• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SCHAUDT Manöverpanel

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Hej
Jag har för avsikt att byta ut mitt bodelsbatteri från 85Ah Gel till ett 140Ah syra. Gel-batteriet börjar dessutom ha gjort sitt. I min Adria -09 sitter ett EBL 226 b samt kontrollpanelen LT 313 A. Problemet är att jag finner inte någonstans hur man ¨talar¨om för kontrollpanelen att jag har uppgraderat batterikapaciteten, eller behöver man inte det? Räcker det med att ändra från gel till syra i ebl:n? I andra kontrollpaneler hittar jag manualer för inställning av batterikapacitet t.ex LT500 och DT220 men inte till LT313. Tacksam för tips hur man går tillväga.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: SCHAUDT Manöverpanel

Jag pratade med Schaudt,s personal på mässan i Düsseldorf i höstas och här fick jag en bra förklaring till varför mitt batteri laddas dåligt med EBL på 220 volt. Jag har trott att med ett AGM batteri skall den den vara ställd på bly batteri istället för gelbatteri men så är icke fallet. När den är inställd blybatteri laddar den 14.4 volt i 5 timmar för att sedan gå ner på 13.5 underhållsladdning. Med inställningen gelbatteri laddas den 15 timmar på 14,4 volt för att sedan gå ner på underhållsladdning. Nu är den ställd på gelbatteri. Du kan även maila Schaudt och fråga, (på engelska om tyskan är svår) dom svarar så gärna på mail sade dom.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: SCHAUDT Manöverpanel

Din panel visar endast spänning samt ström. Det är enbart de paneler som kan visa kapacitet (Ah) som behöver ändras. Du ser ju inte återstående kapacitet på den panelen.
Hoppas du blir nöjd med friska grejer.
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Sv: SCHAUDT Manöverpanel

Det ligger nog säkert till på det sättet men jag har för säkerhets skull skrivit till Schaudt för att vara på säkra sidan. Jag vet att jag brände en laddare i en husvagn en gång när jag fördubblade batterikapaciteten.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Hur beräknar Schaudt manöverpanel DT 220 kvarvarande batterikapacitet? Görs beräkning utifrån nominellt kapacitetsvärde / batteriets momentan spänning eller baseras beräkning på nominellt kapacitetsvärde / laddat Ah minus förbrukat Ah?
 
Toppen