• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schäfer

E

Eini

Guest
Jag undrar bara om det finns många schäferägare här på HK som åker omkring med sin hund/hundar och hur har ni blivit bemötta när ni kommer till rastplatser och campingar?
Jag köpte min bil i år och har inte varit på så många ställen än, men där jag har varit så har jag blivit positivt bemött. Skulle vara kul någon svarar och berättar om sina upplevelse.
Nästa semester tänker jag ta Inlandsvägen från Göteborg till Norrland och över till Finland så då blir det många stopp för min fina 8åriga dam Saskia:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Schäfer

Har inte Schäfer längre men väl en Riesenschnauzer och en Schnauzer, i alla fall Riesen skulle jag tänka mej att många kan känna rädsla som för en schäfer. Vi har inte upplevt några problem i år, första året med Riesen. Har haft 3 Schäfrar tidigare men inte i husbil, en med husvagn. Men har man stora hundar är det alltid någon som reagerar så man får försöka visa respekt eftersom det kan vara tex hundrädda som har samma rätt som vi att vara där. Men som sagt vi har inte haft några problem alls. Känns som i samhället i övrigt.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Schäfer

Hej Eini!
Vi har en schäfer och vi har alltid blivit väl bemötta på alla ställen (om än inte å många till dags dato). Åkte i somras längs med Göta kanal från Söderköping upp till Borenshult. Det gick alldeles utmärkt.
Lycka till med din hund o husbil. Hör gärna av dig om vi kan vara till nån hjälp.
Hälsar Ulla o Roland.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Schäfer

Hej
Ett tips om du åker norröver och vill stanna och övernatta på bra hundställe; Brukshundsklubbarna brukar tillåta att man står på deras parkering om man frågar, vill man ha el får man betala en billig penning, de brukar ju ligga i anslutning till bra rastmöjligheter. Östersunds Brukshundklubb ligger ca 5 km väster om själva stan, lätt att cykla in till centrum om man vill det. Annars står ju de flesta nere vid Storsjön här nedanför Jamtli och där är det oxå lätt att rasta hunden.

Hälsningar
Sylvia
 
E

Eini

Guest
Sv: Schäfer

Tack för det tipset, ska kolla upp alla brukshundsklubbarna längs Inlandsvägen, hittar säkert några som passar. Med vänlig hälsning//Eini
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Schäfer

Brukshundsklubbar är ett bra tips, vi brukar stanna där och rasta våra och så finns det alltid lite hinder och sånt som våra älskar. Då får dom lite annan stimulans för att inte om alla dofter från andra hundar:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Schäfer

Vi stod ofta med husvagn och senare med husbil 1985 - 2005 när vi hade våra hundar med. Vi blev alltid väl bemötta. Det gäller förstås att placera sig så man inte var i vägen mer än nödvändigt. Vi hade först Groenendel och senare Irländska varghundar. Körde rätt mycket bruks med båda raserna. Vi var mest i södra Sverige. Hälsingland - Skåne. Vi hade för det mesta 2 hundar (1-3) åt gången. Var också ganska mycket på hundutställningar under denna period. 7 år sedan sista gick bort. Lycka till på era resor.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Schäfer

En liten påminnelse bara du har väl hundpass med tanke på att du/ni ev. skall över till Finland! Norrbotten (en del av Norrland) har fina platser att besöka!
Bosse

" Immigrerad Norrbottning, alltid Norrbottning"
 
E

Eini

Guest
Sv: Schäfer

En liten påminnelse bara du har väl hundpass med tanke på att du/ni ev. skall över till Finland! Norrbotten (en del av Norrland) har fina platser att besöka!
Bosse

" Immigrerad Norrbottning, alltid Norrbottning"

Ja, pass har hon. Hon har varit med mig till Finland förut men då har vi åkt personbil och färjan. Hälsningar Eini
 
F

F.d. 1424

Guest
Sv: Schäfer

hej Johnny Bräck heter jag , har 2 hundar är ny med husbil, har en fråga till dig, hur har du hunden i bilen under färd?
tacksam för svar, vi skall iväg i helgen så det skulle vara bra att få lite tips
 
F

F.d. 1424

Guest
Sv: Schäfer

hej

hur har du hundarna i bilen under färd, jag hittar inget bra svar här
Tacksam för svar

Johnny Bräck
 
H

hianders

Guest
Sv: Schäfer

hej

hur har du hundarna i bilen under färd, jag hittar inget bra svar här
Tacksam för svar

Johnny Bräck
Om du tittar i tråden Våra husdjur till höger så hittar du många förslag på hur man har hundar i husbil under färd. Själva har vi haft fyra st shelties i en egen våning i garager. Vi delade av garaget med en extra våning och lade in filt och kuddar där samt hade/har en gles gallergrind ut mot bodelen så de hade kontakt. Nu har vi bara en kvar så vi har minskat utrymmet lite. Vi har en Adriatik 660 SL m långbäddar.

Lycka till!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Schäfer

Jag undrar bara om det finns många schäferägare här på HK som åker omkring med sin hund/hundar och hur har ni blivit bemötta när ni kommer till rastplatser och campingar?
Jag köpte min bil i år och har inte varit på så många ställen än, men där jag har varit så har jag blivit positivt bemött. Skulle vara kul någon svarar och berättar om sina upplevelse.
Nästa semester tänker jag ta Inlandsvägen från Göteborg till Norrland och över till Finland så då blir det många stopp för min fina 8åriga dam Saskia:)

Vem vågar vara otrevlig mot en Schäfer-ägare?:oops:

/Mariarne
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Schäfer

Schäfer är inte värre än andra hundar , den ras som stod för mest hundbett läste jag var Golden , dom enda ggr jag blivit hundbiten var av en tax samt en dvärgpudel , vi har haft ett flertal hundar b l a Schäfer och den var bland de snällaste som vi haft:) Däremot finns det tyvärr en del som är helt olämpliga att ha en ras som schäfer som kräver en hel del av sina ägare inte minst motion och stimulans och en konsekvent fostran vilket gäller för vilken ras man än har , för övrigt är Schäfer en underbar hund :):)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Schäfer

Finns ingen hund som är lik en annan. Precis som folk kan de vara på olka sätt beroende på rådande omständigheter.
Skulle faktiskt vara intressant hur våran Schäfer skulle reagerar om jag blev utsatt för ett övergrepp. (vågar faktiskt inte testa)
Med viss risk för att våran Golden välkomna alla besökare.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Schäfer

Endast en gång, i Frankrike, har det varit förbjudet att ta in hundar på campingen.
Med en schäfer sover man ganska lugnt på nätterna, tror busen väljer en annan bil, om han nu skulle komma på tanken att bryta sig in.
 

Bilagor

  • 100_3707.JPG
    100_3707.JPG
    2,5 MB · Visningar: 2
Toppen