• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sem. i Kroatien

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
2007-07-05

Hej

Vi planerar att köra till Kroatien i augusti med vår nyinskaffade husbil. Detta är premiär turen för denna typ av resa för oss.
Vi har lite funderingar när det gäller resväg ,vi vill på snabbaste o bekvämaste sätt ta oss till Trieste i Italien och sen skall vi åka runt i Istrien.
Finns det någon som kan hjälpa oss med tips o råd angående detta så tar vi tacksamt emot all hjälp
Hur mycket gasol skall man ha med sig på en tur på ca 3 veckor om är man kör kylen på gas och lagar kaffe en gång om dagen.
Och vilken typ av flaska skall man ha, vi har P11, PA 11 Komposit 10, + Tysk gasflaska att välja mellan.

MVH/ Bo o Lena Hansson HBK 195
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

En p11 räcker flera månader om man bara kör kylen och lagar mat. Har varit ute en månad och just kommit hem.Kollade gasolen och vi har ca halva gasmängden kvar. Vi har frys och kyl och kört på batteri när bilen rullat, dock kört ca 8 dagar på gas då det inte orkade med riktigt med 12 volt när det var som varmast. Dessutom har vi lagat i stort sett all mat i bilen.
Ove.G
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Sem. i Kroatien

jag hade valt att ta med den tyska flaskan om jag kunde välja, den tyska flaskan är väsentligt enklare att byta eller få fylld utomlands än de svenska även om det också går på sina ställen
själv har jag numera två tyska flaskor, P11, som jag får fyllda både här i Sverige och byter utomlands om det skulle behövas
i Åhus, ni bor ju inte så långt därifrån finns numera två företag som säljer gasol och på åtminstone det ena stället kan man få flaskor fyllda, 15kr per kg var priset senast jag var där, på det andra stället vet jag inte om de kan fylla tyska flaskor men en P11 kostar 160kr för byte, ett priskrig är att vänta mellan dessa båda aktörer som ligger endast 500meter från varandra
vi har, precis som Ove, varit iväg i Italien i juni, 23 dagar och lite drygt en flaska gasol har vi förbrukat, men då har vi varit några nätter i höglänt terräng med låg temperatur och pannan igång, om ni inskränker till att endast använda kylen och inte så mycket matlagning så klarar ni er säkert med en flaska
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Jag skulle ha den Tyskaflaska och P-11.Väsentlig lättare att få den fylda ex.Kroatien.I Tyskland så kan man ju byta den Tyska för en liten pening,oftast rund 12€.Måste säga att mina P-11 räcker aldrig några månader.Ibland är det så att tillåme på sommaren så måste man använda sig av värmepanna och då går gasolen.Så två flaskor är absolut nödvändigt.Resan ner..tja..som gammal Kroat,inte åker jag till Trieste.
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: Sem. i Kroatien

Tack för dina tips, vi ska inte stanna i Trieste....bara passera Trieste...det finns väl ingen annan väg ?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Visst fins det.Jag skulle välja den..Salzburg..Villasch..karavanke tuneln..det är gränsen mellan Österrike och Slovenien,sedan mot Ljubljana och när Ni är ändå där så besök PostojnaGrotor..Europas största om inte Världens...och sen är det raka vägen ner till Istrien.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Inget ursak,men sen finns det andra vägar också..dom brukar jag ta,men det är klart då kommer man inte till Istrien och det var eran mål
Mvh/Zlatko
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Sem. i Kroatien

Passa på att stanna till i Bled när ni åker för bi.Ett underbart ställe.Vi åker mot Kroatien nu på Söndag,skall ner till Rab där vi trivs.Var där fr 2-år sedan och skall besöka det igen
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Ha det gott Göran,och hoppas att allt är bra på RAB,vatten är i alla fall 27grader varmt och Ni får en alldeles underbart sommarväder.F..n man blir ju lite avis..men..men..min tid kommer:)
Mvh/Zlatko
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Sem. i Kroatien

Tack Zubak,har du hört talas om en camping som heter Autocamp Senj?
Mvh Göran
 
F

F.d. 27192

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Var på RAB för två år sen minns inte campingen tror den låg norr ut sov när vi körde dit stor camping fin strand bara sand stor anläggning med olika rutchkanor och ett stort berg rakt ovanför campingen. Blev verkligen förtjust i ön, så det blir att jobba två veckor till sen åker frugan och jag dit på två veckor.
MVH Gösta
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Tyvärr inte,Göran
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Vad härligt,där verkar vara helt underbart..har kollat deras websidan,..Rab.hr..som sagt börjar bli avis..men..men..det är fortfarande lite för varmt för mig där nere.Får avakta till augusti eller tillåme längre
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sem. i Kroatien

Vi gjorde en resa till norra Kroatien och Italien (båt mellan Zadar och Ancona) 2005. Jag har skrivit en liten reseberättelse om detta som jag har som pdf-fil (3,8Mb). Jag vet inte hur jag skall kunna publicera denna om det går här men om intresse finns skickar jag gärna som mail. Sicka ett PM i så fall.

Har någon tips om hur jag kan publicera reseberättelsen här så är jag tacksam.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Tja..tycker att det är svårt att läsa gammla reseberättelse.Kroatien är land i starkt uppbygelse så från år till år så kan man inte känna igen sig.Nya vägar öppnas ständigt och jämt.Som nu,ex.har det öppnats (äntligen)motorvägen från slovenskagränsen vid Macelj,ända till Zagreb och vidare mot Split och Dubrovnik.
 
F

F.d. 25032

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

Den 16;e drar vi iväg med siktet inställt Hvar (Jelsa).
Vi tänkte ta motorvägen Zagreb Split , jag har förstått att någon tunnel inte är färdig i nordlig riktning , har någon åkt där nyligen , risk för kö på hemvägen ??
Kroatien är ju bara så göött !
Vi har tidigare besökt Istra , Mali Losinj , Rab, Dugi Otok mm.
Har någon tips om Hvar !!
Håller med Zubac , nya vägar där nere poppar upp lika fort som ogräset hemma.

Bo

Ångra inte det du gjort, bara det du inte gjorde
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sem. i Kroatien

För att svara,så är alla tunlar gjorda..som sagt ända från Macelj.Men dom tunlar efter Zagreb(Mala Kapela..Sveti Rok) är bara tvåfiliga och då blir ganska långa köer.Det skall göras i ordning den andra delen så blir det fyrfilig.Kroaterna hoppas att det blir klart 2008.För att undvika alldeles för långa köer så är det bästa att undvika vikend (lördagar)iome att då åker väldigt mänga till havet.Åk så att du paserar miten på vecka då är det förhoppningsvis inte så långa köer...men vad skall man göra när alla vill till den vackra och varma Kroatien.Tat bara lugn och allt blir bra.
Zlatko
ps.kolla på Island Hvar - Your place for best holiday ds
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen