• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Serva AC i förardel

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
En bekant till mig som skall serva sin husbil fick besked att han bör byta gas i sin AC vart 5:e år.
Jag har aldrig hört från någon verkstad att man bör göra detta. Hur har ni gjort?

Göran
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Serva AC i förardel

Jag har aldrig bytt i min Audi och det är en 98:à .
Är det för dåligt tryck så startar inte kompressorn , var det någon som ville tjäna lite pengar som sa detta ?
Jag har iallafall inte bytt gas förutom när jag bytte kompressor på min entusiastbil .
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Serva AC i förardel

Det låter som ett väldigt konstigt råd att man ska byta gas i AC'n, har aldrig hört det förrut. Ungefär som att byta gas i kylskåpet hemma var femte år :rolleyes:

Peter :)
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Serva AC i förardel

Hej! Köldmedium blir inte "gammalt" som motorolja eller glykol kan bli. Om en verkstad sa att den ska BYTAS så var meningen kanske att det är bra att kontrollera hur mycket gas finns kvar i systemet. Det bästa sätt att får veta hur mycket köldmedium finns kvar är att tömma systemet och då kan man väga återvinningsflaskan och se hur mycket gas man fick ur. Sen om det står att det ska finnas (exempelvis) 800 gram köldmedium kan man fylla tillbaks med exakt 800 gram.

Men det är inget problem att fylla på med det gasen som man har tagit ur, plus det som krävs för att det blir 800 gram.

De enda AC system där jag rekommenderar att man kontrollera gasmängden "regelbund" är en AC system där kompressorn har ingen koppling, på dessa bilar snurrar AC kompressorn HELA TIDEN med motorn, har du inget köldmedium kvar så blir det ingen smörjning. Såna AC kompressorer har bokstaven "E" i namnet, dvs som PXE-16 eller DCS17E. En "E" kompressor har ingen magnetkoppling och istället har en elektroniskt ventil som varierar volymen. På en vanlig AC kompressor så stannar kompressorn när ACn är "av" eller om det inte finns tryck i systemet.

En AC system med en "E" kompressor kan vara ganska dyrt att reparera, oftast skärs kompressorn och sprider "spån" överallt då måste man byta kompressorn, torkfiltret, kondensorn, och spola bort andra delar under flera timmar. En AC system där kompressorn har en elektromagnetiskt clutch bara slutar fungera och det blir ingen allvarliga skador.

En husbil motorn brukar skaka mer än motorn på en husbil och då kan den läcka en del mer än ACn på en personbil. Sen sitter den oftast still under längre perioder, och kompressorns axeltätning kan "torka ut" och då läcker den ännu mer.

En Mercedes Sprinter till exempel kan vara utrustad med en av 2st AC kompressormodellen, ena är vanligt med magnetkoppling och den andra är en "E" kompressor. Du kan alltid kolla om remskivan sitter ihop med kompressorhubben i mitten, eller om de är seperat, då kan man vrida hubben med handen. Med motorn AV såklart.. ;)
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Serva AC i förardel

Husbilen är en Fiat 2005 2,8JTD och har gått ca 5000 mil. Motorn körs regelbundet med AC:n under vinterhalvåret då den är avställd.

Jag blev förvånad då jag aldrig fått det rådet på mina perrsonbilar, men om det är speciellt för husbilar måste väl andra husbilsägare få samma råd när dom skall serva sin husbilen.
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Serva AC i förardel

Det är jättebra att du köra ACn då och då under vintern, kompressorn har en axeltätning som kan torka ut och börja läcka. Tätningen trycker mot kompressoraxeln och när du köra AC kompressorn så poleras axeln där tätningen sitter. På vintern kan du köra ACn på "defrost" och det brukar räcka att köra med defrost för att AC kompressorn ska startar. Om inte det är riktigt svinkallt ute!

Men nu är det förhoppningsvis slut på vintern!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Serva AC i förardel

Man läser ju ofta hur viktigt (i princip nödvändigt) det är att köra AC:n med jämna mellanrum. Vi brukar ställa av ca. 4 månader på vintern och under den tiden startar jag inte motorn. Trots detta har jag aldrig haft några problem med AC:n.

Är det så viktigt som det sägs och har jag då haft tur i alla år?
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Serva AC i förardel

Inte någon som fått rådet att byta gas när bilen skall servas? I så fall betraktar jag det som okunskap/lurendrejeri från verkstadens sida.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Serva AC i förardel

Håkand. Om det bara är tur eller ej vet jag inte men jag gissar att du inte håller på och gör motortvätt så ofta. Rostig kompressoraxel lär vara en orsakt till läckaget.
Detta med att spraya på lösningesmedel och tvätta av motorn iderligen är ett otyg för då försvinner även ett utmärkt rostskydd. Är det oljigt i motorrummet,- torka med en trasa. Att olja skyddar bra mot rost kunde man se förr innan de moderna bildemonteringarna uppfanns och man staplade gamla uttjänta karosser. Då kunde man se att i motorutrymmet där oljan skvätt där var karossen tämligen intakt medan det mesta i övrigt var sönderrostat.
// Göte J
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Serva AC i förardel

Rakt på saken Göte J! Jag minns förr i tiden när man köpte reservdelar till bilen att det fanns ett tjock bruna rostskydds "vax" på den. Tror inte den används längre. Inte "snyggt".
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Serva AC i förardel

Det stämmer bra Göte, jag brukar damma av någon gång när vi kört på grusvägar.

Dessutom, vem minns inte all infettning man fick göra i lumpen, eller var det inoljning? Så fort man hade använt något verktyg var det rengöring och infettning, men grejerna höll länge
 
Toppen