• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

satsa på surfplatta eller ny dator????

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: satsa på surfplatta eller ny dator????

Selv om vi har bilen online når vi er i nærheten av den og internet i en smartphone så er det windows som gjelder for vår anvending for allt utenom web-surf. Grethe fikk seg ny laptop i sommer - litt flaks en utgående ASUS U38N med full-hd skjerm stor disk og masse minne for en pris på rundt 6000. Forrige døgn sa min gamle PC takk for seg - jeg forsøkte om jeg kunne få fatt på en tilsvarende Ultrabook PC. Men nei nå var det andre modeller og pris på det dobbelte, endte med å kjøpe en annen utgående modell en Acer Iconia W700 med 64 GB SSD til under 5000 - denne blir erstattet av en ny modell med 128 GB og pris over 8000. Acer Iconia er markedsført som en platta og kan brukes slik om en ønsler, eller med det medfølgende tastaturet så blir det en Ultrabook på 900 gram. 11,6 tommer Full-HD touch screen - 4 GB RAM skulle gi en god tilnærming til MS Surface PRO.

F

F.d. 24414

Guest

Jag är säker på att du kan få stor glädje av din platta hemma och i husbilen om du sätter in ett Foggkort, antingen gratiskort eller premiumkort för att förhoppningsvis ha uppkoppling i större delen av Europa vad det lider.

Och anänd inte naglarna!

?
Vad är ett foggkort?
Är det ett SIM-kort för vad?
Varför skulle jag ha ett SIM-kort i brädan när vi har ett trådlöst modem och snabb samt fri datamängd i huset?
På vilket sätt skulle en uselt långsam uppkoppling via 3G vara bättre?
Där vi är med husbilen går det knappt att tala i mobiltelefon, internet där (som min kompis testade) får en att verkligen längta efter ett hederligt telefonmodem från 1995.
Det är så långsamt att det helt enkelt inte fungerar så vi kommer inte att ha internet i husbilen då telenätet inte fungerar där vi är.
Att jag kallar äppelskruttet för "klösbräda" beror på att min väns fru använder sin på ett sätt som liknar vår katt när hon gosar med sin klösbräda.
Min väns fru kommer till oss och sitter i tv-soffan med sin bräda och likt vår katt för hon tassen oavbrutet fram och tillbaka på brädan.
Inga naglar (liksom vår katt inte brukar klorna på sin bräda! hon bara gnuggar) men ett rent maniskt gnuggande.
Hon kör för övrigt brädan på vårt trådlösa modem när hon är här liksom min systerson gör med sin telefon, alla bor inte där telenätet är väl utbyggt och det är en missuppfattning att telenätet kan ersätta en fast lina i hela Sverige.

Jag försökte i våras att kolla hur snabb brädan är via det trådlösa modemet med hjälp av bredbandskollen men som vanligt...
Den funkar inte då den behövde någon form av "app" så jag skulle fram med kreditkortet och betala.
En svindyr och ofärdig produkt som sagt, dyraste dammsamlaren vi äger......

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Ett forum är till för att man ska kunna få hjälp, dela med sej av erfarenheter etc. Det är sökbart, eftersom informationen ofta blir väldigt omfattande.
Att då ta ut sin frustration genom att skriva äppleskrutt och klösbräda gör sökningen helt värdelös.
Visst, den är inte för alla. Men sälj den då, så får du tillbaka hälften av pengarna. Bättre det än att ha den värdelös liggande i lådan.
Och bredbandsappen kostar inget, den är helt gratis. Och det är väl likadant med din PC, den kommer inte med Office t ex. Och program till PC kostar betydligt mer än appar till mobiltelefoner/paddor.
Jag förstår att du känner dej uppretad, men egentligen är det inte paddans fel. Du har köpt en produkt som inte passar dej. Ska man lägga ut så mycket pengar är det nog bra om man testar produkten först (hos någon kompis…).

