ett telefonnummer till Sundsvall som är kopplat till Danmark och där får jag tala med Jesper Hansen som intresserat lyssnade på min berättelse.
Han ville att jag skulle skicka chassinummer och kopia av mina mail till Mikael Holmqvis. I hans svar så framgår det inte om generalagenten ställer några några som helst krav på verkstäderna. Det handlar inte om mycket pengar för mig men det är viktig en pricipfråga.
Min fråga till Fiat Group Automobiles är att det borde väl ändå vara en trygghet för en kundatt vända sig till en auktoriserad Fiatverkstad, där man kan förvänta sig att bli korrekt bemött och inte uppleva att man blivit lurad. Efter detta verkstadsbesök har jag lärt mig att man som ägare till en Fiat Ducato i första hand borde förvissa sig om verkstaden är ansluten till KBV, Kontrollerad Bilverkstad i Sverige AB.
Kontrollerad Bilverkstad är ett kvalitetssystem för bilverkstäder. De verkstäder som är anslutna till KBV garanterar bland annat att de;
-ger skriftlig prisuppgift för arbeten som kostar minst 1 000 kronor
-lämnar 12 månaders garanti på utförda arbeten
-löser reklamationsärenden så smidigt som möjligt
-går med på att utsättas för oanmälda kontroller på bilar som de reparerat
Över 60% av alla husbilar bygger sina bilar på Fiatchassi så Fiats generalagent borde vara mer noggranna med vilka verstäder man auktoriserar.
Jag påstår inte att alla Fiatverkstäder uppträder dåligt men en verkstad är en för mycket.
Torsten Resar
Björnlunda
När jag någon timme senare hämtade bilen kostade hela verkstadsbesöket 3579 kr. Jag protesterade och sa att detta är inte en summa som vi kommit överens om. Efter en del diskussioner och när jag hade betalat fick jag se den specificerade räkningen. Förutom 140 kr i förbrukningsmaterial hade man satt upp en tim a´ 1087 kr för felsökning av pumpen. Den gamla pumpen var återmonterad eftersom det inte fanns någon ny på lagret. Jag undrade först vad 140 kr i förbrukningsmaterial bestod i. Enligt kundmottagaren var det slitage av verktyg och papper att torka händerna på. För att byta filter använder man en enkel filteravdragare och för att ta demontera pumpen behöver inte några verktyg alls.
Jag frågade mekanikern hur man tar bort pumpen eftersom jag räknade med att själv byta när jag köpt en ny. "Det är inte alls svårt, man bara vickar ut den ur sin hållare och drar upp den ur hålet i spolarbehållaren".
Väl hemma tog jag bort pumpen och satt tillbaka den på en tid klart under 5 minuter, hur lätt som helst.
Vi det laget tyckte jag att jag blivit uppkörd på både 140 kr i förbrukningsmaterial och en tim arbetskostnad för felsökning av pumpen.
Jag ringer Åke Andersson Bil och ber att få tala med ägaren, Mikael Holmqvist, men det visade sig att han av olika skäl inte var anträffbar på länge och endast läste mail då och då.
Han hade dessutom inte delegerat ansvaret till någon annan på företaget.
Efter ett antal mailkontakter med Mikael Holmqvist blev jag uppringd av mekanikern som hade tittat på pumpen. Han ville förklara hur man kan lägga ned 1 tim arbete på en så enkel sak som är jämförbar med att byta den enklaste glödlampa. Han hade kollat säkringen, (det sa jag att jag redan hade gjort) gjort ren kontakter, sprayat på kontakter, mätt upp kablaget och sist av allt kollat om pumpen var trasig. Det tar en timme förklarade han, men han hade kanske inte varit så noggrann när han hade mätt tiden.
Om man som bilägare eller mekaniker på en verkstad ska byta en trasig glödlampa så börjar man väl med att sätta dit en hel lampa innan man börjar mäta upp kablage m.m.
Efter ytterligare ett antal mailkontakter med Mikael Holmqvist kunde jag ana att jag inte kommer att få tillbaka ens en del av pengarna.
Det blir en väldigt konstig dialog mellan kund och verkstad när man inte får tala med en ansvarig person som hela tiden gömmer sig bakom en mailadress.
För att kolla rimligheten i prissättningen av arbetet med pumpen ringde jag till tre st andra Fiatverkstäder, alla i Storstockholm, och frågade vad ett byte av pump kostar. Priset varierade mellan 475 och 531 kr. Då var tiden för att köra bilen in och ut ur verksatden samt hämta delar i förrådet inkluderad. Jag bestämmer mig nu för att kontakta Fiat Group Automobiles för att fråga om man ställer några krav på en bilverkstad som man auktoriserar.
Efter mycket letande finner jag ett telefonnummer till Sundsvall som är kopplat till Danmark och där får jag tala med Jesper Hansen som intresserat lyssnade på min berättelse.
Han ville att jag skulle skicka chassinummer och kopia av mina mail till Mikael Holmqvis. I hans svar så framgår det inte om generalagenten ställer några några som helst krav på verkstäderna. Det handlar inte om mycket pengar för mig men det är viktig en pricipfråga.
Min fråga till Fiat Group Automobiles är att det borde väl ändå vara en trygghet för en kundatt vända sig till en auktoriserad Fiatverkstad, där man kan förvänta sig att bli korrekt bemött och inte uppleva att man blivit lurad. Efter detta verkstadsbesök har jag lärt mig att man som ägare till en Fiat Ducato i första hand borde förvissa sig om verkstaden är ansluten till KBV, Kontrollerad Bilverkstad i Sverige AB.
Kontrollerad Bilverkstad är ett kvalitetssystem för bilverkstäder. De verkstäder som är anslutna till KBV garanterar bland annat att de;
-ger skriftlig prisuppgift för arbeten som kostar minst 1 000 kronor
-lämnar 12 månaders garanti på utförda arbeten
-löser reklamationsärenden så smidigt som möjligt
-går med på att utsättas för oanmälda kontroller på bilar som de reparerat
Över 60% av alla husbilar bygger sina bilar på Fiatchassi så Fiats generalagent borde vara mer noggranna med vilka verstäder man auktoriserar.
Jag påstår inte att alla Fiatverkstäder uppträder dåligt men en verkstad är en för mycket.
Torsten Resar
Björnlunda