• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SD kort till Garmin 660 FM

F

F.d. 3

Guest
Hej alla,
Har köpt ett större SD minne och satt in några MP3 filer (talbok) via dator överföring. När jag kopplar upp navigatorn o dator finns både NUVI o SD NUVI i utforskaren ... enkelt att kopiera in på SD minnet.
--
När jag sedan skall spela upp mina filer i NUVI finns de inte under ikonerna MP3-spelare eller Talbok (som borde vara fallet) ... vad gör jag för fel eller krävs det någon inställning i NUVI's start???

Tacksam för synpunkter.
//kaj
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Vet inte men kan det vara så att kortet måste formateras först när det är nytt?

Har själv haft problem med kartkopiering till SD när korten inte varit formaterade.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Läs i manualen under "Travel Kit".
Det verkar som det behövs en spellista M3U men jag fattar inte allt som står där.
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Hej

Din Garmin kan inte känna skillnad på om mp3-filen är musik eller tal. Den tror att det är musik så prova att sök i arkivet i Mediaspelaren, då borde dina talfiler dyka upp. När Garmin pratar om talböcker har de ett annat filformat; AA-filer.

Ljudböcker med mp3 ska alltså fungera.

mvh

Hans
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10659

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Kaj
Du borde utan problem få in dina MP3 filer på SD-kortet. Däremot är ikonerna för "Talbok" och "reseguide" endast avsedda för Garmins egna filer, som finns att köpa för dyra pengar. Allt enl Garmins support.
Hälsn Broake
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Hej o tack för alla goda råd,
... har prövat alla men får ej fram något ljud i NUVI'n trots att filerna finns där.
--
Ringde Garmin support men där var inte mycket att hämta .. support killen verkade ganska ointresserad att hjälpa till.
- säkert fel på mjukvaran ... Uppdatera! (gjorde så men inget resultat)
--
//kaj :confused::confused::mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18476

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Prova med ett annat kort, kanske har du ett i en kamera eller telefon eller kan låna av någon. All MP3 jag lägger på SD kortet kommer upp som musik i Garmins "mediaspelare" utan problem
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

tror inte Gps-n tar hur stort minne som helst:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Hej igen

jag har själv en 660 helnöjd med den

men till problemet med mp3 jag hittade ett test som jag klippte ut en bit ur där står att det måste vara titel mm på filerna kolla här

On the test unit the internal memory had around 250M bytes of free memory. Expansion is via standard SD flash cards, which now cost as little as £6.99. Copying music onto an SD card can be done directly from Windows or Mac OS. The Garmin software is clever enough to find tracks wherever they were on the SD card - no need to add to specific folders. It did however fail to find MP3 files with no title/album information.

Gurra
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Vet inte om det finns andra format, men detta är det som jag använder.
Så här ser min spellista ut.
Jag tillverka den i WordPad.

Filnamn:_Norah Jones - Feels like home.m3u
Viktigt att filnamnet börjar med _ Det gör att filen alltid hamnar först i biblioteket, lättare att hitta....:wink:

I filen skrivs de ingående melodierna/talböckerna så här.

Norah Jones - Sunrise.mp3
Norah Jones - What am i to you.mp3
osv


Bigge
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Tack för alla råd o tips ... skall göra ett nytt försök och hör av mig om resultatet.
--
I kväll blir det att gå på hockey (ifall det finns biljetter) MoDo - Timrå.
Hoppas på Modo vinst!!!
--
Kl 16:45
Trots alla försök har jag misslyckats i mitt projekt !!! ???
//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Oj Oj ... så dåligt MoDo spelade i går kväll.
---
En mulen 'innedag' i Övik, lämplig att göra ett nytt försök med överföring av MP3 filer till Nuvi 660 FM. Ringde Garmin supporten kl 09:30 varvid de lovade ringa upp efter att jag formaterat SD minnet och fört över musikfiler. De är då inte snabba av sig ... kl 14:00 ringde en person efter att jag 'ilsknat till' åt växelgrabben.
Nåja, ny uppladdning av mjukvara ... samma visa. Då kan vi inte göra mera blev svaret.
Letade rätt på en mp3 fil på nätet och laddade in i Nuvi VIPS fungerade det !!??
Vad är/var skillnaden i mina producerade mp3 filer mot den som funkade ??
- 32 bit float , 44100 Hz (egna 32 bit float , 22050 Hz) ... tänkte 'de va dä' men icke sa nicke. Prövade att transformera en CD via Nero i "Koda audiofiler" ... via hårddisken över till Nuvi SD minne och NU LYCKADES DET
---
Hoppas mitt inlägg är till nytta för någon.
//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3

Guest
Sv: SD kort till Garmin 660 FM

Ett nytt inlägg i mp3 överföring.

I programmet AUDACITY med plugin (lame_enc.dll) fungerar även mp3 filerna i Nuvi 660 FM på SD minne. Denna gång mp3 filer i form av talbok.
//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen