• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schablonbeskattning av husbilar

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Roger67. Du frågar efter husbilar som drar under 1l/mil blandad körning. Vi hade i somras vår Knaus BoxStar till Österrike. Backe upp o backe ner. Vi var mer än välfyllda (ca150 flaskor vin) och vi mätte noggrant förbrukningen till 0.82. Under våra 10 år som husbils ägare med mindre bilar har vi aldric lyckats komma upp i ett snitt på 1l/mil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hej Staffan

Visst finns det husbilar som drar under litern. Är det några som klarar det med lite marginal så är det förmodligen plåtisar. Jag har själv en Boxstar :)

Vi får bara inte glömma bort att vid "riktig" blandad körning är mer än halva sträckan som körs stadskörning med ett antal start och stopp och där hastigheten aldrig överstiger 50km/h.
Vi med våra husbilar på långkörning kommer nog aldrig ens i närheten av det körmönstret även om det kanske känns så ibland. Skall man lyckas ha det körmönstret skall man nog nästan vara en pendlare i ett storstadsområde.
Det är ju också vid ojämn körning som bränsleförbrukningen påverkas mest av en högre tjänstevikt på bilen.

Men jag håller med om att vissa med små bilar förmodligen får ett för högt CO2 värde när schablonmodellen används men det är nog ändå relativt få som drabbas och med relativt lite. Som en kompromiss i brist på redovisade siffror från tillverkarna får man väl ändå säga att det är rätt ok.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Om jag ska vara riktig ärlig så fattar jag absolut ingenting av det här med drivmedelförbrukning, CO2 och alla möjliga/omöjliga skatter till vänster och höger.
Det enda jag vet är att en liter fosilt bränsle innehåller x% föroreningar som skadar vår omgivning. Dessa föroreningar finns redan i bränslet och bara väntar på att förbrännas för att komma ut och förpesta vår omgivning. Sedan så spelar det ingen roll vad det är för fordonsvikt, vad för motor man har, vilken förbrukning man har och vad man har för körsätt, 1 liter bränsle är alltid 1 liter bränsle.
Samma gäller elproduktion och allt annat som kräver någon form av energi. Det sägs att vattenkraft & vindkraft ger "ren" energi, men hur monterar man ihop en elcentral eller ett vindkraftverk utan alla lastbilstransporter med fossila bränslen? Hela processen kanske ger en bättre/renare avkastning i längden, men ändå förpestar miljön på ett eller annat sätt...

Det var någon som skrev tidigare att man ska lägga beskattning på bränslet istället (görs inte det redan förrästen), vilket vore det mest rättvisa för alla parter, sen är det upp till var och en hur man hushåller med det man har stopat in i tanken...
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Hej Staffan

Visst finns det husbilar som drar under litern. Är det några som klarar det med lite marginal så är det förmodligen plåtisar. Jag har själv en Boxstar :)

Vi får bara inte glömma bort att vid "riktig" blandad körning är mer än halva sträckan som körs stadskörning med ett antal start och stopp och där hastigheten aldrig överstiger 50km/h.
Vi med våra husbilar på långkörning kommer nog aldrig ens i närheten av det körmönstret även om det kanske känns så ibland. Skall man lyckas ha det körmönstret skall man nog nästan vara en pendlare i ett storstadsområde.
Det är ju också vid ojämn körning som bränsleförbrukningen påverkas mest av en högre tjänstevikt på bilen.e

Men jag håller med om att vissa med små bilar förmodligen får ett för högt CO2 värde när schablonmodellen används men det är nog ändå relativt få som drabbas och med relativt lite. Som en kompromiss i brist på redovisade siffror från tillverkarna får man väl ändå säga att det är rätt ok.

Hej vi kör en ny Hobby T65 GE den har körts ca 600 mil med en snittförbrukning på 0,9 l mil så visst kan man köra med ägg på gaspedalen.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Bytte bort min 7,5 meters Kanus med totalvikt på nästan 4 ton nu i vår.
Jag körde bilen 1250 mil totalt med en snitt förbrukning 0,87
Med vänlig hälsning,
Rolf
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

PS.bytte till en mindre
Rolf
 

rolfg

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
1063
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Jobba på tycker du har helt rätt//
Hoppas du kan få till en ändring, har själv en ny Kabe 740 T och tycker att skatten är oskäligt hög//
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Har studerat vad som skrivits i ämnet av våra kära riksdagsmän i form av propositioner, behandling av dessa och beslut.
Jag blir onekligen skrämd av de slutsatser jag måste dra.
Flertalet har inte en susning om vad de beslutar och varför!
Hur kan det vara då förbannat -ursäkta språket- svårt att fatta att Förbrukar du 1 liter diesel per mil så släpper du ut 300g/co2 per km.
Svårare än så är det inte!
Rolf
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Har studerat vad som skrivits i ämnet av våra kära riksdagsmän i form av propositioner, behandling av dessa och beslut.
Jag blir onekligen skrämd av de slutsatser jag måste dra.
Flertalet har inte en susning om vad de beslutar och varför!
Hur kan det vara då förbannat -ursäkta språket- svårt att fatta att Förbrukar du 1 liter diesel per mil så släpper du ut 300g/co2 per km.
Svårare än så är det inte!
Rolf

Du får ju vara glad att du kommit en bit på vägen med ditt förslag om att den fasta skatten ska bli lägre och rörligare högre i och med den planerade höjningen av dieselskatten på 60 öre/liter!
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Du får ju vara glad att du kommit en bit på vägen med ditt förslag om att den fasta skatten ska bli lägre och rörligare högre i och med den planerade höjningen av dieselskatten på 60 öre/liter!

Har inga som helst ambitioner i den riktningen! Att ensam försöka påverka är dödfött!!
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Schablonbeskattning av husbilar

Såhär dåligt och dumt blir allt när lilla pricken Sverige skall förändra världen med sina huvudlösa skatter hit och dit med tro att förändra ngt. Krafttagen och besluten måste göras av USA, Kina, Ryssland, Indien osv för att det skall hända ngt positivt i större skala. Förstår inte resonemanget att skatta ihjäl sina egna medborgare och allt är lika korkat ogenomtänkt. Inse att detta lilla land inte kan rädda världen när de stora länderna har noll intresse och är inte med där det kostar vilket inte svenska politiker kan förstå av ngn anledning? Denna skatt är bara en av många andra ogenomtänkta skatter.
 
Toppen