• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se marksänd TV/Parabol utan TV

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag tycker inte det var så mycket att ha när den bara tar SVT1 och 2 plus TV4.
En Slingbox är mycket roligare (och dyrare då förstås).
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag tycker inte det var så mycket att ha när den bara tar SVT1 och 2 plus TV4.
En Slingbox är mycket roligare (och dyrare då förstås).
Kan man ha slingboxen med sig och se betaltv parabol på plattan via wifi?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Slingboxen kopplar man till TVn hemma sen kan man med ios eller android eller pc eller mac koppla upp sig till den varifrån som helst i världen. Och se på de tv kanaler man har hemma
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Ja men slingboxen står hemma. Finns även app för slingmottagning i IPAD.

Slingboxens nackdel är den snåla tilldelning som operatörerna har i sina abonnemang.

Man kan ju kombinera och spara på MB genom att se de fria kanalerna på ditt sätt och använda slingbox när man ser någon betalkanal.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Frågan var skulle det fungera att ha den i husbilen. Man kanske inte har tillgång till Internet och vill se tv på plattan.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Hej Arne.
Slingboxens funktioner förutsätter att du har Internet hemma, som kan stå på dygnet runt, ansluten till din utrustning.

I bilen måste du oxå ha Internet, gärna en dong med obegränsad trafik. (Wifog, helt gratis) Det simkortet kan även stoppas in i en router så att signalen kan användas av flera.

När den vanliga TV marksignalen inte når fram (Nikkaloukta) och du inte vill härja med en parabol så har du kanske en GSM signal. Då är det en perfekt lösning att kolla på din egen TV hemma, via GSM nätet. Det går fint även vid lite sämre GSM anslutningar. Det är bara du som kan se, dina egna kanaler, ingen annan.

Har du tur så hittar du en användbar Wi-fi signal och då kan du se din egen TV via den signalen, istället för Via GSM.

Inlägg i denna tråd har oxå utmärkt beskrivet hur du kan få upp TV bilden från plattan till en större skärm.

Vi har en vanlig TV i husbilen men så fort signalen sviktar så ser vi via paddan istället, hälsar Björn
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Vill vara envis. Om man har en router så har man Internet även om den är avskuren från övriga världen(Internet nås inte). Både dreamboxen och plattan når varandra. Har jag fel?
Har någon testat? Är det något jag har missat. Måste dreamboxen nå en viss address på nätet?
//Arne
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Här är en envis till...
Routern fungerar som en grendosa, den tar emot din internetsignal och delar ut den till fler användare (IPnr). Om det inte kommer in någon internetsignal så kan ändå anslutna enheter nå varandra. Men till vilken nytta?

Om du vill se på TV så har du 3 olika distributionssätt att välja på: marksignal, parabol eller internet. Internetsignalen kan du normalt få in via kabel/fiber, Wifi eller GSM.

Om du ser via internet så finns det flera varianter på Play kanaler, VPN lösningar (Virtuella Privata Nätverk), Slingbox mm.

Oavsett distributionssätt så finns det flera lösningar som är direkt lagstridiga. Bland de vanligaste piratprodukterna är Dreamboxen, (även om den oxå går att använda på ett lagligt sätt). I piratlösningarna så tar Dreamboxen emot en TV signal och avkodar den med en illegalt sänd kod (via internet). Vi har nu ett antal svenska kortdelare som med rätta, fällts i domstol.

Själv lämnar jag Dreamboxen helt åt sidan. För mig behövs den inte, mina Boxer Flex 8 kanaler räcker utmärkt. Men grunden är fortfarande ett fast internet abonnemang hemma och exempelvis ett Wifog i bilen.

Mobil datatrafik (internet) har expanderat så kraftigt att utrymmet i luften inte räcker till, efterfrågan är enorm. Trots väl tilltagna bandplaner vid övergången till Digital TV och mobil datatrafik så finns idag en stor obalans. Förslag finns därför att utöka GSM nätet med det s.k. 700MHz bandet. Det blir digital TV som får lämna över det till mobil datatrafik. Vi kan alltså förvänta oss att mycket mer datatrafik kommer att gå via mobilnätet i framtiden, inte minst TV, hälsar Björn.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Mitt syfte är se rubrik. Vill att det ska fungera utan Internet.
Tv ska inte finnas i bilen.
Plattan ansluts via wifi.
Fria marksända är löst med WiTv.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Slingbox Pro | PC-tidningen

Installationen bör inte vara något problem eftersom Slingboxen stödjer de flesta kända digitalboxar för kabel och satellit i Sverige. Vi testade med en box som inte fanns i databasen, men med lite sökande på internet lyckades vi klura ut vilka mottagare som motsvarade vår och fick på så sätt det hela att fungera.

Vi lyckades också skicka ut tv-signalen till en dator via vårt lokala nätverk. Men när vi skulle testa samma sak via internet var det värre. Vår router från D-Link stödjer UPnP-standarden för direktuppspelning (streaming) och därmed borde det inte vara några problem. Men icke. Vi var tvungna att konfigurera en port manuellt och det förutsätter förstås en hel del kunskap om hur nätverk fungerar eller åtminstone tid och ork att pröva sig fram tills det fungerar.

