• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Sensor partikelfilter

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Jag får tacka för info om denna sensor o era problem när ni rest iväg . Klart det händer när man är på väg till nått resmål detta hände mej nu . Men jag hade lyssnat på era problem inhandlat en sensor som följde med o se lampan tändes . Felkod partikel diff fel . Prova att radera felkod den återkom direkt . Körde upp husbilen på massiva ramper ena sidan bilen o kröp under o bytte denna sensor med nya klämmor för gummislangar 10 min senare klar . Raderade felkod startade motorn o se det funka
 

Bilagor

  • 625D70DD-E784-4A3A-BC74-3222FB99E3FF.jpeg
    625D70DD-E784-4A3A-BC74-3222FB99E3FF.jpeg
    929,1 KB · Visningar: 206
  • 809F7310-0F7A-4C48-AF1C-A7A3CFE09C5E.jpeg
    809F7310-0F7A-4C48-AF1C-A7A3CFE09C5E.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 202

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Råkade ut för samma problem för några dagar sedan, körde drygt 40 mil innan jag kom åt att försöka åtgärda problemet.
Redan skaffat en utbytes sensor tidigare i förebyggande syfte, så jag kopplade in min Multiscan och avläste felkoden,
raderade densamma och utan att (än så länge, tvi - tvi..) behöva byta ut den.
Provat att starta ett par gånger och låta motorn gå, utan att felkoden tänds igen.
Därför avvaktar jag bytet av sensorn så länge, får se hur länge det håller....


IMG_5859.jpeg
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Problemet med sensorn är att det bildas kondens och den fukten gör att sensorn kortsluter
vad man kan göra är att man tar loss sensorn och torkar ur densamma.
detta har jag låtit göra vid service och när jag skall köra på långsemester
det brukar komma ganska mycket vatten ur sensorn och slangar när man tar isär den.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Problemet med sensorn är att det bildas kondens och den fukten gör att sensorn kortsluter
vad man kan göra är att man tar loss sensorn och torkar ur densamma.
detta har jag låtit göra vid service och när jag skall köra på långsemester
det brukar komma ganska mycket vatten ur sensorn och slangar när man tar isär den.
Toka ur den är nog toppen. Inte helt fel att spraya med elektronikrengöring och låta den avdunsta innan montering
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Man kommer åt sensorn underifrån (i höjd med h.framdörr på ett ungefär), men först får du lokalisera var katalysatorn sitter...
Sensorn sitter på bilens högra sida fäst i rambalken, (ungefär i höjd med batterilådan) och i katalysatorns framkant löper
två ledningar fram till sensorn. - Min bil är en vanlig Fiat Ducato 2015, men sensorn är ju förbunden med katalysatorn,
så tipset är att kika efter sensorn i just dom trakterna...
 
Toppen