• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

satsa på surfplatta eller ny dator????

Niclas & Pia

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Oj det här blir inte lätt. Är i valet och kvalet om man skall satsa på surfplatta eller ny dator. Vart inne på vår redan införskaffade platta tab 2 och försökt göra saker.Ett problem jag hittar på taben är att titta på tv (play) kanal 5 och TV3. Ett annat är att en del saker kräver flash...vilket tab 2:an inte gör ???? Någon som kan övertyga mig åt vilket håll jag skall gå. Varför köpa nytt.....jo skärmen på den bärbara håller på att lossna från tangentbordet.....

sista frågan: Apple eller Samsung :)

//Niclas

F

F.d. 30317

Guest
Sv: ????

Köp en " padda" .. :wideeyed: jag har en iPad 3 och har inte använt min 10" dator sen jag skaffade den... Till surfning, tv och film tittande är den kalas.. Har även GPS funktioner...

Niclas & Pia

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Och vad tycker man om rubriken:confused::confused:

Man sätter väl vilken rubrik man vill.

Rätt ämneskategorier är väl huvudsaken. Under markiser hade jag inte använt denna rubrik.

???? kan skapa nyfikenhet ....och i rätt kategori ....... ja, du läste ju....vart trevligare om du även hade hjälpt mig i frågan

//Niclas

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: PC eller platta?

Jag tror att TV-bolag m.fl. kommer att ersätta Flash ganska snart om de inte redan gjort det. Det är säkert inget fel på vissa Nexus-plattor men nog är iOS både enklare, säkrare och har bättre appar.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vill du att all bara ska fungera med någon inskränkning så välj Apple, vill du få ut det mesta och ha en massa flashiga finesser och få tekniska utmaningar när du vill göra något så välj Samsung.
Dvs vi har både Samsung och Apple telefoner o plattor samt smart TV och eftersom jag har tillräckligt med tekniska utmaningar i arbetet och på denna hemsida så används mestadels Apple prylar för de fungerar.
Oftast är det alltid något som strular med Android eller de PC vi har kvar när vi vill kolla på film eller TV.
Nackdelen med Apple är att det är problem med den Svenska texten på många filmer men det kan man alltid lösa med skärmspegling.

F

F.d. 55370

Guest

Har köpt en ipad 4 vet inte hur den funkar men jag tror att den andvänder min iphone4 för samtal odyl men va fan det funkar kanon med apprar å allt säger barna.:music-icon:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var i dag i Adresseavisa i Trondheim en artikkel om de over 200 000 døde appene i Apple sin shop.

Selv regner jeg meg som oppegående på IT utstyr etter over 40 år i bransjen.

I dag døde skjermen på min 16 tommers Full-HD multimedia laptop, så valgets kvaler kom ramlende i fanget mitt. Grunnet endel rutiner som må ivaretas så faller både iPad og Android utenfor i denne runden. Har en 10" Android platte som dekker 80% av bruken og fungerer i et par uker alene før jeg må trekke frem en PC med windows.

Dagen i dag gikk med på sortering av markedet og filtrere vekk de som havnet over min budsjettramme. Skulle gjerne fulgt i Tekniklasse sitt fotspor og plukket opp en Surface Pro, men budsjettet ligger litt for lavt.

Fant til slutt en Acer Iconia W700 med 64 GB til en hyggelig pris - en tablettpc levert med tastatur og gps til under 5 000. En windows 8 plate på 11,6" med Full-HD oppløsning.

F

F.d. 58689

Guest

Jag vet inte så mycket om android-plattor...
Men ipad har jag haft flera år, och använder den flera timmar varje dag och bara älskar den! Just nu kör jag mest med ipad mini, mycket smidig att ha med i husbilen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man sätter väl vilken rubrik man vill.

Rätt ämneskategorier är väl huvudsaken. Under markiser hade jag inte använt denna rubrik.

???? kan skapa nyfikenhet ....och i rätt kategori ....... ja, du läste ju....vart trevligare om du även hade hjälpt mig i frågan

//Niclas

Det klart man sätter rubriken som man vill. Men om man tänker till så är forumet kunskapsbank så det krävs lite tänka till innan man startar en tråd.

Om man inte vill tänka till så kan ingen söka på ställda frågor. Hoppas du förstår nu vad i problemet ligger.

Jag kommenterar inte mer vad jag tycker om dessa rubriker.

F

F.d. 24414

Guest
Sv: satsa på surfplatta eller ny dator????