Utdrag från PC tidningen om slingbox. Dom säger att dom kunde med lokalt nätverk se tv med slingbox. Det borde kunna gå att med hjälp av slingbox se tv på plattan i husbilen med ett lokalt nätverk.
Vore bra om någon som har slingbox kunna testa om det går att använda utan att vara uppkopplad till internet, bara lokalt.
//Arne
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag testar gärna, men vad?
Slingboxen står ju hemma i huset, den tar vi aldrig ut någonstans.
Den förmedlar den TV signal vi har hemma.

I husbilen har jag paddan med app Slingplayer installerad. Allt klart för TV bild.

"Vi lyckades också skicka ut tv-signalen till en dator via vårt lokala nätverk"

Dom har alltså en befintlig TV signal som... Du måste alltså på något sätt utgå från en TV signal, den kan Slingboxen förmedla till annan plats. Att bara koppla en Slingbox till en padda ger ingenting, om det inte finns en TV signal in i Slingboxen.

Här finns massor av roliga apparater, vad är det du vill ha testat? Undrar Björn
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Vore bra om någon som har slingbox kunna testa om det går att använda utan att vara uppkopplad till internet, bara lokalt.
//Arne

Nej, det går inte. Du kan inte koppla dej direkt till Slingboxen. Den kräver ett konto hos en server, Slingboxen loggar in på det kontot, och du loggar in på samma konto med din iPad, och får då tillgång till din egen Slingbox.
Ungefär som Skype, man måste logga in på en server för att det ska funka (även om man med Skype kan ha en lokal server).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Jag testar gärna, men vad?
Slingboxen står ju hemma i huset, den tar vi aldrig ut någonstans.
Den förmedlar den TV signal vi har hemma.

I husbilen har jag paddan med app Slingplayer installerad. Allt klart för TV bild.

"Vi lyckades också skicka ut tv-signalen till en dator via vårt lokala nätverk"

Dom har alltså en befintlig TV signal som... Du måste alltså på något sätt utgå från en TV signal, den kan Slingboxen förmedla till annan plats. Att bara koppla en Slingbox till en padda ger ingenting, om det inte finns en TV signal in i Slingboxen.

Här finns massor av roliga apparater, vad är det du vill ha testat? Undrar Björn

Han får ju TVsignalen från en WiTV. Den kan han koppla in i Slingboxen. Men han kommer ändå inte kunna komma åt sin Slingbox, se ovanstående inlägg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Noe tid siden jeg lekte et par timer med en tidlig slingbox, det er mulig ved å sette fast ip-adresse i boksen og benytte denne i programmet på PC eller padde og bruke slingboksen helt lokalt.

Men slingbox inneholder ingen tuner så den alene løser ikke trådens fråga.

Wi-TV er en av flere produkter med tuner som sender ut via ip - de fleste har ethernet kobling, flere har mer enn en tuner.

En variant er Dual Core Android 4 2 Smart TV Box 8GB DVB T2 XBMC WiFi Full HD 1080p EU Plug | eBay
selv om dette er et mediasenter!

Et lite utvalg fra China:
Shop dvb t2 receiver wifi online - Buy dvb t2 receiver wifi for unbeatable low prices on AliExpress.com
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Hej.
Att mata En Slingbox med WiTV tillför inget... WiTVn är ju tänkt att ta ner marksignal och dela ut lokalt. Men med dålig marksignal så...
Du ser ut att bo i Trollhättan och jag i Göteborg. Ring mig på 0705-334262 så visar jag gärna hur det fungerar i praktiken. Hälsar Björn
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Tar om det från början.
Kravlista:
Mitt syfte är att kunna se tv på min smart(surfplatta telefon laptop) och skrota tvn i skåpet.
Tv signalen till smarten ska gå via wifi för att slippa ha saker hängande på smarten.
Inte ha tillgång till mobilt bredband eller ringa sådant.

För fria marksända tv-kanaler:
Detta har jag löst med WiTv box, se första inslaget där man ansluter antennsignalen tillboxen med inbyggd kanalväljare och wifi-utgång tll smarten.

För Robert Viasat Canaldigital mm där det fodras box+betalkort:
Vad jag förstår så finns det inte någon kodad antennsignal ut från boxen. Den utsignal man kan andvända är HDMI Scart DVI.
Det som skulle vara bra är en elburk som omvandlar HDMI signalen till WiFi så att man kan se tv i smarten.

Jag var inne på att denna elburk skulle vara slingboxen och ha ett lokalt nätverk i bilen. Men enligt Kenjon skulle det inte gå.
Om Björn och Lena kunde testa slingbox genom att koppla från internet på sitt lokala netverk om se om det fungerar.
För min egen skull är jag nöjd så länge. Jag ska använda WiTV och dom fria kanalerna.

Kom med flera ideer. Ska leta vidare.

//Arne B
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Se marksänd TV/Parabol utan TV

Dit första inslag tv boxen med wifi , sänder denna wifi själv eller går den via en router?
 
Toppen