• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sensor placering för fläkt till kylskåpet.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Hej!
Fick ett problem med kylen i helgen. Fick ej kyla i kylen. Yttersta lite kände man av.
Kom hem och plockade ner och blåste rent i skorstenen och brännare. Knappt inget sot och skit kom ut. Brännaren har blå låga.
Men jag såg att en sensor till fläkt var bortkopplad. Frågan är var dennas sitta nånstans?
Fläkten har troligen kopplats bort om den är sönder eller dra för mycket ström. Fläkten ser original ut.
Vart ska denna sensor sitta nånstans?

Bilagor

• IMG_1214.jpeg
    IMG_1214.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 87
  • IMG_1215.jpeg
    IMG_1215.jpeg
    2 MB · Visningar: 87

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Med Dometic kylfläkt brukar man sätta den medföljande termostaten på röret före kondensorn, (högt upp på kylskåpet)
Var din ska/bör sitta vet jag inte, man kanske kan prova sig fram.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Tack för svar!
Men vilket rör menar du?
Är inte insatt vart grejor heter och vad dem sitter, . Trodde den skulle sitta på skorstensröret,
Ser du nåt på bilden som visar det du menar?

Mvh
Lalle Anveros

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Tack för den manualen.
Var inne i husbilen ikväll och det är mer kyla i kylen nu. Men tror att det kan bli lite bättre.
Folk pratar om strypbricka. Vart sitter den?
Blåste rent brännaren men glömde kanalerna på sidan. Den är lite rostig. Ska ta en bild i morron.
Om jag skulle byta ut fläkten vad rekommenderar ni för fläkt?
Vart ska man placera den.?
Kollar man fläkten på bilden så ser det ut som att den blåser neråt.

Raasken

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Det finns eventuell hjälp inom din egen kommun...
Hör av dig så tar vi en titt på problemet, lokalt.
mvh Raasken :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej lite allmän info bara. Som du delvis var inne på så kan det vara idé att skaffa annan fläkt för den gamla fläkten tar nog ca. lika mycket ström som fyra "datafläktar" och värmen stiger ju uppåt och fläkten skall hjälpa till med det. Kan nog vara bäst att köpa ett nytt fläktset så du får rätt temp på termostaten och också klämma m.m. till den. Lite dyrt kanske mot egen termostat och en kraftig datafläkt men....

Munstycket du fått en bild på sitter i kläm. Om du lossar gasolröret där det sitter fäst i (två modeller) men troligen en fyrkantig stång med brännaren borta under skorstenen och röret in på vänstergaveln, där vid den klämkopplingen så sitter munstycket i kläm för att begränsa gasen som strömmar in i den fyrkantiga stången/röret.
Det finns olika storlek på munstycket beroende på kylskåpets storlek m.m.
När du har brännarenheten lös så skall du kolla rörets hål som går ända bort till brännaren med samma storlek men kan vara rätt täppt med rost helt enkelt. Det skall gå in ett borr med ca: 6,3 m.m. grovlek (ca. 1/4"). Sätt gärna borret i ett skruvstycke och vrid ner röret för hand över borret för full kontroll.
Håll koll på gnistpinnen och keramiken till den och även den andra bortre saken som känner av att lågan brinner/flamvakten när du lossar dem så de hamnar rätt i klämgrejen när du skruvar fast dem igen.

M.v.h. JANKRO.

Raasken

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Här inne i kläm-förbandet sitter stryp-brickan. Se röd pil, bild 1.
Den är ömtålig så in i ....bänken! Använd INTE stålborste eller motsv.
Så dessutom lite bonusbilder :)

Munstyckets stryp bricka.jpg Brännarskruv M5.jpg
Turbolator sotig.jpg

Senast ändrad:

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Hej lite allmän info bara. Som du delvis var inne på så kan det vara idé att skaffa annan fläkt för den gamla fläkten tar nog ca. lika mycket ström som fyra "datafläktar" och värmen stiger ju uppåt och fläkten skall hjälpa till med det. Kan nog vara bäst att köpa ett nytt fläktset så du får rätt temp på termostaten och också klämma m.m. till den. Lite dyrt kanske mot egen termostat och en kraftig datafläkt men....

Munstycket du fått en bild på sitter i kläm. Om du lossar gasolröret där det sitter fäst i (två modeller) men troligen en fyrkantig stång med brännaren borta under skorstenen och röret in på vänstergaveln, där vid den klämkopplingen så sitter munstycket i kläm för att begränsa gasen som strömmar in i den fyrkantiga stången/röret.
Det finns olika storlek på munstycket beroende på kylskåpets storlek m.m.
När du har brännarenheten lös så skall du kolla rörets hål som går ända bort till brännaren med samma storlek men kan vara rätt täppt med rost helt enkelt. Det skall gå in ett borr med ca: 6,3 m.m. grovlek (ca. 1/4"). Sätt gärna borret i ett skruvstycke och vrid ner röret för hand över borret för full kontroll.
Håll koll på gnistpinnen och keramiken till den och även den andra bortre saken som känner av att lågan brinner/flamvakten när du lossar dem så de hamnar rätt i klämgrejen när du skruvar fast dem igen.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ett utförligt svar.
Bättre kan det inte bli!
Ska ta an ikväll och fortsätta med brännaren.

Tack så mycket för alla inläggen!

Mvh
Lalle Anveros

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När du ändå servar gasolen så skulle jag satsa på ett gasolfilter före regulatorn vid gasolflaskan, ifall du nu inte redan har det.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
När du ändå servar gasolen så skulle jag satsa på ett gasolfilter före regulatorn vid gasolflaskan, ifall du nu inte redan har det.
Har köpt en men inga kopplingar följde med.
Måste köpa fäste på väggen oxå.
Ingen aning vad man ska ha när det gäller fästen. Men den ska på , på nåt sett.
Slangennsitter med slangklämma mot bilen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har köpt en men inga kopplingar följde med.
Måste köpa fäste på väggen oxå.
Ingen aning vad man ska ha när det gäller fästen. Men den ska på , på nåt sett.
Slangennsitter med slangklämma mot bilen.
Filtret ska monteras närmast flaskan, alltså före regulatorn

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Ok, inte nåt jag trodde. Har ett filter som bilden visar. Om jag skruvar den på flaskan, ska det inte sitta nån packning på då?

Bilagor

• IMG_1220.png
    IMG_1220.png
    678,2 KB · Visningar: 3

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Tog ut brännaren idag.
Bör det inte sitta ett munstycke monterad?
Eller ska den vara så.
Förmodligen original från 1996.
Största problemet isåfall är att det inte finns nån etikett i kylskåpet. Bort skrubbad av nån.

Ang regulatorn så tar jag bild på hur det ser ut i min bil.
Som jag ser så är det nåt som saknas, nån koppling för att kunna koppla ihop den.

Bilagor

• IMG_1221.jpeg
    IMG_1221.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 32
  • IMG_1222.jpeg
    IMG_1222.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 32
  • IMG_1223.jpeg
    IMG_1223.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 32

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Nån som har ett likadant kylskåp så man kan få fram ett produkt nr.
Ingen aning om det ska sitta ett munstycke på brännaren

Bilagor

• IMG_1221.jpeg
    IMG_1221.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 14
  • IMG_1224.jpeg
    4,8 MB · Visningar: 24
  • IMG_1225.jpeg
    3,7 MB · Visningar: 20
  • IMG_1226.jpeg
    3,4 MB · Visningar: 16
Toppen