• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schablonbeskattning av husbilar

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hade jag som Du haft en fordonsskatt på 5642 kr hade jag inte heller lidit om någon haft lägre skatt.
Jag betalar 9184 kr trots att jag inte har fyrhjulsdrift som är in- och urkopplingsbar.:D

Du vet mer än jag om min skatt. Men vad jag minns var skatten mer än 8.000:- fram till dess att korrigering gjordes för när bilarna först hade registrerats. Jag led inte på den tiden skatten var högre, det blev ändå ingen tyngre belastning eftersom bilen är avställd när den inte rullar.

aake
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

En tanke bara.

FIAT kan ge ett COC-dokument för en Ducato-skåp, som kan ha en totalvikt på 3500 kg eller högre. Detta dokument baserar sig på en olastad bil. Denna bil kan gå i trafik med maxlast utan att skatten förändras, trots att utsläppen naturligtvis då blir klart högre än vad som redovisats i COC-dokumentet.

Skulle man inte kunna betrakta husbilen på Ducato-chassie på samma sätt? Bodelen skulle kunna betraktas som last. Dessutom rullar en husbil betydligt kortare körsträcka än motsvarande Ducati-skåp.

(Blev detta begripligt?)

Vid någon standardiserad vikt måste man mäta förbrukningen/utsläppen och det mest rättvisa är ju givetvis att göra detta vid fordonets tjänstevikt. Lättare än så kan man knappt framföra fordonet och det blir lika för alla.
En husbil har ju en betydligt högre tjänstevikt(minimivikt) än ett Ducatoskåp vilket givetvis också innebär att det alltid blir en högre förbrukning och ett högre utsläppsvärde. Är det dessutom inte en plåtis utan en alkov eller helintegrerad bil så drar luftmotstånd och eventuella extra axlar upp förbrukningen ytterligare.

Det är väl 2 frågor som rullar egentligen:

1. Den svenska avundsjukan: Varför kommer andra undan och får betala lägre skatt bara för att dom fått tag på gamla (ogiltiga) papper från Fiat? Orättvist!!! Jag vill också...
Detta "problem" har nog alla avundsjuka som skällt på skattemyndigheten troligen snart löst när man förmodligen skärper till godkännanderutinerna på skatteverket.

2. Varför skall fordonsgruppen husbilar som kör så pass lite på ett år skattas så högt?
Detta är en klart mer intressant fråga som tål att drivas..
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

En princip i Svensk grundlag är likhetsprincipen. Alla skall behandlas lika och ingen skall diskrimineras.

Samma husbils chassi från olika tillverkare som släpper ut samma avgaser borde ha samma skatt. Oavsett mer eller mindre konstiga intyg.

Om det sedan blir i det högre eller lägre skitet är en annan femma!

Men rättvis beskattning är väsentligt.
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Du vet mer än jag om min skatt. Men vad jag minns var skatten mer än 8.000:- fram till dess att korrigering gjordes för när bilarna först hade registrerats. Jag led inte på den tiden skatten var högre, det blev ändå ingen tyngre belastning eftersom bilen är avställd när den inte rullar.

aake

Vad bra, då kommer du inte att klaga om du ryker upp ett par tre tusen kronor.ser på dina fordonsuppgifter att dina utsläpp är högre än en tex ny Fiat som betalar över 8000kr att du är glad det har jag inga problem med,men håll med om att systemet är orättvist.

en skattetyngd Lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Det har i vilket fall blivit bättre. För några år sedan beskattades identiskt lika bilar (samma fabrikat, registreringsdatum och årsmodell) olika beroende på när bilen hade importerats till Sverige, så är det inte nu.

aake
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Problemet med rättvisa och sunt förnuft är att den/det är personligt. Det den ene tycker är rättvist tycker en annan person är orättvist.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

En princip i Svensk grundlag är likhetsprincipen. Alla skall behandlas lika och ingen skall diskrimineras.

Samma husbils chassi från olika tillverkare som släpper ut samma avgaser borde ha samma skatt. Oavsett mer eller mindre konstga intyg.

Om det sedan blir i det högre eller lägre skitet är en annan femma!

Men rättvis beskattning är väsentligt.


Jo och skall det bli rättvist och lagenligt som det ser ut nu så skall många av alla de husbilar som har fått lägre skatt med hjälp av olika intyg få tillbaka schablonvärdet och därmed få tillbaka maxskatten. Surt men "rättvist".