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

?
Vad är ett foggkort?
Är det ett SIM-kort för vad?
Varför skulle jag ha ett SIM-kort i brädan när vi har ett trådlöst modem och snabb samt fri datamängd i huset?
På vilket sätt skulle en uselt långsam uppkoppling via 3G vara bättre?

Det har skrivits spaltmeter i olika trådar om Foggkortet på detta forum men kortfattat är det ett simkort med hyfsat snabb uppkoppling som f.n. fungerar i Sverige, Norge, Danmark, UK, Irland och Österrike från 0-149 kr/månad. Nästa säsong förhoppningsvis i större delen av Europa. Ingen bindningstid vilket innebär att man kan säga upp det med en månads varsel.

Det är först med ett simkort i plattan som gör att den blir användbar utanför hemmet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

?Min väns fru kommer till oss och sitter i tv-soffan med sin bräda och likt vår katt för hon tassen oavbrutet fram och tillbaka på brädan.
Inga naglar (liksom vår katt inte brukar klorna på sin bräda! hon bara gnuggar) men ett rent maniskt gnuggande.
Hon kör för övrigt brädan på vårt trådlösa modem när hon är här liksom min systerson gör med sin telefon, alla bor inte där telenätet är väl utbyggt och det är en missuppfattning att telenätet kan ersätta en fast lina i hela Sverige.

Det är alltså där skon klämmer? Du gillar inte din väns fru när hon förbrukar dina dyrt förvärvade MB?

Om du ber henne snällt är jag säker på att hon hjälper dig med aktivering av plattan så att du kan köpa någon bra 7-kronorsapp emellanåt. Apparna innebär i regel att man sparar mycket tid i jämförelse med datorprogrammen, tex bankappar med tillhörande bank-id.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Att klösbrädan för mer än 7000:- inte alls var färdig retar mig stort, jag vill inte fortsätta betala överpris via det som kallas "appar" när jag gav 1-2ggr för mycket för klösbrädan som inte ens har 100G minne, när var en PC så usel?
Jag förstår helt enkelt inte vad den är bra på, men det är som sagt min åsikt.

Det är uppenbart att denna produkt inte är något för dig, men att nedvärdera den utifrån dina aspekter till en presumtiv köpare anser jag inte vara speciellt genomtänkt.

Själv har jag en 64GB iPad med SIM-kort. Eftersom det är den modellen som har inbyggd GPS. Jag använder min "padda" till i stort sätt allt, utom att betala mina räkningar. (Vilket jag även skulle kunna, men jag har en läspenna till OCR, vilket underlättar betalningarna.)

I övrigt använder jag min surfplatta till allt. Tv-program, ordbehandling, utskrifter till min AirPrint-skrivare. Jag "kopplar" min platta eller telefon till "Apple-Tv", så att jag kan titta på gamla Tv-program, lyssna på musik från Spotify. Jag använder min padda som navigator. Fungerar klockrent, utan att vara uppkopplad mot något nätverk. En 10 tums skärm med enorm skärpa. Tveksam till att en LapTop är så lämpad att ha som navigator, då den tar så pass mycket mer plats än en iPad.

Jag blev faktiskt "tvungen" att köpa en till hustrun också, efter hon hade testat min.
Jag fick helt enkelt inte ha den i fred.

Till och med frugan ansåg att en padda var bättre, och lättare att använda i sitt arbete.
Hon skriver ner dokument som skrivs ut trådlöst. Hennes är en "vanlig", utan SIM, och på 32GB.

Då vi har iPhone's kan jag / vi koppla upp oss mot nätet om vi så önskar.

Även vid hotellvistelse, kan man med enkelhet använda trådlöst internet.
Vi var i Prag i höstas. Tog med hennes WiFi-padda. PÅ hotellrummet kunde vi både lyssna på svensk radio, vi kunde se nyheter mm. mm.