Platta passar inte alla, jag väljer en dator så länge de finns att få och jag la ner allt för många timmar under våren på att försöka lära mig bli vän med klösbrädan.
Timmar som jag ej får tillbaka och jag kunde har utfört roliga eller nyttiga saker under den tiden i stället för att bråka med äppelskruttet.
Har därför en här hemma som samlar damm sedan ett halvår, vi var inte kompatibla alls om man så säger....
PC gäller för mig, platta är för en del andra och många gillar dessa tydligen.
Det är för mig helt obegripligt att man kan gilla eller till och med älska den typen av produkt.
Jag ser det som "kejsarens nya kläder" ingen törs säga "men det är ju bara skräp som tvingar in oss på osunt köpbeteende"...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag ser det som "kejsarens nya kläder" ingen törs säga "men det är ju bara skräp som tvingar in oss på osunt köpbeteende"...

Du har kanske skaffat fel platta utan simkortsplats och/eller GPS?

Annars är nog uppfattningen att plattan inte kräver datakunskap och passar lika bra till en fyraåring som till en 100-åring.

Det är plattans enkelhet som gjort att PC-eran går mot sitt slut.
"Ballmers avgång är slutet på pc-eran" - Computer Sweden

På en arbetsplats med specialskrivna applikationer är naturligtvis situationen en annan, åtminstone några år till.
Vi ser hur snabbt utvecklingen gick från stordatorer till pc-datorer.

PS! Jag ser att du använder begreppet "klösbräda". Om du använder naglarna i stället för fingertopparna på din platta kan jag förstå din frustration!

Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest

....Vi ser hur snabbt utvecklingen gick från stordatorer till pc-datorer.
Har själv reflekterat över utvecklingen, från en "dum" terminal med en stordator i källaren, via en fullkompetent PC med allt på skrivbordet ( som sen användes som dum terminal med det mesta på servrar) o nu bara skärmen kvar med all data i molnet. Trenden är solklar, men stora krav på kommunikationslinan, o man vill ju gärna ha det mest kritiska på "C:" :wideeyed:

"hotet" är väl när/hur telekombolagen skall ta betalt för datat i stället för talet??

Jag tankar gärna med mig europakartan hemmifrån, men tar emot online info om trafisktörningar efter vägen.

F

F.d. 24414

Guest

Det var då (för ca 6 månader sedan) den dyraste klösbrädan från äppelskruttet så om den är "fel" så köpte vi en för dyr/avancerad?
Något SIM-kort har vi inte i den (plats finns) då det inte finns skäl till det, vi har ett trådlöst modem hemma och har numera inte tänkt lämna hemmet med våra datorer.
Klösbrädan var tänkt att ersätta min gamla lap-top som pajade, i TV-soffan mm., och kanske ha som internet i husbilen men brädan fungerade inte alls för mig.
Om en 4 åring samt en 100 åring kan använda den spelar liten roll då jag inte kan det.
Internet via telenätet fungerar tyvärr inte där vi är med husbilen (testat av en vän som hade sådan telefon) så någon dator i den kommer vi inte att ha.
De som bor där man kan ha internet via telenätet har kanske en annan inställning till telefoner/klösbrädor med SIM-kort och internet via telefon?
Att klösbrädan för mer än 7000:- inte alls var färdig retar mig stort, jag vill inte fortsätta betala överpris via det som kallas "appar" när jag gav 1-2ggr för mycket för klösbrädan som inte ens har 100G minne, när var en PC så usel?
Jag förstår helt enkelt inte vad den är bra på, men det är som sagt min åsikt.

Jag ville bara säga att brädor inte passar alla och det kan dessutom finnas andra skäl till att PC-försäljning går ner än att folk har slutat använda PC.
Jag har köpt en ny PC i hela mitt liv, de andra har jag fått, och den jag har nu behåller jag tills åskan tar den.
Det var vad som hände med min förra från 2001, det var en riktigt bra dator.
Att det säljs mindre PC nu kan alltså bero på ett sundare brukande, man brukar dator i hela dess livslängd i stället för att köpa nytt hela tiden.
Mitt tips till mig själv är alltså att inte köpa en bräda utan spara 3000:- och köpa en riktig PC i stället.

SorenJ

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
2671
Medlemskap
2025

Ipaden tappar inloggningarna datorn tappar dom aldrig

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att klösbrädan för mer än 7000:- inte alls var färdig retar mig stort, jag vill inte fortsätta betala överpris via det som kallas "appar" när jag gav 1-2ggr för mycket för klösbrädan som inte ens har 100G minne, när var en PC så usel?

Visst är plattan färdig när man köper den men några få personliga inställningar får man själv lägga in, konstigt vore det annars. De flesta apparna är gratis eller kostar några kronor. Undantaget är navigeringsapparna som trots att de är mer kompetenta kan kosta en tiondel av en navigator.

Jag är säker på att du kan få stor glädje av din platta hemma och i husbilen om du sätter in ett Foggkort, antingen gratiskort eller premiumkort för att förhoppningsvis ha uppkoppling i större delen av Europa vad det lider.

Och använd inte naglarna!

Senast ändrad:
Toppen