• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satellitmottagning i Europa

L

Lacke

Guest
Hej
Har köpt en husbil med parabolantenn men inte använt den ännu,det medföljde en digital dekoder men men jag antar att det inte finns några fria digitala kanaler kvar utan att det krävs kort. Kan jag använda min Viasat dekoder även i södra europa och hur hittar jag lättast den satelit som dom sänder i från när jag inte har automatisk sökning. Tips om bra satelitsökare emottages.

Lacke
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Satellitmottagning i Europa

Jag har god vän med Viasat och han säger att det inte funkar bra i Europa. Själva har vi Canal Digital och tar med vårt kort hemifrån. Funkar perfekt på de flesta ställen där vi kollat det (Danmark, Norge, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Schweiz perfekt, men inte alls i Island och bara bristfälligt på Färöarna).
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Satellitmottagning i Europa

Hej.

Har själv en manuell parabol, en Katherin BAS 60. Använder en satelitsökare från Clas Olsson. Det kan var lite svårt att hitta sateliten i början men man lär sej, ge inte upp.
Mottagaren är Canal digital hemifrån.
Det finns fria kanaler från Astra 1 och 2 Tyska, Spanska mm.

Jägarn :D
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Satellitmottagning i Europa

Tiiu & Claes är ni säkra på att CanalDigital funkade i Spanien?
Där tror jag tror du tagit miste. Borde rimligtvis inte gå längre
söderut än Frankrike.
Footprinten (spridningsbilden) för Thor ser ut så här:

Parabol
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Satellitmottagning i Europa

JAG HAR Paraboll Atomatisk På Min Husbil När Jag Är I Italien Kan Jag se Alla Kanaler Som Jag Ser Hemma Med Via sat Tvilling Kort Fonkar Perfekt
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Satellitmottagning i Europa

Jag har själv en Oyster 85 anläggning, men har ej lyckats fått bild från CanalDigital utanför den yttre cirkeln i Thors footprint. I Spanien och syditalien och Kroatien har vi bara kunnat se svensk TV via SVT Europa.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Satellitmottagning i Europa

Hej

Har også en Oyster 85 anläggning og Thors går kun
ca. Spanske gränsen

Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellitmottagning i Europa

Den transducer på Thor som de fleste nordiske sendingene går på har brukbart signal ned til sør-frankrike / norditalia / hellas. Men det finnes en transducer som sender NRK1, YLE org DR1 med fokus i middelhavet. Lar en Oyster søke via denne så strekker en sebarheten noen hundre kilometer lengre sør for de andre kanalene også.

For manuell instilling så er det greit at Thor står så nær rett sør i vestre deler av Europa. Men en satpiper er nesten nødvendig ved manuell søking.
 
Toppen