• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Separat vattentank till Toan

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Vi har en separat vattentank till vår toa i vår nya bil som är på ingång, behöver man någon tillsats i den och hur funkar det på vintern med detta?

Någon som har erfarenhet?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Separat vattentank till Toan

Hej inte vet jag vilken bil som du har på gång, Att du skulle ha separat färskvatten tank för toa är ju intressant, men varför ? Sen är det ju så att vatten fryser oavsett vad det sen används till. Så tillbaks till din fråga, någon form av värme behövs.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Separat vattentank till Toan

Vi har haft det i två av våra vagnar och det rekomenderades att ha en rosa vätska från Thetford i den men det var inte alltid jag hällde i nåt och det funkar ju lika bra ändå, jag tror att vätskan mest är till för att minska ev lukt, kanske den tar ihjäl lite bakterier också. Vi hade den toastolen som inte är vridbar då och det har kanske ni också och jag tycker den är bättre, eller att den tanken är bättre, dels rymmer den nog lite mer och har ett utdragbart handtag och hjul i bakkant så man drar den som en liten väska bakom sig. Nu har vi den vridbara i husbilen igen.
Och det funkar bra på vintern eftersom tanken är monterad på insidan. Men man kan ju naturligtvis inte lämna vatten i den när man slår av värmen i bilen.
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Separat vattentank till Toan

Vi kör en del under vintern. Är bilen uppvärmd klarar sig vätskan i vatten och toasystemet. Men ska bilen kallställas så är det viktigt att tömma alla tankar. Tänk även på att se till att vattenpumpen, som oftast sitter i botten av vattentanken, också är helt utan vatten. Mekansimen i pumpen skadas lätt om den fryser. Då funkar pumpen sämre eller inte alls.
De flesta medel man sätter till är för att minska lukten. D v s att medlet ska ta kål på diverse bakterier. Ska ni ha "vatten" i spoltank för toa som inte fryser på vintern (när det är kallt i bilen) blir det att köra samma blandning som spolarvätskan för vindrutan. Men sen kommer problemet i alla fall när ni späder ut med era tömda behov.
När det gäller odören från toan så är S.O.G det suveräna. Vi bytte i sommar till det och hade vi vetat vad vi vet idag skulle vi gjort det för flera år sen. Det finns separata länkar om S.O.G. Då går dessutom innehållet att tömma i en vanlig toa.
Gråvattentanken räcker att ibland spola ur ordentligt. Då behövs inga kemikalier. Vi kör numera helt utan kemikalier. Men det kräver att man håller framför allt färskvattentanken ordntligt ren.
 
Toppen