Jag tror mycket av irritationen som råder tyvärr fått bränsle av ren avundsjuka för att andra lyckats få lägre skatt men inte man själv. Vilka regler som verkligen gäller har ju retts ut både en och flera gånger här i forumet.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Vill klargöra att jag inte är irriterad på något sätt,det som fick mig att skriva mitt inlägg var att Aake som har tung bil 5000 kg automatlåda och fyrhjulsdrift dessutom låg skatt tyckte att vi med över 8000 kr borde vara ganska nöjda.
Enligt schablonberäkningar borde en sådan bil ha en av de högsta skatterna.
vill dessutom klargöra att om jag fick en skatt på 25 kr om året skulle jag betala den och inte nämna det för en människa,ej heller skulle jag skämmas speciellt mycket.


Lars som inte håller med Mona sahlin.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Min uppfattning är att förutom registringsavgift borde hela skatten läggas på bränslet.
Alla fick då betala för vad de släpper ut. Inget krångel med av och påställning.
Men detta är väl en för enkel lösning som skulle drabba ett antal handläggare som nu måste lusläsa coc-document och hantera mer eller mindre konstiga överklagande.
Samma gäller ju alla övriga fordon på våra vägar där bilarna är optimerade för körcykeln som
användes för att mäta bränsleförbrukning.
 
Senast redigerad av en moderator:
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Fick just nu ett samtal från Skatteverket.
Den s.k. Formeln som används för att beskatta husbilar kommer att ändras så att det blir flera olika formler där man tar hänsyn till många fler parametrar än idag.
Skatteverket tycks vara väldigt väl medvetna om de orättvisor som råder idag.
Detta betyder att alla husbilar som idag beskattas enligt schablonregeln kommer att få en mer rättvisande skatt.
Man siktar på att detta kan införas från årsskiftet.
Rolf
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Man kan tolka Bibeln på många sätt om man vill!
SÄNKT skatt för alla nyare bilar är på G
Rolf

Ursäkta om jag va otydlig?Jag har inte O kommer inte att blanda in religion !Vad är det du inte fattade i mitt inlägg?Bara som ex Stor bil=Mer skatt Stor Motor=mer skatt Mycket mil= mer skatt Vad va de som inte du fattade?:mcride:
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Vad jag avser är din negativismen i det du skrev!
Kanske är jag lite för kitslig men jag tycker mig ha märkt mycket negativa synpunkter på mitt med fleras försök att påverka Skatteverket i en för oss husbilsåkare positiv riktning.
Jag har dock huvudsakligen lagt min energi på den den grupp jag tillhör. D.v.s. Vi som registrerat nya husbilar men fått en betydligt högre skatt än äldre fordon.

Rolf
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hoppas inte mitt inlägg togs fel? Ursäkta mig! Tror F-n att det är negativt! Jag o dom flesta här har nog inget emot att bet skatt? Jag vill bara svara på vissa som tycker skatt e bra bara andra betalar mer än mig! TYCKER FORTFARANDE ATT SKATT TAS UT PÅ PUMPEN!

:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hoppas inte mitt inlägg togs fel? Ursäkta mig! Tror F-n att det är negativt! Jag o dom flesta här har nog inget emot att bet skatt? Jag vill bara svara på vissa som tycker skatt e bra bara andra betalar mer än mig! TYCKER FORTFARANDE ATT SKATT TAS UT PÅ PUMPEN!

:mcride:

Svarade på annan länk ABSOLUT. Men försök påverka makthavarna att återvända till detta(skatt vid pumpen)! Hopplöst
Det är det enda riktiga sättet om man menar vad man säger att skatten skall syfta till att minska miljöbelastningen.
Rolf
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Sorry läst men inte förstått! :mcride:
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Om jag har en stor bil men kör mindre än dig ?Bidrar jag till miljöförstöring mer än dig?:mcride:
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Sorry läst men inte förstått! :mcride:

Vad förstod du inte?
Att jag också tycker skatten skall tas ut vid pumpen?
Suck!
Ju mer bränsle du förbrukar ju mer skatt skall du betala(tycker undertecknad)
Rolf
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Om jag har en stor bil men kör mindre än dig ?Bidrar jag till miljöförstöring mer än dig?:mcride:

Nä men du må också betänka att om någon lagt ut 3 mille på en 6-tonnare så skall det vara f-n om vederbörande också skall behöva betala skatt.
Därav skattebefrielse påvisas stora tunga bilar!
Rolf
 
Toppen