• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

semester i europa?

F

F.d. 6130

Guest
Har funderingar att åka se världen, i detta fall europa..
Har inte varit utanför norden, så jag är lite osäker vad som gäller..
Tänkte höra om någon skulle hjälpa med lite olika saker man ska tänka på innan man drar iväg..
Typ försäkrings papper, böcker, kartor och div. grejer osv...
Ja, vad ni har med er.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: semester i europa?

Pass+bankkort och ett j----la glatt humör.
icon14.gif
Kartor( är ochså viktigt som komplement till gps) ´´European health insurance card ´´är ett måste ifall olyckan visar sig.
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: semester i europa?

Kan inte låta bli att rekommendera min bok... Alltså Husbil i Europa, som finns nämnd och kommenterad under forumet "artiklar" eller som också kan hittass på Husbil i Europa

Anders Witt
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: semester i europa?

Pass+kort från försäkringskassan+45dagar försäkring som ingår i hemmförsäkring+betalkort från ex Vissa,tänk på bara att skaffa kortet med elektroniskchips...har du kort med bara magnetremsa så funkar inte detta i Europa.Kolla med banken.Visst kan man ha kartor men dom är öftast billigare att köpa på platsen.Kontanter skall man ha.Nåt annat..nja..man kommer alltid på nåt nytt.Antigen har man glömt nåt eller har man för mycket av och då menar jag garderoben.För det mesta är den välfyld både ditt och på hemmvägen..att man aldrig lär sig..glatt humör,tja det har man väl jämt..man åker ju husbil för tusingen:twitcy:
Hälsningar/
Zubac
 
F

F.d. 14352

Guest
Sv: semester i europa?

hej!
ett bra tips är att gå med i motormännens riksförbund. där kan man få vägass+ en hel del andra matnyttiga saker, som t ex billigare hotellrum om man skulle få stillestånd på bilen, upp tilll 16000:- i kontanter som man kan låna om man står utan cash om bilen rasar. kolla på M.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: semester i europa?

Sorry Zubac!

Du har helt fel. VISA-kort och Mastercard med magnetremsa fungerar utmärkt i Europa. Jag har själv använt det i många år. Senast för 10 dagar sedan efter en rundresa i Tyskland. Österrike, Italien, Schweiz o Frankrike. Förra året funkade det perfekt även i Kroatien.

Starliner

PS Jag jobbar på bank! DS
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: semester i europa?

Tyvärr Starliner,
har inte helt fel..på vissa ställe går det och på vissa går inte så darför skall man byta kortet till en med chipset.Då är man absolut på den säkra sidan.Tror att numera är det vanligt att man får kort med både och,trots att det var j....a liv när jag ville ha det efter att jag råkade ut för det otrevliga.Man står i kassa kö och inte kan betala med kortet.Och då är det bara att hala fram kontanter:yes:
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: semester i europa?

Vi brukar ta fotostat kopia på passen och andra viktiga papper och förvara dom på annan plats än orginalen. Underlättar betydligt om man blir bestulen på tex sina pass. Telefonnummer till spärrtjänst eller bank är också att rekommendera om bankkorten försvinner. Hoppas ni får en härlig resa.

Midsommar hälsningar från ett regnigt Helsingborg
Jeanette
 
Senast ändrad:

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: semester i europa?

Jag kanske inte skulle ha skrivit att du har helt fel Zubac. Du kan ju naturligtvis av någon anledning blivit nekad att betala med kort. Det har jag har själv råkat ut för, men det har inte berott på att kortet saknade chip. Var nekar man inköp med kort p g a det saknar chip??

Vi har åkt Europa runt i många år. De sista 15-20 åren med bl a VISA-kort (utan chip) och MasterCard (utan chip) i plånboken. Det har för oss fungerat utmärkt som betalningsmedel i de flesta länder utom möjligen Danmark där många mindre butiker fortfarande enbart tar s k Dankort.

Tidigare var även tyska bensinstationer ett problem då dom inte accepterade internationella betalkort överhuvudtaget, men det är inget problem idag som vi upplever det. Har även stött på några bensinstationer i södra Frankrike som antingen inte accepterar kort överhuvudtaget eller inte gör det under vissa delar av dygnet.

I de butiker, bensinstationer, varuhus, vingårdar, campingplatser, turistattraktioner, biluthyrningar, restauranger, linbanor, tågstationer, tullstationer, vägtullar o s v ute i Europa där internationellt gångbara kort accepteras som betalningsmedel har vi aldrig råkat ut för att man nekar inköp p g a kortet saknar chip.

Mitt råd vid utlandsresa; Minst två betalkort - t ex ett VISA-kort och ett MasterCard - för kortbetalningar och bankomatuttag dessutom cirka 20% av den planerade reskassan i kontanter för småutgifter samt som reserv för tillfällen då kort inte accepteras.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: semester i europa?

Tyvärr Starliner,har också åkt och rest i snart 40år...och förut har det aldrig varit problem.Det började väl 2003 när dom började införa säkrare kortterminaler sominte acepterar magnetremsa.Så enkelt är det.Det börjar så småt komma också här hemma om du inte visste det,men det är fortfarande för dyrt att byta ut terminalerna.Så jag fortfarande rekomenderar att byta VISA kort med enbart magnetremsa till en VISA-kort med både magnet remsa och chips.Det kostar ju inget men man är då på den säkra sidan.
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: semester i europa?

Vilket är bäst svenska eller euro att ha med i valuta till Kroatien ? :( Bertil
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: semester i europa?

Jag skulle rekomendera att du tar Svenska kronor,så slipper du växla två gånger.Och kronor ligger faktisk lite högre i kurs där nere.
 
Toppen