• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schaudt laddare + styrpanel LT 500

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
OK; här kommer ett sk recallärende ( om än motvilligt från tillverkaren ) det är Adriatik Izola 687 SP 2006 med Renaultchassie som är utrustat med Schaudt laddare + styrpanel LT 500 som har ett mjukvarufel.


Detta fel inträffar bara när battrispänningen är under 12.5 V och det är kallare är 10 gr C ute , panelen sitter monterad vid ytterväggen så därför påverkas den av temperaturen.
Det tog mig ca 10 månader att hitta detta fel då leverantören inte hade det teknikska kunnandet så själv är bäste dräng som det heter.

mvh
Bengt Rehngren
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt laddare + styrpanel LT 500

Vi har också "vår" Izola 687SPG på gång (var och tog oss en titt igår). Toppen att jag fick detta tips - skall meddela verkstaden att de åtgärdar det före leveransen i mars!
1000 tack!
Boo
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Schaudt laddare + styrpanel LT 500

Hej!

Nyfiken på hur detta fel yttrade sig, har nämligen denna i vår adria!

Med vänlig hälsning,

Johan
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt laddare + styrpanel LT 500

Hej
Jo detta fel yttrar sig så här :
Spänningen går ned till ca 12,5 V och då släcker panelen LT500 ner nästan hela systemet och öppnar även frostskyddsventilen varvid man tappar ca 12 liter vatten från beredaren.( dock inträffar detta bara vid utetemp < +10 gr C )

Vid återinkoppling så blinkar dioden för laddning/ svagt batteri trots att spänningen är över 11,5 volt ( som är larmgränsen enl databladet för LT500 )
detta återställes om man laddar med 230 V i ca 5-8 timmar.

Jag har kontrollmätt batteriet med multimeter med stor noggrannhet ( Fluke ) så spänningen är korrekt .

Vi hade detta fel ca 3 månader efter bilen levererats och den var hos försäljaren flera ggr men dom kunde inte hitta felet, så jag mailade till Adria i Slovenien där man tog kontakt med leverantören av laddare-panel
( Schaudt ) och dom skickade då en uppdaterad panel till verkstaden som bytte denna.
Sedan dess inget problem så här långt

mvh
Bengt
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Schaudt laddare + styrpanel LT 500

Aha, tack för det svaret! Hade nämligen exakt detta bekymmret igår/inatt (kallt)! Hade kräm i batteriet men panelen bröt ned stup i ett och visade låg spänning! Stängde jag av alla förbrukare förutom kylskåpet på gasol så funkade det! Dock tömde den ej beredaren via frostvakten!

Har du någon adress/mail eller tips på hur jag löser det? Vilken mjukvaruversion hade du i panelen kontra den nya?

Med vänlig hälsning,

Johan
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Schaudt laddare + styrpanel LT 500

hej
jaha , det låter nästan som du har fått en gammal version av panel och min hette 771.597 V1.00 innan dom bytte och jag har tyvärr inte data på den nya.
Vill minnas att man via knapptryckningar kan finna ut detta enl manualen.

Du kanske har garanti på bilen ? annars kontakta Schaudt i Tyskland så kan dom säkert hjälpa till.

mvh
Bengt
 
Toppen