Paddan kan jag koppla upp mot Tv:n i HB:n, för att visa de fina bilder jag tagit med den under dagen. Titta på en nerladdad film, se repriser från SVT mm.mm.

För vår del är surfplattan en ovärderlig "pryl" som under flera år gett oss ett enklare surf-liv.

Du som är osäker på vad du vill ha:
Prova dig fram innan du bestämmer dig.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag blev faktiskt "tvungen" att köpa en till hustrun också, efter hon hade testat min.
Jag fick helt enkelt inte ha den i fred.

Just detta har säkert många fått erfara, att skaffa en till för att få ha sin egen ifred!

Igår blev ett barnbarn på knappt 4 glad, han fick en egen iPad efter att ha "övertygat" sina föräldrar om dess förträfflighet. Han har under flera månader provat mormors Mini när han kommit på besök för att spela Machinarium som fordrar en hel del tålamod och slutledningsförmåga även från en vuxen.

Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Oj det här blir inte lätt. Är i valet och kvalet om man skall satsa på surfplatta eller ny dator. Vart inne på vår redan införskaffade platta tab 2 och försökt göra saker.Ett problem jag hittar på taben är att titta på tv (play) kanal 5 och TV3. Ett annat är att en del saker kräver flash...vilket tab 2:an inte gör ???? Någon som kan övertyga mig åt vilket håll jag skall gå. Varför köpa nytt.....jo skärmen på den bärbara håller på att lossna från tangentbordet.....

sista frågan: Apple eller Samsung :)

//Niclas

Hej på er!
Vad vill ni kunna använda plattan/PCn till?
Lättare att svara på er fråga då. :)

Niclas & Pia

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Hej
Tack för alla synpunkter.

Vi har idag även platta -Samsung Tab 2, tyvärr ser jag en del brister i denna för mina behov... t.ex finns det en del gånger som man måste ha flash installerat och det stöder inte taben. Det går t.ex inte att spela på ATG och svenska spel med full info med taben då man även genom firefox når mobilsidorna. Min banks (Nordea) app funkar inte på taben. Vissa av tv kanalerna funkar inte på taben.

Frågan är- kommer apparna till plattor inom en snar framtid att lösa detta...fördelarna med bägge är ju olika så vad gör man

Är Samsungs Tab 3 bättre?? än tvåan

Kanske har Ipaden inte dessa problem jag beskrivit innan
Varför jag sneglar på tab 3 är att vi har samsung telefoner, tv, ljudsystem så där är ju fördelen med kompabilitet ...elller löser Ipaden det ändå

Tack än en gång för all er info

//Niclas

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej, jag känner lite som du, plattorna är jättebra på att vara små och smidiga, helt suveräna till navigering, läsa mail kolla HBK mm.

Jag har som du kanske sett köpt en Surface PRO just för att få allt att fungera som jag alltid varit van vid, det är en riktig PC med allt vad det innebär.

Se tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t73053/

Om man som jag inte vill kompromissa ser jag bara en dator som en riktig lösning.

Surface pro har inte 3G/4G men för min del gör det inget då jag alltid har Net1 med mej samt min HTC One som jag kan använda som router om jag vill.

Jag vet att vi har en del här på HBK som gärna testar stöter och blöter och det är beundrans värt att de orkar vara "beta testare" många gånger.

Hoppas nu inte detta ses som något negativt för jag vet att många lever i den världen och trivs med det, jag har dock tröttnat på att testa och bli besviken så jag kör med säkra kort, ja så säkra de kan vara.:rolleyes:

Med min PC slipper jag få problem, allt finns! Jag har länge tycket att en PC väsnas och är klumpig, det är därför jag nu tycker att Surface PRO och liknande maskiner nu fått allt att lyfta igen, små smidiga tysta och relativt strömsnåla och startar blixt snabbt!

Så tycker jag.

Lycka till med det du beslutar dej för:)

Toppen