• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

linul

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023
Hej
Är det någon som har erfarenhet av tysk satellitmottagare UFD 245? Vi köpte en importerad husbil från Tyskland år 2008. Bilen är från 1998 och utrustad med satellitantenn och mottagare. Vi har aldrig lyckats få någon bild.

- Har någon fått igång denna i Sverige?
- Är kanalerna kodade?

Tacksam för svar
linul
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Med all säkerhet en analog mottagare och med manuell sökning. Är nog tyvärr omöjligt att få in något utan viss ombyggnad till digital mottagning. (för övrigt anser jag att det är alldeles för omständigt och tar för lång tid att söka manuellt);)
 

linul

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Det är säkert så och vi inser att ska vi se på TV får vi skaffa nytt.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Vi har Viasat hemma och skaffat ett fritidishusabonnemang med tillhörande 12 V box från Viasat, så nu har vi alla kanalerna i vår husbil. När jag sedan har hittat Sirius, så slår jag av strömmen på Kathreinmottagaren och då spar vi ström när vi fricampar.
Lenmar
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Sitter oxå på en liknande utrustning i min burstner - 00 som är impoterad av en firma tidigare i år. Har efter lite detektiv arbete konstaterat att det bara är "skräp". Det finns inte någon åter försäljare ens i sverige på dessa utrustningar till husbilar, plus att dom är analoga och inte digitala.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

UFD-245 är en analog mottagare och den fungerar fortfarande på tyska sändare på Astra.
Tyskland håller på att ställa om till digital satellitmottagning och stänger av alla analoga sändningar den 9 maj 2012.
 
V

Vikin1

Guest
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Hej
Vi köpte en Hymer med Kathrein motor antenn
Den går in på Astra sateliten och tar in massor av gratiskanaler både här och i Tyskland
Men det är nog viktigt att inte parkera så det är träd eller annat som skuggar mot astra
Det är kanske rn inställning på Tv n det handlar om
Lycka till
h
Viking
 
F

F.d. 3952

Guest
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Hei.Vi har Kathrein satellitmottagare på vår husbil.Vi kontaktet Satellitprofsen AB.De er både i Malmø og Gøteborg.Der får du proff hjelp. Jan.
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Hej. Tänker byta ut mitt boxersystem på bilen. Har sett ett helautomatisk system med rektangulär antenn. Vill kunna se fria kanaler, men även kunna se bundna kanaler med kort. Duger detta system att se i Sverige o Europa med?
Har fått pris på 15000 monterat o klart. Kan det vara något? Jag är novis på tv- paket. Tacksam för all hjälp
Fjärrkontroll
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Detb stämmer, en gammal mycket bra analog mottagare. Det Gár inte att bygga om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Det finnes digitale anlegg med firkantantenne, men de er lite anvendelige i Norden og Spania for de fre kanalene på Astra.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Satellitmottagare Kathrein från Tyskland

Dessa fyrkantiga satellitantennerna användes mest av Holland, Frankrike och spanien därfór att dom klarar bara en polarisation. Det gjordes sá för att det skulle vara lättare att blanda RF med IF. Dvs att använda samma kabel till satellit och terrestra kanaler. Sverige sánder med báda polarisationerna och denna antennen är dá olämplig.
 
Toppen