• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp för husbilar i Tyskland!

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Extremt bra ide, hoppas den Svenska polisen tar efter.
Nja, Detta hoppas jag inte att de prioriterar.
I mitt jobb behöver jag assistans av polis en eller fler gånger per månad. Oftast får man numera till svar de inte har resurser att skicka. Tycker att allmänhetens säkerhet och min och mina kollegors arbetsmiljö är värt bra mycket mer än de 120 euro som denna chaufför från Polen fick betala....
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Men visst är det inte bra att ta koncentration från körningen - så på det sättet förstår jag syftet. Men vissa saker måste gå före.
 
W

Weckman

Guest
Seriöst? Har bara sett målade husbilar som används som mobila sambandscentraler och ”kontorl” på torg mm där Polisen inte har verksamhet..

I regeringens budgetproposition avsätts drygt 28,5 miljarder kronor till Polismyndigheten för 2020.. Tycker väl att dessa skall gå till vettigare saker än köpa husbil och jaga trafikanter.
Patrullerande Poliser på stan vore bäst, så ett par gummistövlar Borde köpas in så slipper dom stackarna bli blöta om fötterna om dom skulle orka ta sig ur bilen. Lite skavsårs plåster då dom lär få skoskav, för röra på sig var ett tag sedan..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Seriöst? Har bara sett målade husbilar som används som mobila sambandscentraler och ”kontorl” på torg mm där Polisen inte har verksamhet..

I regeringens budgetproposition avsätts drygt 28,5 miljarder kronor till Polismyndigheten för 2020.. Tycker väl att dessa skall gå till vettigare saker än köpa husbil och jaga trafikanter.
Patrullerande Poliser på stan vore bäst, så ett par gummistövlar Borde köpas in så slipper dom stackarna bli blöta om fötterna om dom skulle orka ta sig ur bilen. Lite skavsårs plåster då dom lär få skoskav, för röra på sig var ett tag sedan..

Jag bor på en liten ort där polisen inte har besökt speciellt frekvent. Sedan en tid tillbaka har en av polisens husbilar stått uppställd i samhället. Dom har "öppet hus" & man kan få kontakt med polismännen för att dryfta diverse polisiära frågor. Dom tar också en tur runt i samhället & pratar med folk vilket skapar trygghet. För oss som bor utom tätort är detta mycket uppskattat så nog har detta en funktion att fylla.
 
W

Weckman

Guest
Jag bor på en liten ort där polisen inte har besökt speciellt frekvent. Sedan en tid tillbaka har en av polisens husbilar stått uppställd i samhället. Dom har "öppet hus" & man kan få kontakt med polismännen för att dryfta diverse polisiära frågor. Dom tar också en tur runt i samhället & pratar med folk vilket skapar trygghet. För oss som bor utom tätort är detta mycket uppskattat så nog har detta en funktion att fylla.
Helt rätt. Menade att enbart köpa civila husbilar för ändamålet tråden gällde är enligt mig helt onödigt. Vi har också målade husbilar polisen använder som mobila kontor och det är riktigt bra och polisen kommer närmare folket.
Polisen ska synas och inte gömma sig i bilarna. Ut å rör på er och sitt inte i bilarna. Patrullerande poliser gillar jag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att polisen har en nära kontakt med oss "vanliga dödliga" är ett stort plus. Det skapar ett ömsesidigt förtroende & trygghet. Polisen får på så sätt tips & uppslag gällande brott som begås på orten. Kanske beror det på att man har förtroende för polisen & inte ser dem som fiender & håller inne med kanske viktig information vilket uppfattas som att man golar bland ett visst klientel i samhället. För att återgå till ämnet med att polisen använder husbilar så är deras användande av civila fordon en bra metod. Trots att användande av telefon under färd är förbjudet så ser man detta tilltag flera ggr varje dag & för att övervaka detta & andra saker som fortkörning, skita i att använda blinkers etc.så är civilbilar ett bra sätt.
 
Toppen